Svullna karleder och näsblod!

S

Sonita

En häst i stallet är halt, och står inne rätt mycket, i box. Karlederna bak är väldigt svullna. Beror det på någon slags hälta, eller att han står still för mycket?
En annan häst, blödde näsblod. Vad beror det på? är hästar som människor, att hon bara slått i näsan eller nåt?

Om du med svullna karleder menar att hästen har gallor i bak kan det ha många olika orsaker. Många hästar har alltid gallor, vissa kan svälla lite i samband med foderbyte eller bete, vissa äldra hästar utvecklar dem med åren.
Ofta minskar gallorna då hästen rör sig, att de sväller i benen t.ex. över natten då de står still är inget ovanligt.

Hästar har, liksom människor, ömtåliga slemhinnor. Vet du t.ex. ifall veterinär varit ute och slangat hästen? (Ett sätt för att t.ex. få i kolikhästar vätska/olja).

Antagligen så är det för att han står stilla, blodcirkulationen hämmas.

Hästar är ganska känsliga inuti näsan, så om det sticker in ett höstrå eller liknande så börjar de väldigt lätt att blöda, eller om de krockat med nosen mot ngt...

En hast ska inte svalla i nagot av benen, om de far ga ut eller motioneras litegrann varje dag. Att hasten star inne mycket, ska inte orsaka hastens ben att svullna upp. Antigen sa ar det nagonting som inte star ratt till i benen, eller sa kan det vara sa enkelt att hasten far formycket havre eller korn, vilket manga hastar svaller av.

Att en hast bloder nasbold ar inte heller nagon storre grej, men det ar inte ratt heller. Ibland nar en hast har blivit overanstrangd kan hasten "spranga" ett karl och bloda.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 721
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Redfox
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar