Svullna ben ??

Chima

Trådstartare
Först tänker jag säga att jag redan har ringt kliniken och dom bad mig att rida lungt (jag har bara skrittat och promenerat med henne) och avvakta i ca 2 veckor.

(För 1½ vecka sedan) Var på hoppträning torsdagen, skritta och klättrade på fredagen (inget svullet) Lördagen var hon svullen i ena bakbenet och lite under kotan, karleden (heter det så??) och lite gallig i andra bakbenet. Knappt någon värme, om inte alls, inge halt, ingen feber. Hon är bra när hon kommer in på kvällen efter att ha gått i hagen under dagen.
Vi har bytt hö till hästarna men kan det göra så stort skillnad i benen, vi har vant in dom på det nya höet.
Senskada? Inflammation?? Eller nåt annat??
Går svullnaden ner på benet under dagen om det är en senskada?

Skriv allt ni vet för jag blir knäpp på det här. Ska ringa till kliniken igen men vill kunna sova lite normalt igen och kanske inte oroa mig så mycket!

Hoppas ni förstår mitt inlägg! :)

Sv: Svullna ben ??

är hon öm för tryck? det tyder i så fall på senskada/ inflammation.
men eftersom det inte finns någon värme och svullnaden går ner under dagen så tycker inte jag att det låter som senskada iaf.
jag är absolut ingen expert och tycker att du ska kolla upp det om det inte försvinner trots vila.
men du kan nog sova lugnt ändå, eftersom hon inte haltar eller visar något i övrigt så kan jag inte tänka mig att det något allvarligt.
hoppas det löser sig!

Det finns ju flera anledningar till att hästar kan få svullna ben.... Om hon inte är halt kan det mkt väl vara foderomställning, vilket kan ta ganska lång tid innan hästen vänjer sig. Det har ju också varit hårt i marken ett tag nu och ganska knölig mark i hagarna ( såg att du bor i dalarna) och vissa hästar är oerhört känsliga för just det. Nattlindar du?

kl*

håller med ovanstående, testa nattlinda några nätter, kan bero på att marken fryser eller foderbytet, i vilket fall som helst så skadar det inte att linda :) sedan vet jag inte om ni bytt hö-leverantör eller hur läget är, men min häst fick en allergisk reaktion på något hon ätit i hagen, och det började med att ena benet svällde (blev stenhårt, inte mjukt och galligt alls..) och sedan det andra, hon fick en penicillin-kur och jag skulle se till att linda benen och promenera mycket med henne, det försvann inom loppet av en vecka. Så ev, att det kan vara en reaktion på något i det nya höet? något specifikt som hon inte tål? (gallorna i sig behöver ju inte alltid vara kopplat till svullnaden tänker jag) Hoppas att det inte är något allvarligt :)

maria_mu: Hon ömmar inget alls när jag trycker och klämmer, har testat att klämma på benet när jag har lyft upp det också, ingen reaktion och inte heller när hon står normalt på benet.

Kellie: Ja vi har rätt knöliga hagar här för tillfället. :( Jag nattlindar nu men skulle vilja ha ett par bättre paddar.

salladfinger: Vi har köpt nytt hö ifrån en annan bonde då det sägs vara ett bra hö, ska ta analys så fort jag får tid.

är det så att hon är "hård" i benen? typ som att det stasar? (med tanke på att karleden är svullen..) kanske du kan fråga bonden vilket slag han odlar och rådfråga per telefon veterinär om det kan tänkas vara allergi? en analys säger väl inte så mycket om höslaget?(kan inget om hö analyser)
lycka till :)

Är hästen i bra kondition?
personligen tycker jag det är mkt att klättra dagen efter en hoppträning.
Kan den ha överbelastat sig? Vrickat sig i hagen?
så länge den inte är halt så forsätt att rid fram tills ni ska till kliniken. Jag menar inte att du ska hårdträna men att den ändå rör på sig.
Så att den inte vilar & är "bra" när ni är på kliniken & sen när du kommer hem & anstränger hästen igen så kommer det tillbaka.

salladfinger: Nu vet inte jag vad stasar betyder men :angel: Hon är inte jämntjock i hela benet utan man känner lite svullnad i karleden. Men hon är ju helt bra på kvällen, vilket jag tycker är lite konstigt.
Jag tänkte om proteinhalten är hög i höet, kan inte det göra ben svullna? För hon äter bara ½dl kraft om dagen nu och 1 dl betfor och det kan väl knappast påverka proteinhalten?

Liiilly: Ja hon har bra kondition, men nu har hon ju bara skrittats, promenerats i 1½ v ungefär så lite sämre kondis har hon väl nu.
Ja det kanske vart lite mycket med klättring, men var ju ingen lång eller brant backe utan "normal".

Min förra häst svullnade väldigt nästan varje år vid installning efter sommaren. Ofta började jag med lusern i samma veva. Hon svullnade av proteinet och av att stå still hela natten.

Jga tror att ert nya hö kanske är mer proteinrikt än ert gamla och att det kan vara orsaken. Prova att linda henne över natten och se om det blir bättre :)

är den svullen i ett ben eller fler? & isfl vilka?

en häst i god kondition tappar inte det minsta milligram i kondition på minst sex veckor : )

Liiilly: Det är mest i h.bak och lite mindre i v.bak

mackan: Oj, det visste jag inte. Jag har hört att dom börjar tappa efter ca 2 veckor. Men man lär så länge man lever :)

Okej. fortfarande ingen värme?
jag har svårt att tro att fodergallor är så "ojämna".
Har du longerat den? isfl ser den fräsh ut? blir den sämre eller bättre efter ansträngning?

Min förra häst svullnade väldigt nästan varje år vid installning efter sommaren. Ofta började jag med lusern i samma veva. Hon svullnade av proteinet och av att stå still hela natten.

Jga tror att ert nya hö kanske är mer proteinrikt än ert gamla och att det kan vara orsaken. Prova att linda henne över natten och se om det blir bättre :)

Det är bara det att hon inte har gått på något sommarbete och stått i box under natten på sommaren för att vi inte har haft något bete till dom i år.

Jag har provat att linda och det verkar bli bättre med hjälp av det.
Ikväll kunde jag inte linda, då hon var fuktig av snön. Tog kanske in dom lite väl sent idag så benen inte hann torka.

salladfinger: Nu vet inte jag vad stasar betyder men :angel: Hon är inte jämntjock i hela benet utan man känner lite svullnad i karleden. Men hon är ju helt bra på kvällen, vilket jag tycker är lite konstigt.
Jag tänkte om proteinhalten är hög i höet, kan inte det göra ben svullna? För hon äter bara ½dl kraft om dagen nu och 1 dl betfor och det kan väl knappast påverka proteinhalten?

Liiilly: Ja hon har bra kondition, men nu har hon ju bara skrittats, promenerats i 1½ v ungefär så lite sämre kondis har hon väl nu.
Ja det kanske vart lite mycket med klättring, men var ju ingen lång eller brant backe utan "normal".

Nej det är inte konstigt, utan det är för att hon mår bra av att hålla sig i lagom rörelse, och när hon står still under natten så sväller benet.;)
Fortsätt du att linda, gärna med ull paddar eller liknande ( själv älskar jag ju Back-on-tracks paddar) tills du får henne undersökt. Men du ska nog inte vara så orolig:)

Jag menar mer att det nog är foderbytet hon reagerar på :) Det nya höet kanske innehåller mer protein? Har ni inte tagit någon analys?

Jag skulle inte vara orolig om hon inte är halt och om svullnaden går ner genom rörelse. Fortsätt du hålla henne i rörelse så ska du se att det snart ger med sig.

Är hon fortfarande svullen efter någon vecka skulle jag kolla upp det.

Senast ändrad:

Jag menar mer att det nog är foderbytet hon reagerar på :) Det nya höet kanske innehåller mer protein? Har ni inte tagit någon analys?

Jag skulle inte vara orolig om hon inte är halt och om svullnaden går ner genom rörelse. Fortsätt du hålla henne i rörelse så ska du se att det snart ger med sig.

Är hon fortfarande svullen efter någon vecka skulle jag kolla upp det.

Nej vi har inte hunnit med det och bönderna härikring verkar inte ta det heller innan dom säljer det.
Givetvis ska jag kolla upp henne! Hon är ju mitt allt :)

Säger som de andra: så länge svullnaden går ner vid rörelse och motion och hästen inte är halt så är det positivt och har förmodligen eller förhoppningsvis att göra med fodret. Hur mycket står hon inne på stall?
jag skulle, om det går ner vid rörelse, göra ALLT för att förlänga rörelse tiden för hästen. se till att låta henne gå i hagen ostört från ridpass hela dagarna, och rid på kvällarna för att förlänga rörelsen osv.

Prova att ta bort protein rikt foder om hon får extra av det.

att linda tar ju egentligen inte bort några grundproblem utan tar bara bort symptom, så jag skulle definitivt vara uppmärksam på hur det förlöper.

Är jätteglad just nu.
Han gjorde böjprov på henne, 2 ggr på varje ben fast olika slags böjningar så att säga. Allt var UA :laugh:
Longerade henne också, ingen markering där heller så nu kan jag väl pusta ut? :laugh: :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 824
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 048
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka