svullna ben, Why?

Joyride

Trådstartare
Vi stalla in i helgen och närker på morgonen att benen på mina två hästar är svullna, inte mycket, o lite varma.

Vad kan det bero på? att dom står stilla för mycket? Dom får inte så mycket kraftfoder ännu då det fins gott om mat i hagen fortfarande.

Sv: svullna ben, Why?

Ja, det beror på att dom stått stilla alldeles för länge. En häst är under inga omständigheter anpassad till att stå så länge. Cirkulationen försämras kraftigt och hjärtat får ex jobba hårdare. Det finns bara ett sätt att undvika detta med gallor och svullna ben (om man ska ta bort orsaken och inte bara dölja symtomen av dålig cirkulation) och det är att släppa ut hästen. Måste du ha den inne så försök minimera antalet timmar och se till att hästen har bra anledning att röra mkt på sej i hagen!

Säger som toffel, det finns bara en anledning att hästens ben svullnar på det sätt du beskriver. Hästen rör sig för lite.

Min häst går ute hela dagen i hagen, men han är som de flesta andra hästar, "världens dyraste vindflöjel".
Det uttrycket lärde jag mig av en veterinär på en föreläsning där han sa att man inte skulle tro hästen rörde sig värst mkt i hagen!

Mer motion är mitt "recept" i sådana fall när för få timmar i hagen inte är boven till de svullna benen.
Inga vilodagar där hästen står helt still, skritt sådana dagar! Kanske lite längre motionspass? Det behöver ju inte bli hårdare för att motionspassen blir längre, man kan ju bara skritta "extratiden".

Dock kan ju gamla hästar vara svullna i benen på morgonen för att äldre hästar kan få lite sämre blodcirkulation. Vilket ju inte är farligt på ngt sätt.

Många hästar som gått o latat sig på sommarbetet brukar bli lite svullna och galliga när de stallas in.
Det brukar gå över när de bantat ner sig lite och satts igång igen.
mvhR

Hästar kan förstås bli svullna pga en skada men nog låter det som det beror på uppstallningen på din beskrivning. Från att ha rört sig väldigt sakta och betat stor del av dygnet är de nu mycket mera stillastående och kanske får en foderomställning också i och med att hö läggs till på menyn. Rör på hästen och oroa dig inte.

mvh
Lejonelle

Säger precis som tidigare skrivare, troligen är det blodcirkulationen som försämras när hästen inte rör på sig. Lejonelle har en poäng i att det kan bero på att man börjar ge hästen hö och ev. kraftfoder också. Är de normala i benen när de kommer in från hagen tror jag inte att det är något att oroa sig för.

Men beror inte gallor i det läget på foderbyte?
Min ena häst reagerar alltid med gallor och lite "svampighet" när jag byter foder. Oavsett om jag byter rakt av eller vänjer in mkt långsamt.
Men den svullnaden är inte likadan som den när pålle inte rört sig tillräckligt.

Tack för svaren, o hoppas det blir bättre med svullnaden.
Blev lite orolig då dom endå går ute från ca 8.30 till 20.00 varje dag, men blir det inte bättre så vet jag inte vad jag skall göra :crazy:

Kan back om track hjälpa?

Back on track hjälper.
Dessutom om det är denna svullnad för att de rör sig lite för lite, så är det absolut inget som är farligt!
Olämpligt att de har det ja, men farligt, nej.

Dessutom kan det ju vara för att de fått ett foderbyte! För jag gissar att de äter annat än bara gräs nu? Och sådan svullnad går ju över av sig själv efter ett tag.

Min valack (10 år) brukar aldrig ha annat än torra, fina ben. Men i år så reagerade han direkt på installningen med att svullna i benen back. Så han står med Back on Track bak nu, vilket hjälper.

Och jag kan garantera att det är stillaståendet som gör det. varför det kommit först i år är antagligen åldersrelaterat etc. Men det är INTE av foder, för det började redan när jag började ta in dem över dagarna för insekterna, och det håller på än. Så beror inte på något foderbyte.

Unghästen reagerade med att svullna runt om i ett par veckor men har nu 'vant sig'.

Båda mina är allt annat än 'vindflöjlar' i hagen, de rör sig mycket, gärna och ofta..och helst i full fart.

Ändå har jag stora boxar, de står inne kort tid etc, men tiden inne räcker för att valacken ska fylla i..

Min har oxå alltid haft torra fina ben men har nu fått gallor bak. Han går fortfarande ute dygnet runt så det beror inte på för dålig cirkulation. Läste i en vetrinärspalt att de kan bli så när betet ändrar sig och blir grövre framåt hösten, så det där med foderomställning köper jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 573
Senast: super
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 193
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Offentliga verksamheter
  • Valet i USA