Svullna ben, näsblod??

Swat007

Trådstartare
Min kompis ringde mig precis och säger den gamle hästen på 21år är svullen i bakbenen (gallig) Vad ska hon göra(frågar hon) Jag säger ut och led han i ridhuset. ev släpp han.. Sen ringer hon mig 7 min senare och säger hästen har näsblod i ena näsborren? Vad kan detta bero på?? Hästen hade då bara skrittat och joggat lugnt...

hjälp!!!

Sv: Svullna ben, näsblod??

Gallorna har förmodligen ingenting med näsblodet att göra. Oftast är det inte farligare än en blödning i näshålan (som hästar kan få om de får något främmande in i näsborrarna, ridhusgrus exempelvis).

Om blodet kommer från båda näsborrarna och om inte blödningen inte avtar måste ni kontakta veterinär bums, men så verkar fallet inte ha varit för din kompis häst.

Sv: Svullna ben, näsblod??

När det var som kallast här nere och blåst så fick min lite lätt näsblod när jag red henne, precis som hon brukar få när det är som varmast och torrast på sommaren...så länge det är ljust lod och slutar blöda under dagen tror jag inte det är någon fara...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 767
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 756
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka