Svullna ben efter att ha haft benskydd i hagen...

Trocadero_lover

Trådstartare
Ibland vill man väl men så blir det helt fel istället!:crazy:

Jag blev trött på att min häst fick småsår, häromdagen blev droppen då hon hade ett på insidan av ena frambenet så jag tänkte att jag slänger på vanliga strykkappor som hon får gå med i hagen. Dagen efter inga problem men däremot dagen efter där så var hon jättesvullen i båda frambenen:crazy:. Såg inte vackert ut, hon reagerade lite när jag klämde på benen. Detta har hon garanterat fått efter benskydden eftersom hon är lika svullen i båda fram...
Hon är absolut inte halt, jag har ridit som vanligt och hon går kanonbra och är pigg & framåt.
Har blivit ombedd av min tränare att kyla benen & linda frambenen nu när jag rider några dagar framåt.. sen trodde hon det skulle gå över.
Givetvis går hon ute i hagen hela dagarna men även på nätterna.
Finns det något mer man kan göra? Tips?

Sv: Svullna ben efter att ha haft benskydd i hagen...

Jag kan rekommendera Globus jättemjuka bandagetter med kardborrband (ingen resår, neoprenet i skyddet flexar lagom mycket utan att stasa eller klämma). Har själv två fullblod med känslig hud, och de kan ha dessa dagligen i hagen (de går dock ej ute dygnet runt). Håller inte i evighet - men kostar inte heller skjortan, lätta att tvätta, torkar fort, ett fynd :-).

Jag har ett halvblod med lite fullblod och hon är av den känsligare sorten. Hon går bara ute nu på sommaren om det är bra väder, hon ska snart vara inne på nätterna då hon tränas för fullt nu.
Tack för tipset !!! Ska kolla efter det, dina hästars ben svullnar inte av dessa?
Vad kan man göra för att få ner svullnaden?

Om jag hajjade det rätt hade hästen ett sår på benet och gick med benskydd? Då kan det ha ruggat upp vid såret så har den blivit känslig för det, det kan ha kommit in smuts som legat och gnuggats in sas eller så har benskydden suttit för hårt och benen blivit stasade. Ser det ganska ofta på hästar vars ägare har boots på dom dygnet runt för att de inte ska trampa av sig hästarna, bootsen kan klämma åt om hästen ligger konstigt etc.
Om det bara är frågan är svullnad så bör den gå ner när skydden är borta och hästen rört sig som vanligt, men den ska inte sitta kvar i flera dagar. Blir det något bättre när hon rör sig eller är hästen fortf lika svullen?
Kyla är säkert det bästa men om svullnaden inte går ner skulle jag iaf ringa och rådfråga en vet. för de ska ju inte gå och vara svullna så hur länge som helst.
Jag har haft mina hästar med skydd i hagen en del men det brukar alltid sluta med att smuts kommer in och gnos in så de får småsår av det, jag föredrar att ha dom lindade i hagen faktiskt, något bökigare men helt klart värt det.

Hon kom in en dag med ett litet sår, alltså inget stort eller så men då kände jag att de var droppen. Jag tvättade ändå med jodopax för säkerhetsskull & satte på skydden över. Hon reagerar lika mycket när man klämmer på båda benen. Troligtvis har nog skydden suttit för hårt, eller rättare sagt för länge.. jag trodde inte att det var någon fara med vanliga strykkappor att hon har dem på sig ute.
Svullnaden upptäcktes i tisdags eftermiddag, hon såg bättre ut igår.
Har nog inte möjligheten att linda henne, om inte jag & stallägaren kan komma överens men jag tror dig att det är bättre med lindor.

alltså det behöver ju inte vara bättre med lindor, men jag har det för det funkar bättre för mig.
annars kan du ju ha senskydd, de sitter jävligt bra över lag, jag har haft det som hagskydd på min förra. tyvärr plockade han av sig dom (men han plockade av sig ALLT han hade på sig så det räknas inte) men dom skyddar ju på ett bra sätt och det blir inte samma kläm som med damasker etc.

Jaa senskydd borde ju funka bättre, ofta bättre passform än på ex strykkappor som man måste dra åt så att de inte snurrar, hasar ner...

Frågan är om man kan göra något för att påskynda att svullnaden minskar. Kan kyldamasker vara bättre? Såna man lägger i vatten? Eller kyl-lera? Arnika? Back-on-track? GAH. blir tokig.. så himla onödigt, hon som alltid haft så torra och fina ben innan... menmen, man har ju lärt sig något iallafall:S

Det är nog värmen i kombination med känslig häst, de allra flesta svullnar om de har benskydd alltför länge men vissa hästar kan ha dem många timmar innan benen svullnar, andra kortare tid.

Jag kan inte ha benskydd i hagen även om det skulle behövas kanske, emellanåt. Men hon är alldeles för känslig, jag tar inte risken, vid ridning går det bra, men det handlar ju om kortare tid.

Alla hästar kan m a o inte ha benskydd i hagen. En annan känslig häst jag hade fick skav, hur man än bar sig åt, fick sätta fårskinn i alla skydd, redan på den tiden, långt innan det var hägsta mode.....

Svulllnaden går ner om du bara låter benen vara och inte sätter på något mer.

jag tror det bästa är att kyla med vatten och att hästen får röra sig så hennes normala blodcirkulation kommer igång, då ska svullnaden gå ner. har man otur och hästen är riktigt känslig så kanske benen aldrig blir fina och torra igen men å andra sidan bör det inte spela någon roll, de flesta hästar har ju nån slags liten defekt eller hur man ska uttrycka det och oftast är det bara skönhetsfel.
min häst har ett överben som jag skulle kunna regga som ett eget djur, det har alltid funnits där och han har mig veterligen inte haft problem med det men vackert är det ju inte.

Jaa, det har ju vart runt 15-20 grader dagtid.. så inte konstigt om hon svullnat upp.
Då får hon väl kanske helt enkelt gå utan skydd i hagen, förstår inte vad hon sysslar med för hon är en av de lugnaste hästarna i stallet som inte springer i sin hage.. medan kompis jämte springer/hoppar & lever fan rent ut sagt utan ett enda sår... Hmm !

Hon fick akut piphas i maj.. hennes has såg fruktansvärd ut. Riktigt svullen var hon ! Veterinären kunde inte garantera att det skulle gå ner, han sa att det bara är ett skönhetsfel. Idag är det helt borta, det tog sin tid men det var de värt.
Då fick hon 10 dgrs medicinering + sjukhage under tiden, sedan reds hon lätt i skritt & trav i 2 veckor och gick ute dygnet runt. Vi körde med orudis salva och back on track på haserna. När vi kom tillbaka blev veterinären otroligt imponerad över hur fint det såg ut.
Vet inte om det är något man kan använda i detta fallet?

min nuvarande är en sån som springer och slår på sig själv - men bara när hans kompis inte är med. det är ganska jobbigt, om den andra hästens ägare är där på morgonen går ju min ut själv och det är SÅÅÅÅÅ synd om honom och han vill bara att kompisen ska komma, de leker men inga vilda springlekar direkt, de äter ju mesta delen av tiden (matfixerade som få båda två). så min får bara sår när han är själv mao, oftast är jag där hela dagarna så vet jag att han ska gå ut själv så drar jag på ett par lindor på frambenen innan han går ut så slipper jag det problemet, förstår att inte alla kan göra så.
men du är inte ensam, min trampar på sig själv som en jag vet inte vad, dock läker han alltid fint och fort, det är mest ytliga sår, men det är ju en irriterande faktor att han inte ska kunna gå själv trots massvis med kompisar runt omkring.

jag har ingen aning, det vågar jag inte svara på, det är nog bäst att rådfråga en vet. i det fallet.
jag tror att kyla och att hästen får röra sig är det bästa faktiskt, oftast är det enklare saker som är de bästa "mirakelkurerna".
går inte svullnaden ner skulle jag antagligen linda benen med BoT (det är vad jag använder när jag lindar över natten) och sedan låta henne gå naken ute.

`Precis ! Det är ytliga sår men det är inte så kul & vistera benen när det är fullt med små skorpor, "riv"sår och så vidare. Jag är tacksam varje dag hon är frisk !!!!

Jag har ett halvblod med lite fullblod och hon är av den känsligare sorten. Hon går bara ute nu på sommaren om det är bra väder, hon ska snart vara inne på nätterna då hon tränas för fullt nu.
Tack för tipset !!! Ska kolla efter det, dina hästars ben svullnar inte av dessa?
Vad kan man göra för att få ner svullnaden?

Nej, mina hästar är alltid kristallklara i benen. Man måste alltid vara mycket noga med rengöring av både ben och benskydd, kan vara bra med en extra uppsättning skydd att byta med om de inte är torra.
Om inte svullnaden gått ner ganska omgående skulle jag ringa en veterinär, då kan man ha fått någon typ av kläm-, stas- eller tryckskada på senor eller ligament som kan behöva behandling. Dessa skador ger inte alltid hälta initialt, utan det kan komma senare och då är det ofta mer svårbehandlat. Beror svullnaden på sårinfektion så är det ju sedvanlig rengöring som gäller. Hoppas din häst blir bättre.

du måste ha satt skydden alltför hårt eller så passar dom dåligt. en häst ska inte bli så svullen i benen av att ha benskydd en dag, även om den är känslig. :crazy:

min ena har skydd i hagen året om och aldrig minsta antydan till svullnad, skav ed. han är 65% fullblod btw. använder damasker, ej strykkappor .

kyl benen med vatten och undersök senorna då illasittande skydd i värsta fall kan ge senskador. du har inte haft liniment på benen så att det har bränt under skydden då?? kan ju även vara så att skydden inte har med svullnaden att göra öht.

Det var såna vanliga strykkappor från källquist. Jag tror kombinationen av att hon haft dem för länge & att de suttit lite för hårt är orsaken... Hon har alltid skydd på sig när hon motioneras och så här har hon aldrig sett ut.

Vad för damasker använder du?

Vi har kylt med isbalsam dubbelt upp idag då strömmen gått & vi inte hade vatten i stallet (typiskt). Hon såg bättre ut idag än igår. Neej, inget liniment eller liknande...

ja så kan det nog vara. bra att svullnaden gått ner!
jag har jacsons damasker med ludd om det inte är alltför blött, då har jag neoprendamasker från shires.
båda är billiga, skyddar bra och skaver ej. :) min häst klär av sig skydden om han inte tycker om dom, och vanliga strykkappor eller senskydd vill han icke ha, då ryker dom snabbt av. :p

Jaa precis. Men frågan är om jag sätter skydden för hårt annars också? Just bara för detta hände så vill man ju gärna kolla upp allt lite extra. Det går åt rätt håll, lite mindre svullen varje dag. Idag är det lite svalare & regnigt så förhoppningen är att det gått ner ännu mer idag... hoppashoppas.

Okej, tack för tipset!

Min herre har boots fram, dygnet runt, både i hage och box, nästan året runt. Har det för att minska risken för tappsko...
Får nästan aldrig skav, har gummiboots. Tar av och luftar varje dag, borstar av hovarna. När det är lersäsong:( spolar jag av ben, hovar och boots.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 269
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat