Svullna ben efter att ha haft benskydd i hagen...

Sv: Svullna ben efter att ha haft benskydd i hagen...

Ja alltså, det jag skrev händer ju inte alla men man ser det då och då! Jag hade boots även nattetid en period på en av mina hästar som lätt drog av sig skor men tyvärr lyckades han ligga så att de klämde och då blev det stasat. Det är bra att tänka på att det kan hända bara, ingenting som händer alla :)

Hon har småsår på benen och vid kronranden/ballarna.. så egentligen vore väl transportskydd i hagen det allra bästa... hahaha

Aldrig hänt min. Ändå är han bootsad dygnet runt, nästan året runt.:laugh:

har du sår på insidan av benen så titta på sömmarna till skorna.. min flickväns häst kliar sig gärna med hovarna på benen och fick då ett fint rivet sår pga en söm som tittat upp... man får trycka till sömmarna regelbundet om man vill slippa sådanna besvär.. iaf min uppfattning.

Hon har småsår på benen och vid kronranden/ballarna.. så egentligen vore väl transportskydd i hagen det allra bästa... hahaha

Haha! Jag tycker såhär: Låt häst vara häst!! :bow: verkar ju som att din häst "slår sig själv" .så för att försöka undvika det använd boots. (I nödsituation)
Hur gammal är hästen?

Självklart får hon vara häst, det är viktigt för mig !!
Hon är 10 år så hon är en rutinerad dam...
Jag vet inte hur man ska göra. Låta henne gå utan & låta henne komma in med småsår för jämnan.. eller låta henne gå med skydd & kanske få mindre småsår... men kanske riskera att benen svullnar upp. Dilemma....

Min pålle var oxå en riktig klumpeduns förut, jämt hade han sår på benen! Men sen bytte jag stall o hage så nu e han nästintill sårfri :) Småsår kommer det ibland antingen av att han har snubblat på sig själv eller hagkompisen gett honom ett nyp.
Jag skulle hellre ha en häst med småsår än en häst med svullna ben. Men testa med o endast ha boots i hagen? för då kan h*n inte trampa på sig själv ;)

Min pålle var oxå en riktig klumpeduns förut, jämt hade han sår på benen! Men sen bytte jag stall o hage så nu e han nästintill sårfri :) Småsår kommer det ibland antingen av att han har snubblat på sig själv eller hagkompisen gett honom ett nyp.
Jag skulle hellre ha en häst med småsår än en häst med svullna ben. Men testa med o endast ha boots i hagen? för då kan h*n inte trampa på sig själv ;)

OOh, o har du möjlighet så testa en annan hage, är hagen hon går i ojämn så kan ju det oxå vara orsaken till såren.

ja det är ju svårt att beskriva hur hårt man spänner skydden. men, särskilt när det gäller hagskydd, så tycker jag att man ej ska dra åt mer än så att skydden sitter på plats och inte glider ner.

går din häst ute dygnet runt? du kan ju testa att ha damasker på dagtid, förmodligen springer hon mer då eftersom det händer mer runt omkring. 12 timmar är max för att ha på skydd tycker jag.

kom att tänka på en stallkompis för länge sen som hade glömt att ta av skydden efter att hon ridit och ställt in hästen i boxen med dom. när jag kom till hagen för att hämta in min häst följande eftermiddag så stod han fortfarande med skydden! och var då både svullen och öm, stod jättekonstigt och avlastade frambenen. men det gick iaf över ganska snabbt vad jag minns.

Får nog åka ut till stallet och prova mig fram, hur hårt man ska spänna åt. I vilket fall som helst så kan hon inte ha dessa strykkappor i hagen, får se mig om efter andra alternativ.

Idag hade svullnaden gått ner rejält, så benen såg nästan ut som vanligt !! Åh vad glad jag blev:) Pigg & glad är hon också så nu kan jag lugna mig. Men man lär sig alltid något av sina misstag.....

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 269
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka