Svullna bakben

Shaggy

Trådstartare
Under den sista veckan har jag märkt att Novan är tjock i bakbenen från hasen och neråt. Benen är inte jättetjocka men skenan är helt tydligt ”rundare” än vanligt och även kotan är tjockare. Det konstiga är att hon har inte de vanliga senskidegallorna som hon alltid brukar ha utan det är en mer diffus svullnad hela vägen ner till hoven.
Hon har normalt rörelsemönster, i går var hon lite varm men det skiftar och kan ju bero på hur hon belastat och hur kalla mattes händer är :smirk:. Svullnaden finns även efter att hon gått i hagen (hon rör sig inte mycket där) men försvinner när jag rider. Hon har ”sår” på baksidan av kotleden eftersom hon stryker sig där (benskydd vid ridning men inte i hagen). ”Såren” är dock inte öppna utan lite skorviga. Jag letade igenom benen mycket ordentligt igår men hittar inget förutom dessa normala ”sår”.

Sv: Svullna bakben

Och hon visar inga tecken på att vara halt eller? Har du bytt foder eller något nyligen?

Jag tycker det låter lite som om hon har mugg som inflammerats - det brukar ge just dom tecknen du beskrivit.

Hej!
Låter som lymfangit. Har hon feber? Om mkt hög feber kan du behöva behandla henne medicinskt. Prova att linda benen med bomull dränkt i alsolsprit.
Lycka till!

Jag tar allt i ett svar.
Jag tror inte det har med foder att göra men kan ju inte garantera. Hon är risig i magen och får mag tarm balans men magen har varit dålig länge utan dessa problem.

Mugg har hon inte möjligen då rasp. Förra året hade hon rejäl mugg och riktigt fula sår stundtals detta utan någon svullnad och hon brukar inte bli svullen av sår på benen. Tror alltså inte att det är det men det kan ju vara de där skorvorna ändå men det finns alltså egentligen inga riktiga sår under skorvorna utan bara irriterad hud.

Lymfangit tror jag inte det är eftersom det går ner helt vid rörelse och hon inte är påverkad alls förutom då svullnaden som dessutom är för liten. Det är ett svullet hästben inte som en tjock trästock som lymfangit brukar visa sig. Ingen feber hitills heller.

hur ser såren ut?

Är de ytliga eller? För någon vecka sedan så hade min unghäst stojat i hagen och rivit sig på benen och fick ganska så tjocka ben. Ringde vet och pratade med dom och hon trodde att det var huden som var iriterad. Jag tvättade med hibiscrub några dagar sen gick det ner igen. Det kan inte vara något sådant?

Ring vet och prata med dem, det brukar vara lättast.

Under den sista veckan har jag märkt att Novan är tjock i bakbenen från hasen och neråt. Benen är inte jättetjocka men skenan är helt tydligt ”rundare” än vanligt och även kotan är tjockare. Det konstiga är att hon har inte de vanliga senskidegallorna som hon alltid brukar ha utan det är en mer diffus svullnad hela vägen ner till hoven.
Hon har normalt rörelsemönster, i går var hon lite varm men det skiftar och kan ju bero på hur hon belastat och hur kalla mattes händer är :smirk:. Svullnaden finns även efter att hon gått i hagen (hon rör sig inte mycket där) men försvinner när jag rider. Hon har ”sår” på baksidan av kotleden eftersom hon stryker sig där (benskydd vid ridning men inte i hagen). ”Såren” är dock inte öppna utan lite skorviga. Jag letade igenom benen mycket ordentligt igår men hittar inget förutom dessa normala ”sår”.

Har nyligen haft liknande problem på min gamla krake. Plockade bort kraftfodret under några dagar och gick igenom bädden som hade blivit väl tjock. Hästen rids minimalt och den går då mest i hagen. Så min teori är vi diffus svullnad att kolla igenom såna saker. Är hästen "sårig" på benen så lägg ett omslag för att dra ur ev bakterier. Är inte hästen halt el väldigt stel, då tycker jag att man bör gå igenom detta före besök av veterinär. Om du har tillgång till back on track så linda några timmar varje kväll med det. Och om pållen slår på sej om kotorna så kanske det är läge att använda något skydd även i hagen, åtm under en tid för att se om det vänder.

Mugg har hon inte möjligen då rasp. Förra året hade hon rejäl mugg och riktigt fula sår stundtals detta utan någon svullnad och hon brukar inte bli svullen av sår på benen. Tror alltså inte att det är det men det kan ju vara de där skorvorna ändå men det finns alltså egentligen inga riktiga sår under skorvorna utan bara irriterad hud

Rasp är mugg som gått "för långt", sökt sig uppåt, inflamerats och ibland utvecklas lymfangit av det...

Jag garanterar hon har inte mugg och ingen mugg har sökt sig uppåt på henne utan när hon hade mugg så satt den enbart i karleden.
Vad jag fått lära mig är att mugg är en slaskdiagnos på sår i karlederna som kan bero på ett antal saker. Rasp är mugg som sitter längre upp på benen vilket skulle betyda att det är ytterligare en slaskdiagnos. De "sår" hon har kommer sig inte av muggen utan av att hon slår sig de skulle dock möjligen kunna ha fått påhälsning av antingen någon svamp eller någon bakterie.

Angående skydd i hagen så ser jag det inte som något alternativ. Det sammlas smuts under skydden precis vid "såren" och därmed gnids smutsen in i huden precis där.

Jag försöker hålla rent och tvättar med virkonlösning för at ta död på eventuella otrevligheter.

Att linda benen med back on track några timmar på kvällen är inte genomförbart om jag ska ha en chans att överleva.

Skönt att det fortfarande inte är någon som kommit med min värsta farhåga. Jag är nog hypokondriker åt min häst :crazy:.

Min blir tjock i benen så fort han får ett yttepyttesår (känslig häst). Eftersom det går ner när du rider så skulle jag tror att det är just sådan svullnad din häst fått av såren, skulle hon röra sig mer i hagen så skulle de säkert förvunnit av det också.

Okej
Det verkar som om alla är överens om att det är "såren" som är orsaken. För mig kändes det lite långsökt, dock inte lika långsökt som mina värsta farhågor ;), och det kan ju vara så att hennes dåliga mage spär på problemen.
Jag utgår från att jag får jobba hårdare med att hålla benen rena så länge och hoppas på att det går över snart.
Tack för input :bow:.

Min stod med sådana bakben i tisdags kväll när jag kom till stallet (dock utan sår och skorv).

Hon har fått ca 5 msk äppelcidervinäger i lite mash sedan dess och igår var det helt borta.

Vad är då din värsta farhåga?

Hon kan ju ha fått nån virusinfektion, inte alls omöjligt, men då brukar det ju komma temp coh lite snor också.

Lindrig lymfangit brukar försvinna när hästen rör på sig. Lymfangiten beror på att det ofta finns småsår som leder till att lymfkärlen inflammeras och lymfdränaget inte fungerar som det ska.
Alsolbandage och motion alternativt massage är det bästa i det fallet då lymfangiten inte blivit kraftig eller hästen fått feber. I så fall bör veterinär undersöka hästen och sätta in behandling
(Jag är för övrigt veterinär)

jag tycker det låter som ett lindrigt fall av lymfangit, orsakat av såren. du resonerar lite tokigt tycker jag :crazy: kommer det in smuts under skydden så får du väl linda då... hästen kan ju inte gå och ha sår på benen som hela tiden slås upp, det är verkligen inte bra.....

alternativt så kan det vara cirkulationen som det är fel på så att hästen samlar vätska i kroppen. testa att ge äcv i en vecka.

Det hjälper inte att linda det blir smuts på samma ställe då med. Innan jag hittade de benskydd jag använder nu så red jag henne lindad och all smuts som kommer in under lindan samlas precis där. Hon har dessutom inga öppna sår utan är skorvig i huden.

Hon är mycket bättre om det beror på ökad ridning eller om jag fått bukt med grundproblemet vet jag inte men tar tacksamt emot, det blir en sak mindre att oroa sig över ;). Jag bytte stall i helgen och nu går hon i en hage helt utan lera så förutsättningarna för att få det hela att läka har förbättrats rejält :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 288
Senast: fruxolisa
·
Hästvård För snart 3 veckor sedan behandlades min häst i båda bakknäna med tuppkam, han hade nästan 1/2 grad. Han skulle vila 1 vecka skrittas 1...
Svar
2
· Visningar
1 662
Senast: lillaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka