Svullet öga

JessicaM

Trådstartare
Märkte idag att Triscos ena öga är svullet.. Det är svullet på undre/nedre ögonlock. Det har uppstått antingen över natten eller bara på någon timme..

Ska jag spola med koksalt tro? Tänkte prova något o se om det går tillbaka innan jag tillkallar ut vetten. Ska börja med flughuva nu ifall det är de som är orsaken..(?)

Sv: Svullet öga

Koksalt ja. Det bör lägga sig snabbt om det är insekter (om du tar bort hästen från insekterna, och hästen bort från solen). Om inte eller den kniper mer/det blir värre, eller börjar vara är det vetläge. Och med ögon så hellre för tidigt än för sent, det kan gå foort med ögon tyvärr.

Jag brukar använda apotekets ögonskölj till mitt sto när hon får så. Det brukar bli så ibland av flugor som sätter sig i ögonen. Skölj ögat rikligt.

Jag har inte sköljt något, men tog bort lite klet som var i ögonvrån och satte på flughuva och vipps så var det borta. Men jag får självklart hålla kolla på det, ja båda ögonen förstås. Men känns skönt att det hjälpte med flughuvan..

Min häst hade ett megaöga igårkväll när jag kom till stallet. Det glipade så man såg det rosa sticka upp vid undre ögonlocket och var enormt svullet. Jag sköljde med ögonskölj och sen la jag på lite Noviform (finns receptfritt på apoteket. Min vet. tipsade om det förra gången han fick nåt skit med ögonen) och satte på en flughuva. Imorse var det helt bra.

Jag har Noviform i mitt stallapotek, för det är jättebra när de får problem med ögonen. Inte alls dyrt, så det kan jag verkligen rekommendera till stallapoteket. När man öppnat tuben håller det tyvärr inte så länge, men oöppnad håller den sig i 5 år :)

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 678
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 786
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025