Svullet juver

Mazarinen

Trådstartare
Idag när jag skulle rengöra stoets juver (hon är inte dräktig) Så upptäckte jag att hon var jättesvullen i ena spenan, det kändes alldeles hårt, längs halva sidan av juvret och ner i den spenan, hon verkade inte vara öm eller någonting, för då skulle hon helt klart protesterat (en dam med mycket humör)

Hon har varit dräktig, fick föl 2005. Och just nu går hon med min 3 åriga valack (första gången på några år som hon går med en valack igen, dom har gått tillsammans i snart en månad)

är det någon som vet vad det kan bero på att halva juvret svullnade upp? skendräktig?

Sv: Svullet juver

De kan få juverinflammation även om de inte är dräktiga eller ger di för tillfället.
Mitt första avelssto fick en juverinflammation from hell ett år efter sin första dräktighet, jag mjölkade ur vaniljkräm och fick antibiotika att ge henne....

Mitt tips är att du tempar henne och kollar ifall det går att mjölka ur något.

Sv: Svullet juver

Kan vara juverinflammation om du har streptoselinsalva -stavning spruta in det i tutten så kanske du slipper penecelinbehandling det gjorde jag efter att ha rådfrågat veterinär och svullnaden gick ned på några timmar på kossor gör dom tydligen det och det funkade på min häst...

Liknande trådar

Avel Ursäkta en kanske lite konstig fråga. Upptäckte idag att mitt gamla sto, 24år gammal och aldrig haft föl plötsligt börjat fylla ut...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: Monifa
·
Hundhälsa Hej! Min gamla tik på 9 år har fått ett väldigt svullet juver på kort tid (från idag/igårkväll). Det är en hård knöl och det är...
Svar
6
· Visningar
17 709
Hästvård Mitt 24-åriga islandssto har under ungefär 2 års tid varit väldigt svullen runt och i sitt juver. Juvret är så pass svullet att det...
Svar
5
· Visningar
1 873
Senast: Teilani
·
Hästvård Dräktiga stoet hemma har fått svullet juver. Det första jag tänkte på var juverinflammation men hon var pigg i övrigt förutom att hon...
Svar
1
· Visningar
885
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V