svullet ben.

B

BebbeBaby

vi löshoppade hästarna igår & unghästen hoppade av för tidigt på ett hinder & drämde i ganska så rejält med ena frambenet i bommen & vi hade tyvärr inga benskydd på hästen heller. fast hästen verkade inte ta någon skada alls av det igår, ingen värme, svullnad eller så. sen tänkte vi inte mer på det. förrens jag kände igenom benen idag & upptäckte att han är ganska så svullen runt hela senan på frambenet som han hade slagit i, typ från hoven upp till knäet. inte mycket, men det syns & känns ganska så väl, något varmare & liten puls i benet känner man. dock visar han inga teckan alls på hälta eller ömhet. han går på bete fortfarande. funderar på om man ska ta hem honom & låta han stå i boxen i natt?? & om man ska linda eller ta på linement eller liknande?? eller rentav avvakta lite tills imon bitti & låta honom gå kvar på betet för att se om det går ner/är likadant eller om det förvärras?? vad tycker ni??? bör jag ringa veterinär redan nu eller ska jag avvakta lite på det också???

vore mycket tacksam för svar!!! :bow:

Sv: svullet ben.

åh, jag förstår verkligen inte resonemanget!!
för det första är hinderbommar hårda och hästben,
framför allt senor/leder/m.m är mjuka och känsliga,
dessutom så är det ju en unghäst som kanske inte
har full kontroll på sina ben ännu vi pratar om... okej,
visst att man vill behålla hästens försiktigthet men
varför, VARFÖR, sätter man inte på ett par benskydd?!

för övrigt, så tycker jag att du kan väl ringa på veterinären
om det inte blivit bättre imorgon, och ett par BoT + lindor inatt
vore väl bra, för att svara lite kort och svävande...

du har så rätt så & nu känner jag mej verkligen dum. men vi satte inte på några benskydd eftersom hästen inte är van vid det & hinderna vi snackar om vart ca 25-30 cm höga & vi hoppade kanske 4-5 hopp bara för skojs skull. så att detta vart verkligen inget vi räknade med att han skulle drämma i med benet. annars är jag alltid noga med att skydda benen. jag känner mej jätte dum nu & ångrar att vi löshoppade honom ändå. :( är ju rädd om hans ben. :(

ska ringa veterinären imon om det inte blir bättre. vi har tagit hem hästen nu & han står i boxen. dock har jag inte lindat honom, men funderar på att gå ut & göra det. tack för svaret.

Jag hade lindat om senan är svullen, båda benen så att hästen får stöd.

Jag hade ringt direkt till veterinären och hört vad de har att säga....

svullnaden har gått ner helt över natten & idag har hästen fått komma ut på betet igen & benet såg fortfarande helt bra ut ikväll, som tur är. :) men ett som är säkert är att jag ska vänja unghästen vid benskydd tills nästa 'löshoppning'. kommer inte göra om det. fick mej verkligen en riktig tankeställare. :devil:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·
Hästvård Kollade hästarna igår och idag. Ser då att hagkompisen har ett väldigt svullet ben, inte svullet som i senskada utan bara allmänt tjockt...
Svar
5
· Visningar
821
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat