Svullet ben!

Hastflickan

Trådstartare
Hästens ena framben har svullnat upp ordentligt! Det är runt om där skenbenet sitter. Det beror nog på ett sår han fått, jag tycker det liknar lymfangit. Veterinärerna har stängt och öppnar inte förrän på måndag. Hästen går precis som vanligt och visar alltså ingen som helst hälta. Inte heller är han varmare än vanligt. Ingen feber eller sjukdomskänlsla hos hästen. Vad borde jag göra? Motionera lugnt, spruta på kallvatten och linda? Hålla koll på såret. (Det har skorvat sig, är inte ett öppet sår)

Hästens ena framben har svullnat upp ordentligt! Det är runt om där skenbenet sitter. Det beror nog på ett sår han fått, jag tycker det liknar lymfangit. Veterinärerna har stängt och öppnar inte förrän på måndag. Hästen går precis som vanligt och visar alltså ingen som helst hälta. Inte heller är han varmare än vanligt. Ingen feber eller sjukdomskänlsla hos hästen. Vad borde jag göra? Motionera lugnt, spruta på kallvatten och linda? Hålla koll på såret. (Det har skorvat sig, är inte ett öppet sår)

Det finns ju djursjukhus om det blir akut. Men håll koll på tempen, vid feber är det nog läge att åka till klinik. Ring och rådfråga jour-veterinär. Jag hade nog ringt och frågat.

Håll koll på tempen. Att kyla med vatten är sällan fel och promenader (rörelse) för att minska svullnad. Linda benet (när det är torrt) om hästen står inne på natten för att undvika ytterligare svullnad.

Kan meddela att distriktsveterinär kom igår och konstaterade lymfangit. Så har går nu på antibiotika och metacam, jag ska själv ge honom sprutor. Få se hur det går ;) Stackarn. Som du säger så är minipromenader bra, jag kan också kyla benet och hålla frambenen lindade

Liknande trådar

Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 777
Senast: Jamtland
·
Hästvård Kollade hästarna igår och idag. Ser då att hagkompisen har ett väldigt svullet ben, inte svullet som i senskada utan bara allmänt tjockt...
Svar
5
· Visningar
821
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat