Svullet ben efter sår.

Starta

Trådstartare
Hej!
Nu behöver jag hjälp från allsmäktiga buke!
För 3 dagar sen fick min lilla pojke ett litet sår på höger fram. Det hade kommit lite blod men var mer som ett skrubbsår ungeför lika stort som en 1 krona. Han var inte svullen eller något. Men så idag när jag gav frukosten var han tjock i benet:crazy: . Och harig som jag är får jag givetvis panik!

Vad tror ni, Ska jag ringa vet? Betvivlar dock att dom kommer komma ut i denna snöstormen så då måste jag köra själv.

Tack på förhand! :)

Senast ändrad:
Sv: Svullet ben efter sår.

Jag hade en häst som fick ett litet oansenligt sår på övre yttre delen av frambenet.
Såg inte ut att vara något alls, jag tvättade, skäljde och täntke det blir nog bra.

Dagen efter var han lite svullen men klart de blir svullna tänkte jag....det var inte supermycket....

Nästa dag var han jättesvullen och ville helst inte stödja på benet så det var bara att ta ut veterinären !

Fick penicillin och lite smärtstillande ett par dagar och det gick fint över på några dagar.

Småsår är de svåraste för man vet aldrig vilken riktning de går eller hur mycket skit som kommit in även om det ser rent och oansenligt ut....

precis som trix skrev så skulle jag också misstänka lymfangit...
har haft det på mitt sto och det var INTE kul...
benet var som ett elefantben..
ring vet och kolla med dom iaf... skador ju aldrig att ringa och höra sig för... tempa hästen också! min fick väldigt hög temp när hon hade lymfangit men det är tydligen inte alla som får feber...

Svara alla:
Jag har varit i stallet nu och svullnaden har gått ner på ena sidan :S.
Han har ingen feber och verkar inte ha ont i benet. Dock vilade han höger bakben hela tiden, vilket han inte brukar. Har pratat med vet, JAg skulle slå in benet i jodopax och avakta.
Jag kan knappt se såret längre, det är redan läkt.
Usch jag är så orolig så jag vet inte vart jag ska ta vägen:(

Liknande trådar

Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 098
Senast: Luleå
·
Hästvård Nu behöver jag lite råd från er på buke. Vad tror ni om detta? En morgon när jag kom hem från jobbet och skulle släppa ut hästarna...
Svar
4
· Visningar
2 075
Senast: Lindsen
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 393
M
Hästvård Hej! Det finns ju så många visa och hästkunniga här, så jag hoppas att kanske någon har någon ide på vad som kan vara problemet...
Svar
9
· Visningar
1 617
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka