SVULLET BAKBEN

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare LUDDE98
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 755
L

LUDDE98

I en vecka.. Men inte det minsta halt..
Svullnaden är över kotleden & uppåt..
Jag har ridit normalt i några dar men nu skrittar jag bara eftersom svullnaden är kvar..

MEN vad kan det vara?
Han är lite varm också.
Hjälp? :confused:

Onormala svullnader osv ska man (i mitt tyckte) kontakta sin veterinär för.

Håller med dig till 100% Men jag brukar aldrig kontakta vet. direkt eftersom de oftast brukar gå ner..
Men det är absolut nästa steg..

det kan ju vara så att han fått en spark i hagen.. då kan det ju lätt svullna upp. är han/hon känslig för sparkar från andra hästar?? jag vet att min häst är väldigt känslig för sånt och han kan bli jättesvullen för ingenting. har den nåt sår?? om han har det kan det vara infekterat...

Har inte hittat ngt sår men vi "tror" att det kan vara en spark (han brukar komma in lite småbiten & sparkad då & då) för svullnaden kändes lite hårdare..

Vad tycker du? Avvakta & skritta? Eller ringa Vet direkt??
Jag tycker ju inte att det går att linda in dom i bomull..

Kyla eller värma?

Linda eller inte??

Är hästen halt? Har du känt igenom senorna på honom, de skall kännas "hårda" och spänstiga? Reagerar han för tryck på senfästen exempelvis, då skulle jag ta ut vet. på en gång.
Kollat att han inte har antydan till mugg t.ex(min svullnar av det) Känsliga hästar reagerar även på yttepytte sår, speciellt fullblod som får ganska mkt sårsvullnad för i princip ingenting. Känn också efter, om han är varm i hoven och har puls i kotan. Är/har han det, kan det vara en hovböld.

Inte halt.. Reagerar ej när jag lyfter på senan & flyttar på den. & det känns som det ska. min tränare har också kännt igenom honom och säger rid och avvakta.. Men jag kan inte vara så lugn..
Hoven är lite varm den med..Men hovbölder brukar dom ju bli jättehalta av.. (eller?)

Får väl ringa vet om det inte är bättre idag.

Tilläggas kan att den dan som detta hände så hade han busat i hagen lite grann..

Prova med att linda värmeomslag över natten och kolla i morgon bitti om det gått ner..Ring vet i morgon i vilket fall.Värme ökar ju genomströmningen.

Linimenta & vänta ett tag & sen linda? Jag har arnrikagel.. Duger det?

Jag har ju bara kylt innan, men jag testar detta. Annars ringer jag vet på studs! (självrisk perioden går ut den 20/3.. bråttom!!=)

Viktigt är att du håller igång hästen. Måste ju inte rida hårda pass men jogga och mycket skritt. Går svullnaden ner när du har rört på honom? Kan ju vara lymfangit. Du kan ju ringa veterinären och tala om hur det ligger till så avgör ju hon/han om du behöver åka till dom eller ej.

åker till klinik imorgon..
har hållt min cool lite för länge nu. och så var vet så snäll och tyckte att jag kunde få bli inklämd imorgon eftersom självriskperioden går ut den 20!! SNÄLL VET!!

tack för svar..
Blir Jodopaxomslag i natt & Vet imorgon..

nu hade ju svullnaden funnits där i en vecka..
Vad sa veterinären??

Svullnaden försvann helt men jag åkte in ändå..

Spark på senan.. så han hade en blödning i ytliga böjsenan.
Skall "vila" i 1 mån. får skrittas..
Fick även kolla upp ett ö.ben som nyss kommit.. Ingen skada på griffelbenet..phu!!
Var fö första gången jag var iväg med honom på klinik.. Han var SÅÅ duktig!!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 811
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 228
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när... 2
Svar
20
· Visningar
1 754
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka