Svullet bakben och konstigt hål.

Mysaan

Trådstartare
I går när jag kom till stallet så var ena bakbenet svullet på pålle. Han var inte så jättepigg på att gå in trots regnet. :) Hur som fick jag in honom och han hade knappt markering på benet. Benet är inte varmt eller så. När jag skulle kratas hovarna så upptäcker jag på samma hov ett konstigt "hål". Precis där skon är öppen om man säger så ser det ut som att yttersta skitet av hud/vävnad har försvunnit och det är två hål där. Han blöder inte och har inte gjort det heller och det är ny vävnad under.

När jag skulle krats andra bakhoven så var han klart irreterad och ville inte lägga hela vikten på andra bakbenet. Just detta bakben har varit lite snett inåt hela tiden men i går var de rejält snett. När vi skulle gå tillbaks till hagen så vek sig nästan benet och jag blev klart orolig. Någon som vet vad detta kan vara? :confused: Försöker få tag i vet. men det är inte lätt. Så gärna lite funderingar från er. Behöver jag öht ta ut veterinären eller vad tror ni???

Sv: Svullet bakben och konstigt hål.

Kan han ha blivit biten av en orm tror du? Min häst blev det i fjol tror jag, men han var iofs jättehalt på det benet och ville knappt gå. Jag vet inte men tyckte bara det lät som att det skulle kunna vara något sådant.
Hoppas det ordnar upp sig!

pomotess skrev:
Kan han ha blivit biten av en orm tror du? Min häst blev det i fjol tror jag, men han var iofs jättehalt på det benet och ville knappt gå. Jag vet inte men tyckte bara det lät som att det skulle kunna vara något sådant.
Hoppas det ordnar upp sig!
:eek: Vad gör man åt de i så fall??? veterinären och antibiotika eller?

ring veterinären.... det är alenius som har jouren idag....

undrar om han vågar gå inärheten.... :)

:eek: Han kan väl inte vara rädd för min snälla pålle???

Såg när jag var upp på förmiddagen att han dessutom stod och stampade mycket irreterande med frambenet på samma sida. Alltså riktigt slogtill flera gånger.

han är rädd för alla djur som är större än en kanin.....!

kanske orm eller insektsbett..... men jag har faktiskt ingen aning.... har inte varit med om något liknanade tidigarre.... :confused:

*knapplån*

Pratade med vet. i går som rekommenderade boxvila under natten. I morses ingen svullnad, ingen värme och betydligt mindre sne.

Iofs fortfarande sne i benet men betydligt bättre. Släppte ut honom i hagen och han både travade och galopperade frivilligt. Aningens markering vid trav och galoppen såg lite stöttig ut. :crazy: :confused:

Ska åka ut och titta på honom nu under eftermiddagen för att om han blivit värre igen kontakta veterinären igen. Ni kan väl hålla en tumme för att han inte blivit sämre igen???

Har varit och tittat på honom igen. Lite knasigare är han i benet men inte som igår.

Hålen jag pratade om har börjat gå ihop. INgen som kan ha en aning om vad detta kan vara?

Jag tänkte helt fel, sorry.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Min häst tappar höger bakben och blir blockhalt 3-4 steg, sedan släpper det. (Alltså, ingen hakning... benet bara viker sig) Kort...
Svar
10
· Visningar
3 746
Senast: Leoni
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 904
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar