Svullen vid fästingbett

BulletForMyValentine

Trådstartare
Tog en fästing igår på min hund, den satt vid ljumsken/ insida lår. Hon ville inte alls att jag skulle röra stället där fästingen satt, hon hade nog ont där:(.
Fick bort fästingen och märkte att precis där den suttit fanns en svullnad som en hård avlång kula, ungefär i storlek med en lillfingernagel:crazy:
Svullnaden har inte förändrats sen igår.
Hon är pigg och glad, äter och dricker som vanligt.

Vad ska jag göra? Är det veterinären som gäller? Är så rädd att hon fått en fästingsjukdom:(

Sv: Svullen vid fästingbett

Svullnaden är kroppens svar på irritationen o säger ingenting om ev fästingsjukdom.
Bada med nåt desinficerande o lämna det sen ifred, men håll koll.

Precis, fästingbett blir ofta svullna.

Min hund hade på precis samma sätt på precis samma ställe förra veckan. Svullnaden brukar lägga sig på ett par dagar max. Behöver inte alls ha ngt samband med sjukdomar.

Det kan ta mer än ett par dagar innan svullnaden försvinner. Den ska dock bli mindre hela tiden. Man ska fortsätta hålla koll efter att svullnaden har försvunnit, det kan bli rött efter ett tag om det är fästingsjuka. Det blir inte alltid rött, så märker man att de blir lite "konstiga" så bör man ta prov. Det är lättare att hålla koll i ljumsken där det är mindre päls än t ex i nacken.

En jag känner tyckte att hunden inte var som vanligt på lydnadsträning. Hon var trög o trött, hängde inte med och var inte intresserad som hon varit innan. Det blev taget blodprov och det visade sig att tiken hade både borrelia och anaplasma.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 13-åriga tik har fått en stor resistens i ena ljumsken. Nästan lika stor som en tennisboll men mer avlång i formen. Det är bara en...
Svar
13
· Visningar
1 613
Senast: Tora
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 882
Hundhälsa Tänkte höra om någon hade lite erfarenheter att dela med sig av. Innan jag fortsätter, jag har sökt jourhavande distriktsveterinär i...
Svar
11
· Visningar
12 353
Senast: Kilauea
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka