Svullen & varm i alla 4 benen

shady

Trådstartare
Min fölis mår inte bra. I morse när jag kom till stallet stod han med alla fyra benen jämn tjocka från hasen och ner bak, samt från knäet och ner fram.

Ingen hälta och ingen feber. Pigg och glad. Sprang som vanligt när vi släppte ut dom och även under dagen. Han äter som han skall också.

Trodde detta skulle lägga sig under dagen när han var ute och fick röra sig mer än vad han gör i sin box om nätterna. Men inte.

Lika tjock ikväll. Ingen hälta eller feber. Förövrigt pigg och glad. Äter med stor aptit.

Han får i krafft foder/dag

6 dl torr betfor (blötläggs ju helt klart)
6 dl korn kross
6 dl krafft groov
Mineraler
Vitlök
Samt äpplen och morötter.

Sedan har han fri tillgång på hör, börjat lite smått med att ge ca 2 kg hösilage. Inte så mkt på en gång utan ökats succesivt. Började med det för ca 1 vecka sedan.

Har inte en aning vad det kan vara detta. Någon som har någon tänkbar teori? Tog nu bort hösilaget från honom helt och hållet ikväll, samt tog bort krafften.

Kan det vara så att han har fått någon proteinchock? Eller är det hösilaget? Vet varken in eller ut och känner att jag behöver eran hjälp.

Sv: Svullen & varm i alla 4 benen

Jag kan ingenting om föl och dess matvanor, men jag tror ju att problemet är matrelaterat iaf... Jag skulle nog rådfråga en veterinär.

Jo tänkte göra det i morgon om det inte lagt sig. Detta var en tråd bara för att få höra om jag kanske var på rätt väg själv och om någon varit med om samma sak.

Jamen då kanske jag inte är ute och seglar i alla fall. Kollade dom andra hästarna också, men ingen sådan reaktion hos dom. Visserligen växer han nu också, men denna reaktion på en växande fölunge har jag aldrig varit med om, inte heller har han varit så i sina tidigare växt perioder.

Får kolla med vet i morgon och se vad han säger.

Kan vara mask...?Jag vet att du avmaskar...men ibland vet man inte säkert om de kan ha lyckats spotta ut en del så de får i sej för lite.

Jag har ingen erfarenhet av fölisar men ska dom ha såååå mycket mat??

Jag har också råkat ut för detta.
Dom = 2 stycken hade fått en reaktion från halmen som tydligen inte var helt 100% bra. Fast den såg bra ut. Så vetrinären var tvungen att ge 2 stycken cortison sprutor till dom = 1 samma dag han var ut och sen dagen efter. Sen tog det bara några dagar sen var dom fina i benen igen :)

Vi hade dålig kvalite på både hö och hösilage. Har inga värden hemma, stallägarna har dom. Men foderstat uträknad efter det.

Har pratat med vet idag. Fick dock ej tag på min ordinarie vet. Men fick rådet att ta bort all Krafft (redan gjort) samt att bara ge 2 dl betfor och 2 dl kornkross ett tag och se om det blev någon förändring.

Skulle även dra ner på hösilaget, men inte ta bort det helt. Svullnaden hade gått ner till hälften i frambenen inatt. Dock inget i bakbenen. Ingen värme i något av benen.

Ingen feber, pigg och kry som vanligt.

5 månader är inte gammalt...
Funderade på det där med kornkrosset.
Vissa hästar reagerar på just korn och din är så liten..
Även betfor (som du ger ganska mycket av) kan reageras på.
Fast där brukar dom bli lösa i magen i så fall.

Om du har haft lillen på rejält bete under sommaren så ska han inte reagera på hösilaget tycker jag.

Har du analys på ditt grovfoder??

AM

*lånar din knapp*
Hörde härom veckan om en vuxen häst som fått reaktion just pga korn och betfor som den inte ätit tidigare, men som ägaren börjat ge...

Kraftfodret är köpt på granngården. Kanske finns analys, har inte en aning faktiskt. Betfor och korn har han ätit hela sommaren, så jag tycker inte att det skall vara det som spökar. Det trodde inte vet heller.

Men han är sänkt nu, så får vi ge det ett par dagar sa vet så får vi se.

Grov fodret finns analys, men inte som jag har tillgång till nu när foderstaterna är räknade. Kommer inte ihåg värdena, men dom var inte bra. Vare sig på höet eller hösilaget.

Senast ändrad:

Kul med pratstunden i morse! Tack för att du ringde och väckte mig! Helt underbar dag ute juh, då kan man ju inte ligga i sängen och snorka.

Hoppas det löser sig med Lillemans ben och att gallorna går tillbaka. Har läst igenom hela tråden noggrannt och det jag funderar på om det kan vara nåt åt det hållet Lillo berättar om, OM det nu inte är foderrelaterat? Dvs halm som inte är helt hundra i kvaliteten och att det är nån slags allergisk reaktion på den? Fölisar är ju känsligare än vuxna. I vilket fall som håller jag tummarna för att han blir av med gallorna snart!

mysko skrev:
Jag har ingen erfarenhet av fölisar men ska dom ha såååå mycket mat??
Jag tycker det verkar lite. Mina äter betydligt mer, både av kraftfoder och grovfoder, och har aldrig reagerat i benen.
6 dl kornkross kan ju inte väga så mycket?

1 liter havre väger väl ca 0,5-0,6 kg så 6 dl kornkross måste vara försvinnande lite. Jag räknade ut att mitt halvblodsföl (stort för sin ålder) skulle ha, och fick!:

0,2 kg betfor (uppblött naturligtvis)
1,0 kg Krafft Pluss Grön (fd Breed)
0,2 kg hel havre
mineraler
fri tillgång till hösilage med bra värden

Hon går på lösdrift hela vintern och våren. Jag tycker också det låter lite det Shadys föl får, men han har ju iofs 50% arab i sig och ska väl inte bli så jättestor? Å andra sidan brukar väl araber vara svårfödda? Åtminstone de jag träffat på.

Jahadu sömtuta, är du vaken nu då? Jo det var kul med en pratstund.

Benens svullnad har nästan gått ner helt i bak, och fram är han som vanligt. Ingen svullnad i dom inte.

Pratade med vet idag igen, skulle köra vidare nu under helgen med 2 dl betfor och 2 dl korn kross. Sedan öka kornet med 1 dl nästa vecka, om det inte blev någon reaktion av det skulle han ökas ytterligare 1 dl veckan därpå.

Sedan skulle jag ta betforen 1 dl under en vecka, och om det ändå inte blev någon reaktion öka upp betforen ännu en dl.

Sedan skulle jag börja ta av krafften igen, men köra 1 dl åt ggn i 2 veckor innan jag höjde igen. Långsiktig häjning, för att inte framkalla ännu en reaktion.

Han har ingen halm utan står på torv. Hösilaget skulle vi fortsätta att ge, men öka väldigt sakta. Visst är det 50% arab, men han är jämn stor med rena halvblods föl, däremot är han svår att få hull på över revbenen.

Kanske skulle ge något annat komplement i fodret ljust för den biten. Någon som har en fundering på vad jag skall kunna ge? Är inte van med hästar som har svårt med hullet över revbenen, då mina går upp i vikt bara man säger mat. All hjälp mottages tacksamt.

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 824
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hittade mitt varmblod sjuk i hagen i måndags. Han hade svårt att få med sig sina ben, ville inte röra sig, svårt att svänga runt, feber...
2
Svar
28
· Visningar
4 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka