Svullen & varm i alla 4 benen

Sv: Svullen & varm i alla 4 benen

Uppdrivenhet kan uppstå presis som du säger av för stort proteinintag.

Men föl som på något sätt stressas eller överansträngs kan reagera liknande,t.x. vid avvänjning.

Se till att fölet inte springer för m.k.t. tills den blir bra,det kan helt enkelt vara så att den inte fått vila tillräckligt.

Han är lugn och fin, står i box själv om nätterna och har gjort i 3 veckor idag. Går bara med sin mamma om dagarna, så jätte rejs blir det inte, bara någon enstaka gång, men då själv, mamma är för lat. Vad jag försöker säga är att han inte är stressad och inte heller överansträngd.

Hängde du med?

Jodå jag hängde med..... :)

Avvänjningen i sig kan ju verka stressande för en liten fölis.....

Jag har sett liknande då jag arbetade med avelsdjur,vila och indraget kraftfoder blev lösningen,kanske han inte vilar tillräckligt på natten då man ju inte ser.

Avvänjning är ju en stressande situation för de små, även om det syns utåt. Finns ju t.o.m. forskning på det, hur mycket ett föl tappar i vikt den första tiden...även om de går i fölflock. Och det var inga små viktminskningar på kort tid! Detta trots att de inte visade några tecken utåt.

Och, jo jag vaknade till slut! Var ju ingen vits att lägga sig igen sen... Vi hade gäster som övernattade, en gammal kompis till min man. Vi la oss strax före 02 och man är ju inte precis 20 längre...lite segt om man säger så hehe.

Gör du som vet rådde dig så blir det nog bra. Fölis har ju mjölkbaren att tillgå dagtid, så han får i sig en del därifrån. Min fölis har varit här en vecka nu! Och igår ökade jag till 0,2 betfor och 0,2 groov + ½ dl foderjäst, mineraler o extra B-vit. Hon äter upp direkt som en duktig flicka. Men jag ska hålla koll på henne ben så inte hon också blir gallig. Än så länge ser det bra ut.

Hör av mig igen lite senare idag! Ska bli urkul att ses igen!

Vad bra att du förstod vad jag menade. Men som Francess säger. Han diar ju fortfarande om dagarna. Så jag hänger på vad vet sa och har gjort en långsiktig ökning av krafft fodret på honom.

Även planering av avmaskning ännu en gång. Nu är han helt normal i sina ben igen. Känns jätte bra.

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 824
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hittade mitt varmblod sjuk i hagen i måndags. Han hade svårt att få med sig sina ben, ville inte röra sig, svårt att svänga runt, feber...
2
Svar
28
· Visningar
4 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka