Svullen under framknä

L

lillarut

Vi har en 4 åring. Hon har fått en galla på insidan under knäet VF. Den är inte varm, inte öm, hon haltar inte. Gallan är långsmal, ca 5cm lång från framknäet och mot kotan och inte särskilt hög, ca 1 cm.

Hon rids ca 4 dagar i veckan, på banan 1 dag/v annars ut. Gallan påverkas inte av ridning.

Sedan vi stallat in har damen gått loss på halmen och gått upp i vikt...Kan det ha med saken att göra?
Någon som har en idé vad det kan vara?

Sv: Svullen under framknä

Han kommer nästa vecka.
Men gallan har kommit och gått/ändrat sig:confused:

Har letat på nätet men inte hittat något om en galla/svullnad som är placerad just så.

Nej, det är en ovanligt placering, jag blir inte helt klok på hur den sitter, dvs om det är en svullnad eller galla eg, men alldeles oavsett så med den placeringen absolut kolla upp för säkerhets skull.

Jag har heller inte sett det innan.
Hoppas att det har med fodret att göra.

Senast ändrad av en moderator:

Har sett en liknande svullnad en gång, fast den satt längre mot baksidan av senorna. Visade sig vara en blödning som blivit som en böld som tryckte mot och irriterade senorna. Hästen haltade inte och verkade inte ha ont av bulan, men fick ändå vila helt i flera veckor för att blödningen skulle läka ut utan att senorna skulle ta skada. Hade träningen fortsatt trots blödningen så hade det tydligen kunnat bli en allvarlig senskada efter ett tag.

Hoppas veterinären hittar nåt mindre alarmerande!

Denna galla/svullnad sitter mellan skenbenet och ytliga böjsenan på insidan av benet under framknäet:confused:
Jag funderar massor kring detta. Har tröstat mig med att hon inte verkar ha ont och rör sig fint. Svullnaden är ganska liten och känns svampig.

Jag hoppas verkligen att vet inte hittar ngt allvarligt!!

INgen annan som sett ngt liknande?

Be veterinären ultraljuda och finns det ingen möjlighet till det tycker jag att du ska åka till en klinik. Det låter som att det skulle kunna vara nåt som stör senan/senorna.

OK, tack för svar!
Ska prata med vet om det när han kommer ut i veckan.

Någon som vet vad det kostar att ultraljuda?
Så jag vet vad jag har att räkna med.

Ca 800 kr + klinikavgift och sedering har jag betalat. Ungefär samma i fält, men då med resa isf klinikavgift givetvis.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: tara
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 358
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka