Svullen PÅ ganascherna.

I

Idaidut

Två bulor, en på var sida om huvudet. På höger sida stor som en handflata och på vänster sida något mindre. Vad kan det vara? En ettårig nordsvensk som äter normalt, ingen feber. Har bara fått 1kg repat gräs om dagen förutom den "vanliga" maten då... Har ringt vet. och väntar på att de ska ringa upp...

Sv: Svullen PÅ ganascherna.

Lättare med bild kanske :)

Eller om du kan märka ut på en bild vart du menar?

Liksom mitt på ganaschen. En bulle på var sida, precis så man kan lägga handen kupad på. Agrias vet. ringde upp och trodde det kunde vara en allergisk reaktion. Tyckte att jag skulle kolla en gång till om ett tag och ringa ut vet om det blivit värre, annars avvakta till imorgon...

Min häst har haft samma sak och jag fick samma svar av min vet. Efter 1-2 dygn hade bulorna försvunnit igen.

Ja idag var bulorna borta. Hon kanske funderade på att bli hamster, men ångrade sig... :p

Min blir svullen bakom ganascherna ibland på våren när det nya gräset börjar komma och ibland blir hon svullen på ganascherna också (senast igår). Har hört nånstans att det kan bero på att de går och tuggar på rötter och sånt smått som kommer upp. Brukar gå över snabbt iaf.

En ridskole häst fick likadant härrom veckan och det berodde på att dem hade nyss bytt hage så antingen så hade hon fått en allergisk reaktion eller blivit biten av en orm i hagen;O

Tidningen Ridsport skriver om detta i senaste numret.
Citat ur tidningen lyder:
"På våren får många hästar svullna spottkörtlar, en del svullnar upp rejält eefter bara några timmar i hagen. Svullnaderna kan minska och öka och brukar inte vara smärtsamma för hästen - även om visa kan bli så tjocka att de får svårt att gå på tygel. Lite är känt om varför det händer, men veterinärer tror att det är en allergisk reaktion mot något i betet. ... Vårens svullna spottkörtlar som varken ger feber eller smärta ska inte vara någon källa till oro hos hästägaren. Först om symptombilden ändras kan det finnas skäl att tillkalla veterinär."

Jag det finns mer om hur och varför och så vidare.. Men kontentan är att inte oroa sig. Min häst ser också ut som en hamster under denna tid.. Det försvinner.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 971
Senast: emma-vsm
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 683
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka