Svullen p g a självspricka

C

C_V_B

Min häst har väldigt känsliga ben och tack vare den lerslaskiga hösten/vintern har han fått en självspricka i karleden, alltså ett litet sår lite mindre än en femtioöring. P g a det såret är han svullen och lite varm, men han haltar inte och är pigg och glad. Första dagarna hade vi på jodopax omslag och sedan hade vi inte på något, men det blev inte bättre så inatt provade vi att ha på "animalintex" (???), men det märks inte direkt nån förbättring.
Någon som har något bra tips? :confused: Han har nu varit svullen i ca 3-4 dagar och jag har skrittat och travat honom lite alla dagar. Imorgon om han inte är bättre blir det nog veterinären som gäller, men finns det något bra som man kan ha på såret? Eller ska man bara låta det vara?

Sv: Svullen p g a självspricka

Socatil eller vad det nu heter (f.d. socatyl-salva) är perfekt när man har krångliga sår som ger svullnad.

Sv: Svullen p g a självspricka

Min häst har väldigt känsliga ben och tack vare den lerslaskiga hösten/vintern har han fått en självspricka i karleden, alltså ett litet sår lite mindre än en femtioöring. P g a det såret är han svullen och lite varm, men han haltar inte och är pigg och glad. Första dagarna hade vi på jodopax omslag och sedan hade vi inte på något, men det blev inte bättre så inatt provade vi att ha på "animalintex" (???), men det märks inte direkt nån förbättring.
Någon som har något bra tips? :confused: Han har nu varit svullen i ca 3-4 dagar och jag har skrittat och travat honom lite alla dagar. Imorgon om han inte är bättre blir det nog veterinären som gäller, men finns det något bra som man kan ha på såret? Eller ska man bara låta det vara?

om de nu inte är ett infekterat sår skulle jag försöka med bivaxsalva...bivax är inte att förakta...upptäckte detta själv då jag av behandling på en häst fick de på mina fingrar och hade självsprickor som normalt tar LÄNGE att läka läkte på bara 2-3 dagar...så gå på hälsokost å köp ett stift o prova säger jag..

cat

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 845
Senast: Dino
·
Hästvård Hej! Jag har en 10 årig valack som jag tog in från betet idag för borstning. Han gör alltså ingenting just nu i motionsväg utan skrotar...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 182
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?
  • Hålvägg