Sv: Svullen ovanför nosen
En kompis islänning fick också svullnad i ansiktet i samband med vad jag tror var fång. Han var riktigt svullen under hakan och på nosen, så att grimman inte passade längre. Det var vid betessläppet det hände. Jag märkte när jag var uppe och skötte om hästarna att han försvann i det höga gräset, men kom aldrig upp igen. Trodde bara han skulle rulla sig.
Han var så halt, eller ömfotad och jag hade problem att få upp honom. Vi tog ner alla hästar till stallet igen och dagen efter kom distriktveterinären.
Hon ställde diagnosen fång, men ägaren vägrade gå med på det. Hon sa att det var sömtryck. Hovslagaren och hon skrattade åt mig och vet. som trodde att han fått fång.
Han var hemma i stallet utan bete i ett par veckor sen fick han gå upp i sommarhagen igen. Däremot fick han bara beta på dagen, och på natten stängde vi av hagen så att de inte hade tillgång till hur mycket som helst.
Tror att svullnade hängde ihop med anfallet han fick. Det sitter ju lymfkörtlar där också, och fång är ju en förgiftning. Vanligt att lymfarna svullnar vid retning.