Svullen ovanför nosen

Hambo

Trådstartare
Min Fång häst ( Islänning ) är svullen ovanför nosen. Inte mitt på utan på sidorna, jag märkte det för någon vecka sedan när jag skulle sätta på honom grimman . Jag vet att en del hästar blir sådana när dom släpps på bete dom första dagarna, vilket även han blev när han fick börja äta lite gräs i våras .
Har detta med Fången att göra ?
Fångnacke har jag hört talas om, men fångnos ????
Nån som vet ?
Hej från Hambo

Sv: Svullen ovanför nosen

jag har sett många hästar utan fång bli lite svullna även vintertid där. en gammal hästfarbror sa för många år sedan att det kunde bero på att hästen fått lite mkt. svårsmält protein, dock inget jag vet något om :)

Tror också det beror på protein..har också hört det för längesedan av min farfar..

Det kan ju ligga ngt i det !?
Gräset på våren är ju proteinrikt.....
Det måste ju betyda att mitt hö har för mycket protein .
Fast det har kommit i samband med fången tror jag .

Tack för svar
Hej från Hambo

Hästen är inte svullen på fler ställen?

Hade en ponny i stallet som plötsligt blev svullen i ansiktet, jämntjock från under ögonen ned till mulen.
Den svullnaden försvann, men efter ett par dagar blev han svullen i ett ben, sedan ett till. Den första svullnaden dök upp kring jul.
Svullnaderna gick lite fram och tillbaka under ett par veckor, det hela avslutades med tre KRAFTIGA kolikanfall på två veckor.
En tur till Helsingborg för utredning som visade att problemen orsakats av blodmask. Parasiter kan tydligen ge svullnader på kroppen.

Blodmasken kan ju aktiveras under vintern och orsaka problem.
Har ni undersökt förekomst av parasiter på hästen under förra året?
Alternativet parasiter kan ju vara värt att överväga.

Lycka till!

Nä..han är inte svullen nån annanstans .
Förut ( innan man behövde recept ) så hade jag ett bra avmaskningsschema.

jag borde kanske ändå skicka in ett tr'äckprov

Tack för tipset, men jag tror nog också att det är ett proteinöverskott .
Jag ska ge mig på jakt efter ett mindre kraftigt hö !
Hej från Hambo

En kompis islänning fick också svullnad i ansiktet i samband med vad jag tror var fång. Han var riktigt svullen under hakan och på nosen, så att grimman inte passade längre. Det var vid betessläppet det hände. Jag märkte när jag var uppe och skötte om hästarna att han försvann i det höga gräset, men kom aldrig upp igen. Trodde bara han skulle rulla sig.
Han var så halt, eller ömfotad och jag hade problem att få upp honom. Vi tog ner alla hästar till stallet igen och dagen efter kom distriktveterinären.

Hon ställde diagnosen fång, men ägaren vägrade gå med på det. Hon sa att det var sömtryck. Hovslagaren och hon skrattade åt mig och vet. som trodde att han fått fång.

Han var hemma i stallet utan bete i ett par veckor sen fick han gå upp i sommarhagen igen. Däremot fick han bara beta på dagen, och på natten stängde vi av hagen så att de inte hade tillgång till hur mycket som helst.

Tror att svullnade hängde ihop med anfallet han fick. Det sitter ju lymfkörtlar där också, och fång är ju en förgiftning. Vanligt att lymfarna svullnar vid retning.

Min islänning blev lite svullentidigt i höstas, precis ovanför näsborrarna och upp en bit längs nosen, men de andra tyckte bara att jag var fjompig och "letade fel" på min häst. (Som iofs inte var min då) Men sen när vetrinären var där för vaccination så sa han att det inte var någon fara eftersom det inte var något fel på hästen i övrigt så var det inget att oroa sig för ungefär.

har nästan för mig att detta var i samband med hagbyte, så kanske kan ligga något i det här med protein.

Det försvann iaf och hästen har mått bra.

Jag visste faktiskt inte att det satt lymfkörtlar där !
Jag får en klarare och klarare bild av det hela !
Tack från Hambo

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025