Svullen ovanför kotan.

annaaa

Trådstartare
Hej!
jag har en ponny som för ca månad sedan bockade till och blev plötslig halt. Hältan försvann efter ett par dagar men hon var fortfarande svullen precis över kotan på ett bakben. Jag rings då min veterinär och hon sa att min ponny skulle vila 2 veckor och sedan skrittas och travas lite för att se om hon reagerar. Jag logerade henne även lite längre och såg ingen hälta, blev inte mer svullen, inte varm. Nu har det gått 1 månad och hon är fortfarande svullen men pigg och glad och helt obekymrad. Nu har hon bara skrittats. Men svullnaden är kvar och den är inte alls stor ca 2 cm "lång" uppåt. Så tänkte ringa och rådfråga igen. Men tänkte att någon här kanske vet om det kan var så att det bara tar tid för svullnaden och om man kan sätta igång och sedan rida normalt. Jag tänkte bara på människor som kan ha svullnad kvar länge efter liten skada. Nu vet jag inte mycket om gallor men kan det vara en galla som bildats?
Tack på förhand!

Tycker att du ska ta ut vet eller åka till klinik. Det är klokt att t ex se om hästen reagerar på böjprov. Min häst var lite svullen och ohalt i skritt - dock lite halt i trav -men i övrigt helt bekymrad , men det gick inte över. Hon hade en fraktur på korsenbenet som krävde operation visade det sig ...

Håller med ovan! Min häst "höll upp" sitt bakben lite onormalt efter hovslagaren skott. Visade hälta i trav den dagen när jag sprang. Inne på kliniken vid hältutredning syntes det ingenting när vi gick eller sprang, inte mycket till gallor elller svullnad. Vid longering var hon inte tydligt halt, men visade en aning orenhet.

Vid böjprov visade hon tydlig smärta vid tryck i kotan. Alltså när veterinären kom åt "rätt". Det visade sig efter UL och röntgen vara en mindre skada i ett senfäste, antagligen pga vrickning, som har krävt 4 mån vila. Antagligen var hon skadad innan jag upptäckte efter skoning, men det var ingenting som tydligt märktes förutom när man böjde kotan eller när den utsattes för tryck. I och för sig vilade hon redan lite veckorna innan - så det kanske hade märkts om jag red då.

Okej tack för era svar! För min ponny hon reagerar inte heller på tryck och visar ingen hälta när jag longerade henne i 45 min men tänkte ringa och rådfråga min vet och se vad hon säger!

Men tryck menade jag få inte när man palperar vanligt :) Utan när kotan och kotleden böjdes och utsattes för böjtryck. Ring och hör vad vet säger, det låter bra :) Men gallor är ökad ledvätska som kan bero på många saker. Foder, hårdare ansträngning, inflammation i leden eller som vi hade, en skada i senfästet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 280
Senast: Sirap
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 988
Senast: Fiorano
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 798
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar