Svullen-Ormbett?

Royal_724

Trådstartare
Kom ut för att hämta hästen i hagen och möts med en mule som är gigantisk! Hon är svullen, på nosryggen, sidorna och mulen och lite under ganaschen!
Kan det va ett ormbett? Har inte hittat några märken!
Vet att en bukefalist la ut en tråd här om sin häst, med bilder på hur den såg ut. Min häst ser precis likadan ut!
Någon som vet hur det gick med hästen, och vad det var för nåt?

Sv: Svullen-Ormbett?

låter som det ja. såren är oftast pyttesmå och syns ibland inte alls!

jag skulle ringa veterinären och behandla hästen för ormbett. finns väl inte så många andra saker det kan vara?

Glömde jag skriva...
Har ringt veterinären, och han sa oxå ormbett. Han hade vart ute hos tre stycken hästar igår med samma symtom som min! Han hade inte gjort något med dem och alla tre var bättre idag.
Men jag skulle hålla lite uppkik över henne så hon inte får svårt att andas!

Lite bilder:

svullenak3.jpg

svullen2zl9.jpg

Kan hon äta när hon ser ut så där? Hoppas hon kryar på sig

Nej, ingen feber. Och äter som vanligt.... eller försöker så gott hon kan kanske man kan säga!
Kollade till henne för en timme sen, och då hade svullnaden inne i näsborrarna lagt sig lite!

Precis sådär kring mulen såg den hästen ut som jag hade. Fast det såg värre ut i verkligheten än på bilden.
Men om allmäntillståndet inte är mer påverkat nu så avvakta o se om inte svullnaden försvinner något tills imorgon. Min häst var svullen ett par dagar, men förbättring syntes redan dagen efter.
Min häst kunde ju knappt andras o lät som ett vrålande lejon.
Gul tjock vätska flöt ut.

Bilder tagna med dålig mobilkamera. Som sagt, mycket värre i verkligheten.
Lägg märke till de tjocka slemmet från höger näsborre.
12584157.jpg

12584156.jpg

Till ts: Din hästs överläpp brukar inte se ut så eller? Den e väl rätt svullen?

Tänkte på det att den var svullen på olika ställen, kanske kan ha varit jordgetingar eller något oxå?
Men det liknar som sagt min hästs mule väldigt mycket.

Jag tkr inte det ser ut som att det är ngn fara ialf. Kolla i mina tidigare trådar om min häst som fick nässelfeber, där kan man snacka om att näshålen var igensvullna.. och han kunde andas normalt ändå. Och även äta.

Fick inte några bra bilder på svullnaden, ser ut som tinafinis bilder fast inte riktigt så svullen på mulen, men däremot mer jämntjock längre upp på nosryggen!

Vi funderade oxå på jordgetingbo... men vet inte.

Svullanden har i alla fall gått ner lite till, inte mycket men på rätt håll i alla fall!

Ne, jag tror inte heller det är någon fara då hästen inte blev så allmänpåverkad som min blev.

Jag hittade din tråd om nässelfebern. Stackars polle. Ja vaknade själv en natt och låg och var prickig som om jag legat i en nässelbuske. Hade den ätit något?

Royal_724: Vad bra att det gått ner, faran är säkert över nu. Som sagt om det nu är ormbett kan det ta några dagar innan svullnaden går ner, lika så om det är getingar.
Rekomenderar att du inte rider eller anstränger hästen allt förmycket i hagen om det finns lite gift kvar ett par dagar till.

Nä, hon får stå tills hela svullnaden lagt sig!
Hon är fortfarande jätteöm.
Kan knappt sätta på grimman!

ok. de tar nårra dagar de med.
hoppas de går över snart.
Stackarn, vad hon nu råkat ut för.

Nu ser hon nästan normal ut igen! Lite svullen på mulen, och fortfarande lite öm! Men annars mår hon bra! :laugh:

min kille blev ormbiten i munnen! i tisdags...
ringde vet som kom ut o gav cortison spruta.
hon sa åt mig att hålla honom under observation under HELA natten (detta hände runt kl 13) han fick inte gå ute mer under den dagen och var tvungen att hållas stilla i 10 dagar. han fick absolut inte springa, eftersom giftet kan spridas till hjärtat. han ska även tempas varje dag i 10 dagar.
efter 7 dagar skulle vet komma tillbaka för att lyssna på hjärta och lungor så att dom inte har tagit skada och efter 3 månader ska det tas ett blodprov för att kolla eventuella skador på lever och njurar...

var uppmärksam på att hästar faktiskt KAN dö av ormbett!!!!!

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 114
Senast: MayGrace
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 074
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär... 2
Svar
20
· Visningar
2 098
Senast: fio
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka