Svullen men inte halt?

Sv: Svullen men inte halt?

Lymfangit beror på att lymfkörtlarna i benet sväller upp, oftast pga någon sårinfektion. Olika hästar är olika känsliga, vissa räcker det med knappt synbara skrubbsår eller lite mugg.

Precis... blir oftast bättre om hästen rör sig. Kan behandlas med pencilin men behövs är lite onödigt eftersom det många gånger försvinner av sig själv. Säger däremot inte att det är fel eller onödigt att låta en veterinär kolla på benent.

Har du varit i kontakt med veterinär ang din häst?

Tycker också helt klart att det låter som lymfangit. Har min häst också. Ohalt och ingen värme fick jag samma råd av veterinären. Rid och låt hästen röra på sig. (Har dock varit lite försiktig vid ridning).

Vad kan det vara om hästen är svullen i ett bakben men inte halt? och svullnaden går ner lite när hästen rört på sig.. Vågar man rida eller ska man låta hästen stå?

Kan det vara någon form av gallor? Då är det ju som sagt bra att hästen rör på sig.

Skulle om du är orolig över din häst tagit kontakt med en veterinär för att få råd o så. Annars tror jag som sagt att det bästa är att du motionerar hästen varje dag så svullnaden går ner...o låt den vara ute så mycket som möjligt. Linementera gärna när du ridit-det ökar blodgenomströminingen ytterligare :)

Min hästs ben svullnar alltid upp på nätter, och när han står still längre perioder, men det går ner när han blir riden, regelbundet.
I mitt fall är det gallor, men han är aldrig varm, utan bara svullen (inte heller halt).
Ta ut en veterinär, alltid skönt o veta. Gallor är ju inte så farligt, men får smörja med liniment när man ridit, och jag lindar om nätterna när jag ridit precis innan, eller om de varit ett hårt pass.
Inget min krake lider utav alls!
Men kolla upp det med veterinär. Lycka till ! = )

Han är fortfarande lite svullen men det är inte lika mycket.. så vi rider på lite försiktigt!

D e ju bra att d går åt rätt håll:) . Lindar du benen på nätterna? i vissa fall kan det ju hjälpa om benen hålls varma när dom står stilla.

Min häst var svullen men inte varm i sin ena has i höstas.. Det höll i sig ganska länge någon månad iaf. Hon hade sår som liknade mugg/rasp där. Vi var i kontakt med veterinär som sa att vi skulle rida på men ganska lugnt och vara uppmärksamma och tvätta såren. Det försvann sen sakta men säkert.

Min häst har ett litet överben på ena bakbenet och ibland kan han svullna upp. Har varit till verinären ( flera olika) och alla har sagt att det inte är någon fara, bara fortsätta rida som vanligt. Han är inte halt eller liknande.

När jag ridit honom går svullnaden ner.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
265
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: tara
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp