Svullen men inte halt?

S

silverblom

Vad kan det vara om hästen är svullen i ett bakben men inte halt? och svullnaden går ner lite när hästen rört på sig.. Vågar man rida eller ska man låta hästen stå?

Sv: Svullen men inte halt?

är han varm då?
Låter som att han är överansträngd i benet, annars så kanske han "bara" slagit i sig lite i hagen eller boxen. Kan ju bli svullet även om hästen inte har ont av det.
Försök kyl ner det lite och se om svullnaden går ner. Gör den inte det så skulle jag låta hästen vil några dagar och se om svullnaden går ner, om inte så ring vet och hör.

Senast ändrad av en moderator:

Hur gammal är hästen, var på benet är den svullen, har du märkt att h*n har tex mugg?

Är det när hästen har stått helt stilla i tex box eller i hagen där h*n kan röra sig?

Prommenader (leda) e bra om du vill få igenom blodgenomströmmningen.

Vad kan det vara om hästen är svullen i ett bakben men inte halt? och svullnaden går ner lite när hästen rört på sig.. Vågar man rida eller ska man låta hästen stå?

släpp ut hästen i hagen! det skulle jag gjort för att få blodet att cirkulerar runt:)

Prommenader (leda) e bra om du vill få igenom blodgenomströmmningen.

Precis. kanske inte bäst å ut å rida som vanligt. Men inte bra för hästen å stå still heller. Ut å prommenera med dig trådskaparen. :bump:

svarar alla:
Det är en 5 åring, han är inte varm utan bara svullen. Går ute i hagen nu, skrittade en sväng tidigare idag men kanske ska låta honom stå några dagar nu då?

nej ta ut han i hagen! det värsta du kan göra är at bara låta den stå!;)

En skada som svullnar när hästen står stilla hade jag rört på i lagom takt, låt den gå i hage och led den gärna en stund om dagen. De flesta skador läker bättre med hjälp av förbättrad blodcirkulation = rörelse. Se bara till så du inte har något litet sticksår någonstans på benet. Skrubba rent benet ordentligt för att utesluta småsår. Små sår och fattiga vänner...

Tack för svaren!
Förresten, hur ser man om hästen har överansträngt benet?
Är det varmt och svullet då?

Tack för svaren!
Förresten, hur ser man om hästen har överansträngt benet?
Är det varmt och svullet då?

Tycker du själv att du/hästen har gjort någonting som skulle orsaka överansträngning?

Nej, det tycker jag inte. Var bara nyfiken!
verkar inte vara det heller eftersom svullnaden minskar när han rör på sig..

Jag skulle nog gå ut och gå med honom i lättare terräng på mjukt underlag och se hur det utvecklar sig, det är bra att hålla samma "behandlingssätt" för att få en bra överblick av hur det var då och hur det är nu.
Hur ser hagen ut han går i?

stor äng med en bit av hagen som är grusad, så det är ju lite lerigt nu men det är det väl överallt..

smörj in med linnement också, så blodcirkulationen ökar.

stor äng med en bit av hagen som är grusad, så det är ju lite lerigt nu men det är det väl överallt..

Jo de går ju inte direkt att undvika att det blir lerigt:crazy: .
Men det låter ju som han har en bra hage iaf;) .
Har du märkt nån skillnad nu, d va ju ett tag sen:p

Pållen kan inte fått lymfangit då?
Min pålla har det lite titt som tätt, klantig tant som alltid fixar småsår på bakbenen, och då brukar hon svälla upp när hon står stilla men så fort hon rör sig typ under ridning så går det ner. Är pållen inte varm eller halt så tycker jag att du ska rida på! Det var rek från veterinären till mig..

Han är fortfarande lite svullen men det är inte lika mycket.. så vi rider på lite försiktigt!

Nu kommer ni säkert dumförklara mig men vad är lymfangit?? är det samma som rasp?

Lymfangit beror på att lymfkörtlarna i benet sväller upp, oftast pga någon sårinfektion. Olika hästar är olika känsliga, vissa räcker det med knappt synbara skrubbsår eller lite mugg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
265
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: tara
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp