Svullen i kotorna, vad kan det vara?

S

Smultron92

upptäckte vid 9 tiden imorse att ponnyn hade lite svullna kotor fram, Inte allt för mkt, men man såg det.
Kände & klämde igenom benen + sprang med hon för att se om hon visade ngt. Hon varken ömmade, var varm eller visade ngt.
Så bestämde mig för att rida lite lungt endå, blev lite skritt & trav i paddocken, Tränaren var på besök, Vilket var uppskattat.
När jag kom tillbaka till stallet så såg jag att även bakkotorna hade svullnat upp en del, men inte heller nu visade hon ngt.
Så gjorde iordning allt & släpte ut hon.
Åkte ner på eftermiddagen igen för att kolla hon, Då var hon som vanligt - pigg & glad. Svullnaden hade gått ner en del, främst fram. Bak syndes det fortfarande lite.
Klämde återigen och inte heller nu visade hon något.
Så sitter här nu & funderar på vad det kan vara, Alltid lika kul på lördags kvällar:angel:
Det första som slog mig var fodret,har köpt nytt hö nyligen med bättre värden, Dock har jag vänjt in hon på det i ca 2 -3 veckor. (fick låna av boxgrannen som hade köpt nytt hö före mig.)
Sen så har jag även lagt till lucern (ca 2 kg) men även det vänjt in hon i ca 3 veckor, Men om det kan vara fodret, borde det inte ha visat sig tidigare?

Vad tror ni?, svåprt att säga såhär över internet,men spontant?

Är nog väldigt nojig nu, Men det är ju min bebis så:angel:

Sv: Svullen i kotorna, vad kan det vara?

hejsan, jag hade samma problem med mitt sto innan, hon klarde inte av att stå stilla länge.. det bästa man kan göra är att leda hästen 20 min eller någon på mjukare mark (paddock eller gräs) så går svullnaden ner succesivt..

Hej,
Tack för ditt svar.
har funderat lite på det med, men isfl. borde hon ju alltid vara svullen efter att hon har stått inne/stilla ?
Eller går det i perioder på din?:)

Jag skulle också gissat på foder. Småsår ger ju också ofta svullnader, men eftersom det kom även i bakbenen, så verkar det lite osannolikt att hästen har fått sår på alla fyra samtidigt.
Kan hästen ha petat i sig olämpliga saker i hagen? Det växer ju ganska mycket i stora delar av Sverige. Eller kan någon ha gett fel foder av misstag?
Virus/infektioner av olika sorter kan ju också ge svullna ben, men hästen verkade ju inte allmänpåverkad eller hängig om jag läste inlägget rätt?

Jag skulle också gissat på foder. Småsår ger ju också ofta svullnader, men eftersom det kom även i bakbenen, så verkar det lite osannolikt att hästen har fått sår på alla fyra samtidigt.
Kan hästen ha petat i sig olämpliga saker i hagen? Det växer ju ganska mycket i stora delar av Sverige. Eller kan någon ha gett fel foder av misstag?
Hm, vad jag kan komma på såhär, Så det "ätliga" som finns i hagen är nog bara mossa & lite träd/bark.

Virus/infektioner av olika sorter kan ju också ge svullna ben, men hästen verkade ju inte allmänpåverkad eller hängig om jag läste inlägget rätt?
Nej, hon visar inget alls. Är pigg och busar som vanligt.
Det med fel foder tror jag inte, vi gör alltid iordning fodret själv,
iofs. så får en häst sojamjöl i stallet, det skulle vara om någon råkat ge min häst det med, Men det tror jag inte.
var nere vid 8-9 tiden imorse & kollade hon då, fortfarande svullen,
fast mindre nu:banana:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
19
· Visningar
1 565
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 598
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka