Svullen i bakhasorna?

M

madde86

Min unghäst på 4 år har under senaste tiden blivit väldigt snubblig då han rids. Jag rider honom endast korta stunder, ca 30-40 min med mest skritt, för att träna upp konditionen för framtida töltsättning. Upptäckte för ca 5 dagar sedan att han var lätt svullen i bakhasorna, men visade ingen hälta. Vid böjprov markerade han på höger bak.

Han går på lösdrift, så han är aldrig uppstallad, vilket jag hört kan vara en vanlig orsak till gallor (vilket jag funderar på att det kan vara, men känner mig ändå osäker). Han fick gå med Back on Track skydd i två dagar och då försvann svullnaden och idag visade han inget på böjprovet. Men jag vill ju gärna veta vad orsaken kan vara.

Är det någon som har tips på vad det kan vara?

Sv: Svullen i bakhasorna?

Sorry, skrev fel i ämnesraden, jag menar att han var svullen på baksidan av kotorna och en bit upp på senan.

Har inte tagit ut veterinären, det var som sagt en knappt synlig svullnad. Tog hjälp av en kompis med att göra böjprovet.

Då är det väl dags att du tar hjälp av veterinär då. Kan ju behövas både röntgen och ultraljud för att hitta felet.

Jag anser inte att man behöver ta ut veterinären för en häst som inte visar hälta i skritt eller trav, endast med provokation av böjprov samt att benet inte var varken ömt eller hade puls. Det enda var en knappt synlig svullnad som försvann efter två dagar med skydden på. Och vidare så är det enda vet kan göra nu är att spekulera i vad det kan ha varit då inga av symptomen kvarstår. Hade varit skillnad om han hade påvisat tydlig hälta i skritt eller trav, då hade jag så klart tagit ut veterinär. Men att ta ut veterinären varje gång nån liten sak händer är lite överdrivet anser jag.

det jag frågade efter var om någon kände igen det och vet vad det kan bero på så att jag kan undvika det.

Ok, hästen är snubblig, svullen i kotorna och markerar på böjprov. Hur många symptom behöver hästen ha och hur dålig måste den bli innan du tar hjälp av veterinär?

Är man ute i god tid så blir konvalecensen oftast kortare och kostnaderna lägre än om man väntar. Det kan vara allt från ryggproblem, bakknän, haser, senor o ligament osv som är problemet. Med andra ord så går det inte gissa sig till via internetforum.

Hoppas att det går bra för er och att det inte är något allvarligt för det är aldrig roligt med skadade hästar.

Min unghäst på 4 år har under senaste tiden blivit väldigt snubblig då han rids. Jag rider honom endast korta stunder, ca 30-40 min med mest skritt, för att träna upp konditionen för framtida töltsättning. Upptäckte för ca 5 dagar sedan att han var lätt svullen i bakhasorna, men visade ingen hälta. Vid böjprov markerade han på höger bak.

Han går på lösdrift, så han är aldrig uppstallad, vilket jag hört kan vara en vanlig orsak till gallor (vilket jag funderar på att det kan vara, men känner mig ändå osäker). Han fick gå med Back on Track skydd i två dagar och då försvann svullnaden och idag visade han inget på böjprovet. Men jag vill ju gärna veta vad orsaken kan vara.

Är det någon som har tips på vad det kan vara?

Hej, har läst vad du skrivit innan i tråden, men jag svarar först på bara detta.
Snubbligheten kan bero på allt ifrån träningsvärk och obalans till hälta.
Unghästar kan vara lite snubbliga och ha dålig koll på sina fötter, har själv en 4-åring som snubblar för jämnan i skritt på lång tygel, då tänker hon å allt annat än marken. När det är arbete som gäller har hon koll på fötterna med.

Gallor och svullnader, om de är liksidiga, dvs likadana på benparet, kan bero på foder (bete), infektion, parasitangrepp, överansträngning mm, på bara ett ben kan man misstänka hälta (vrickning, inflammation etc) eller lösa benbitar som exempel. Mycket svårt att diagnosticera via nätet.

Att svullnad ska bero på lösdrift låter otroligt. En uppstallad häst som står mycket stilla däremot kan bli svullen och gallig.

Att låta någon som inte har utbildning böja hästen och ställa nån typ av diagnos är BARA dumt!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 846
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18