M
madde86
Min unghäst på 4 år har under senaste tiden blivit väldigt snubblig då han rids. Jag rider honom endast korta stunder, ca 30-40 min med mest skritt, för att träna upp konditionen för framtida töltsättning. Upptäckte för ca 5 dagar sedan att han var lätt svullen i bakhasorna, men visade ingen hälta. Vid böjprov markerade han på höger bak.
Han går på lösdrift, så han är aldrig uppstallad, vilket jag hört kan vara en vanlig orsak till gallor (vilket jag funderar på att det kan vara, men känner mig ändå osäker). Han fick gå med Back on Track skydd i två dagar och då försvann svullnaden och idag visade han inget på böjprovet. Men jag vill ju gärna veta vad orsaken kan vara.
Är det någon som har tips på vad det kan vara?
Han går på lösdrift, så han är aldrig uppstallad, vilket jag hört kan vara en vanlig orsak till gallor (vilket jag funderar på att det kan vara, men känner mig ändå osäker). Han fick gå med Back on Track skydd i två dagar och då försvann svullnaden och idag visade han inget på böjprovet. Men jag vill ju gärna veta vad orsaken kan vara.
Är det någon som har tips på vad det kan vara?