Svullen i bakbenen och kolik

A

Allyxandria

Hej! Jag har en 21 årig C-ponny som alltid råkar ut för något. Hon har tidigare vrickat hovleden på vänster fram, och varit hos veterinären många gånger och röntgats och behandlats, men det har hon aldrig blivit frisk från (det var 3 år sedan hon vrickade sig).

Hon har börjat få kolik nästan varje kväll/natt när hon kommer in i stallet. Det är inte mycket kolik, men hon lägger sig ner och verkar ha ont. Vi brukar då ta ut henne i paddocken och gå med henne där. Men hon är inte så pigg på att gå, och när man inte tvingar henne framåt så står hon helt stilla. Ute i hagen står hon också alltid stilla. Hon haltar inte i sitt vrickade ben när hon går, utan bara när hon travar, så hon klarar av att skritta, det är inte det som är problemet. Hon har alltid varit lat, och ätit hela tiden om det funnits mat. Det här med koliken började när hon började vara inne på nätterna för någon månad sedan.

Jag har börjat motionera henne i paddocken ibland också, och gjort så hon sprungit tillsammans med min arabvalack. Några gånger har hon blivit riktigt pigg och tävlat i galopp mot honom.

Nu har hon blivit svullen i bakbenen, nere vid hovlederna. Det kan ha varit för att hon snubblade i paddocken en dag när hon sprang, men det är inte säkert att det beror på det. Hon blev först varm i höger bakben, nere vid hoven, men nu (ca 2-3 veckor senare) är hon väldigt svullen nere vid hovleden på det benet, och även varm och lite svullen i det andra bakbenet.

Finns det någon som har några tips/råd på vad jag bör göra? Och varför får hon kolik hela tiden? Man kanske borde ringa veterinär men oftast har små hältor och svullnader gått bort av sig själva, och kolik brukar ju försvinna men det verkar denna inte göra.

Blir jättetacksam för svar! :)

Sv: Svullen i bakbenen och kolik

Rent krasst så tycker jag at det verkar vara dags att ta farväl till din vän. Ingen häst vill vara halt och få kolik varje kväll under en hel vinter.

Annar så skulle jag se till att hästen får linfrön i maten, mkt vatten i betforen så du vet att den får sig ordentligt med vätska. Har du bra grovfoder och får hon tillräckligt av det? Kolla upp med veterinären att hennes tänder är okej och ta en titt på benen med när du ändå har veterinären där.

Jag får väl ta dit veterinären snart då :/.

Men hon verkar ändå väldigt nöjd och lycklig, trots sina problem. Igår när jag kände och tryckte på hennes svullnader reagerade hon inte alls så hon verkar inte ha ont i alla fall.

Det med den vrickade hovleden är inget problem så länge hon bara skrittar eller står, för då verkar hon inte ha ont. Hon gick omkring i hagen och betade hela sommaren och verkade lycklig. Hon fick sånna små runda fläckar i pälsen som dom får när dom känner sig nöjda. Och ibland när jag är ute på promenad med henne (jag går vid sidan om) så får hon ibland glädjeryck och vill springa och bocka. Det känns inte alls som det är dags att göra sig av med henne än. Inte så länge hon själv är glad för att leva. Jag dödar ju inte min mormor för att hon är gammal och sjuk hela tiden och mest ligger i en säng, hon är ändå så nöjd med allt :)

Det med tänderna kan vi ju också ta när veternären kommer. Hon har faktiskt inte raspat tänderna sedan jag köpte henne för snart 6 år sedan så det är nog dags :S. Hon kanske sväljer maten innan den är helt färdigtuggad, hon är ju väldigt matglad så hon bara kastar i sig all mat som står i hennes väg.
Hon får mycket hö. Var kan man få tag på linfrön?

och tack för råden! :)

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Jag skulle ta ett blodprov för att kolla infektionsbild och levervärden. Sen skulle jag även ta ett blodprov för bandmask. Jag känner igen det du berättar..... Är hon trög i magen? Är hon inte det skulle jag vara försiktig med lopp eller linfrö för hon kan ha fickor på tarmarna och då kan frön och havrekorn samlas i fickorna och det gör ont! Vad äter hon för kraft foder?

mvh Pernilla

Hej! Tack så jättemycket för rådet! :angel:

Ja hon är trög i magen. Tyvärr har jag inte riktig koll på vad hon äter, :o för vi har henne inhyrd i ett stall där all service ingår, och tjejen som har stallet gör upp foderstat och ändrar i foderstaten om hästarna är för pigga/slöa/feta osv... Hon har även ändrat foderstaten eftersom hon vet att Katinka har kolik.

Jag ska kolla upp vad hon äter. Vad rekommenderar du att hon äter? Jag vet att hon fick kolik när hon åt havre för några år sedan. Då stod hon i ett annat stall, och sedan fick hon betfor istället.

Jag ska försöka få mamma och pappa att vilja ringa veterinären så han kommer ut och tar en titt på henne, så kan han raspa tänder, ta blodprov och undersöka hennes bakben.

Hej! Tack så jättemycket för rådet! :angel:

Ja hon är trög i magen. Tyvärr har jag inte riktig koll på vad hon äter, :o för vi har henne inhyrd i ett stall där all service ingår, och tjejen som har stallet gör upp foderstat och ändrar i foderstaten om hästarna är för pigga/slöa/feta osv... Hon har även ändrat foderstaten eftersom hon vet att Katinka har kolik.

Jag ska kolla upp vad hon äter. Vad rekommenderar du att hon äter? Jag vet att hon fick kolik när hon åt havre för några år sedan. Då stod hon i ett annat stall, och sedan fick hon betfor istället.

Jag ska försöka få mamma och pappa att vilja ringa veterinären så han kommer ut och tar en titt på henne, så kan han raspa tänder, ta blodprov och undersöka hennes bakben.

Det är jätte svårt att rekommendera något till en häst jag ej sett :crazy: , men det som var bra på min som hade liknade symtom var att ge honom lusermix, (lusernhack med foderhalm i). Jag försökte fodra så mycke grovfoder som möjligt, jag tog bort betfor, då betfor kan ge gaser och innehåller mycket socker. Jag gav honom proviva blåbärsdryck vilket var kanon, 5 dl/dag i en vecka. Jag gav även majsolja, började på 0,5 dl och ökade till 1dl men inte mer sålänge han var sjuk. Vitaminer och mineraler.

Har du någon koll på hur mycket hon dricker? Äter hon silage eller hö? Vilken ras är det på henne?

Mvh Pernilla

Jag har kollat upp hennes foderstat nu, och där står att hon får betfor och müsli (det ser ut som där finns lite havre i den). Hon får lika mycket av varje. Men det är vad som står på hennes foderstat, sedan kanske hon som utfodrar ger henne något annat också utöver det, något speciellt fodermedel som inte finns med på foderstaten. Hon äter hö.

Hon är en korsningsponny, korsning mellan arab och exmoor, men liknar ett russ lite :P. 139 cm i mankhöjd. Jag har inte koll på hur mycket hon dricker, men vet att hon dricker för ibland är hinken nästan tom, så jag tror hon dricker som hon ska. (Det är inte bara jag som brukar fylla på vatten i stallet)

Idag verkade hon må väldigt bra, och inga tecken alls på någon kolik. Hon var svullen i sina bakben idag igen, men var ändå väldigt pigg på att skritta och springa. Jag släppte ut henne och min arab i paddocken och hade lite kul med dom, och hon började springa så fort hon kom ut där (vilket hon inte brukar, för hon brukar vara vääldigt lat). Hon haltar inte med sina ben heller :S Hon är bara svullen och varm, det är konstigt. Kanske det kan vara något hon reagerat på som har med mat att göra. Från början var hon ju bara varm och svullen i det ena benet.

jag tog bort betfor, då betfor kan ge gaser och innehåller mycket socker. Jag gav honom proviva blåbärsdryck vilket var kanon, 5 dl/dag i en vecka
Betfor innehåller nästan ingen socker alls! Däremot gör Proviva det.
Betfor hålloer igång magen och på kolikhästar brukar de flesta kliniker rekommendera att man ger betfor med mkt vatten samt kokta linfrön då deras slem håller igång magen. En gammal häst med icke kollade tänder kan man även ge luzern uppblött då de med åldern kan få problem med att tugga.

Betfor innehåller nästan ingen socker alls! Däremot gör Proviva det.
Betfor hålloer igång magen och på kolikhästar brukar de flesta kliniker rekommendera att man ger betfor med mkt vatten samt kokta linfrön då deras slem håller igång magen. En gammal häst med icke kollade tänder kan man även ge luzern uppblött då de med åldern kan få problem med att tugga.

Betfor ger gaser.... Tro mig jag har varit med om flera kolik hästar i olika stall som blir sämre av betfor i samband med kolik. Har hästen förstoppnings kolik kan betforvatten vara ett sätt att få i hästen vätska men inte bra vid gaskolik. Jag tillbringade ett halv år med att åka in och ut på olika kliniker med min häst och varit runt på alla stora kliniker, det dom rekommenderar är proviva och matolja för att smörja tarmarna.

Mvh Pernilla

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 539
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 664
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar