Svullen efter spark,is i magen?

Fibusen

Trådstartare
Fick sms från stallkompisen igår att pålle fått ett litet sår,bara en liten rispa dock kommer ur sen på kvällen och upptäcker en svullnad som en lätt kupad hand ungefär,inget tunn från såret,och efter att ha kollat verkligen jättenoga så är det verkligen bara en rispa,dock från en spark. Ingen hälta i går,och inte i dag,men svullnaden sitter kvar lika mycket. Sitter precis mitt rakt fram på "överbenet" på ett framben. Skulle ni ha is i magen eftersom han inte är halt,eller skulle ni ringt veterinär eftersom svullnaden inte minskat? Var putte putte lite blod i pälsen i går,knappt synbart,trots ljus häst,men såg färskt ut då vid ca 9.30-1 0. Jag upptäckte svullnaden vid 18.30 ca,var ingen svullnad på förmiddagen. Går på lösdrift så rör sig en del.

Sv: Svullen efter spark,is i magen?

Inget rinn från såret ska det naturligtvis stå. Aldrig varit med om detta mitt i mellan,antingen har det inte blivit något alls, eller så har vi haft stora sår,eller att hela benet är som en telefonstolpe på bara några timmar. Nu känns det liksom mitt i någonstanns.

Jag hade avvaktat, han markerar inte i trav heller alltså?
Hålla såret rent bara

Jag skulle avvakta, eventuellt ringa och rådfråga med veterinär imorgon innan det går in på helg.

Nej,inte i går iallafall,i dag har jag inte hunnit ut då jag håller på att skola in sonen på dagis för fullt,men åker ut om 1,5 timmar för att se igen. Fick bara en bild i dag av stallkompisen.

1535548_10151896907983616_731880035_n.jpg

"Såret" sitter mitt fram där,mitt på knölen,är ju svullet ovanför och nedanför. Vet inte om det finns något "farligt" där,men om tex det vore nån led så borde det väll ha runnit vätska,eller iaf varit halt? Sårfickor har vi haft två stycken,knappt synbara sår alls,därför jag är lite orolig endå då det varit "inget alls" tidigare,men då har som sagt benet varit telefonstolpe på ca 12 timmar. Detta var ca 24 timmar sen MINST det hände,och jag upptäckte svullnaden i går kväll och den ser lika ut som på bilden,ev att den sjunkigt ner lite mer mot knäet,men svårt att avgöra på en bild.

Jag har aldrig varit med om en spark som lämnat så här mycket svullnad,men inget mer,därför jag är orolig att det just är något mer... :crazy: Får se i kväll hur det ser ut,är han halt så ringer jag veterinären tills i morgon,är han bara svälld fortfarande så kan jag avvakta tills i morgon igen och se,som sagt så blir det ju helg snart,och med våran tur så står han väll på 3 ben på Lördag morgon... :arghh:

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 743
Senast: MiniLi
·
Hästvård vad kan jag smeta på hästen? hon har nog rullat sig på ngt i hagen och fått ett grunt skärsår på 2dm på magen, det har svullnat upp och...
Svar
13
· Visningar
1 987
Senast: Korven
·
Hästvård Jag skulle behöva lite råd. Min häst fick för ganska precis 3 veckor sedan en spark på hasen. Ett ganska stort sår i mina ögon eftersom...
Svar
10
· Visningar
6 827
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg, men ska försöka göra det så kort som möjligt. Jag har blivit fodervärd åt en äldre varmblodig travare...
Svar
3
· Visningar
1 295
Senast: Karre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka