svullen efter skada

Krockodil

Trådstartare
Hur vanligt är det att benet svullnar lite under natten efter en läkt skada?
Sparkade sig själv på knäet och fick ett sår samt att knäet och senan svullnade upp men han var aldrig halt eller verkarde ha ont förutom om man petade precis i såret.
Nu har såret läkt och han är inte svullen eller varm förutom på morgonen och då endast senan. Så den svullnar upp under natten men efter bara någon timme ute i hagen så har den gått ner.
Om ni haft liknande hur skulle ni göra? Ta ut veterinären med risk att svulladen har gått ned innan veterinären kommit till plats? Eller vänta ut det? Linda på natten? :crazy:
Han rids inte just nu då jag inte vill riskera att det skulle bli värre.

Sv: svullen efter skada

låter som en senskada tycker jag..dom behöver inte ömma eller halta då.
är senan svullen så är de antagligen nåt med den och de är bäst att kolla upp..kan ju vara väldigt liten blödning som inte märks mycket.
sen är de nog bättre att åka in och ultraljuda senan för att vara helt säker på vad de är.

Kan det vara en senskada fast senan inte svullnade upp i början? Det var under den tredje dagen som svullnaden "gled ned". Innan var bara knäet svullet.

när min pålle skadade sej så tog de runt 4 dagar innan jag såg någon svullnad.
så de kan de..fast på min va inget annat svullet bara lite jämn förtjockning vid senan.

men de kan ju vara vad som helst men de är bäst att så fort som möjligt kolla senan med UL så man vet om de är de eller inte.

När de skadat vävnad så är det lätt att lymfbanorna påverkas och cirkulationen kan försämras. Det är vanligt att ben med ärr eller andra gamla sårskador svullnar på nätterna. Bryr man sig om det kan man linda, annars är det inte farligt.

Men uteslut senskada iaf.

Jo, ska ringa till veterinärern i morron. Dags att vaccinera endå så det är väll bara att slå två flugor i en smäll och hoppas att det inte är någonting. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 058
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 659
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 749
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 228
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V