Svts debatt om tortyrredskap

Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Hur många hobbyhästar kontrolleras i munnen flera gånger i mån. ? Är under Luppen?
Idag var det återigen ett djurskyddsfall av för magra hästar.

Om DRH la mer energi på hästar som VERKLIGEN far illa skulle jag överse med subjektiviteten om tävlingsridning.

+ 1

Alltså i jämförelse med många hobbyhästar har hästar i tävlingsstall det så jädra fint. De blir omhändertagna efter konstens alla regler, minsta skada eller slitning upptäcks direkt och rehabiliteras efter konstens alla regler. Ryttarna är sinnessjukt duktiga och har en balans och inverkan som heter duga. Hästarna tränas efter deras förmåga och känns av från dag till dag. De omges av duktiga team, rids varje dag av otroligt kompetenta ryttare och behandlas väl med en noga skötsel.

Många hobbyryttare är bra mycket hårdare i handen än vad de tror, helt obalanserade i jämförelse och hur många hästar som går halvskadade i vårt land vågar jag inte ens tänka på.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jag tycker du tangerar en viktig komponent och det är att en politisk organisation som DR faktisk får anses vara i högsta grad , aldrig kan eller bör försöka tystas ner genom motattack vilket folk lockas till att göra pga DRs aggressiva och ofta mkt svartvita approach . Oavsett hur illa man tycker om dem måste man inse att de finns och faktiskt även har en vesäntlig opinion som är både för, emot, samt står och väger mittemellan . Som i all politik funkar det inte att försöka döda dem liksom - en dialog är viktigt oavsett vad man må tycka eller inte tycka .

Jobbar i en bransch som i högsta grad behöver ta alla typer av opinion i organiserad form som verklig och konkret och där det är av vikt att behandla alla med respekt oavsett deras egen vinkling så att säga ...


Ps ! Djurens rätt fokuserar inte specifikt på häst ;)
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Men vad har det att göra med öht ? Om barn svälter i Biafra så var Bosnien värre ? Typ ????
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Vem har då rätt att ha en åsikt?

DRH består inte av veterinärer eller kunniga hästmänniskor, de har bara en massa antaganden o egna värderingar.

Vilka anser du får svara på tal? Eller ska deras ord bli den enda sanningen?

Det är på det här viset som de vinner mark, när folk anser sig stå över att överhuvudtaget kommentera!

Det här scenariot såg Hagen- eternell framför sig för många år sedan- new wave. Släpp hästarne loss- det är vår.

Lobelia anser sig tydligen ha censurrätten här...
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jag är inte så säker på att allt DRH folk är medvetna om vad de håller på med även om DR som organisation är det. De som engagerar sig vill nog genuint hästarna väl och skulle förmodligen tänka om om de insåg att deras strategi mest är ett spel för att väcka uppmärksamhet och få medlemmar (och därmed pengar), lite av sekttänkande och hjärntvätt. Jag är rädd för att många tror på vad de själv skriver, de tror verkligen att man som regel piskar upp hästar på GBH och ett flertal har sporrmärken och hittar media en häst så tar de den som bevis för att det är allmänt förekommande.

Deras arbetssätt att använda media och Buke som faktakällor är beklämmande, debattartiklar och kvällstidningar är inte direkt de mest underbyggda källor som finns, och i synnerhet inte när man ancänder valda delar, de delar man kan använda i sin kritik. Hade inte hästfolket börjat besvara och förklara ( eller peka på halal slakt och skogsmullar) så hade angreppen fallit platt, de intresserade har själv sett hästevenemangen på TV eller varit på plats och med lite sunt förnuft inser man att om man tittat på 25 ekipage där 5 rider väl hårt, på någon enstaka häst ser pälsen sliten ut vid sporren och två använder spöet en gång eller två så utsätt knappast alla hästar för tortyr.

Det kanske är fog för kritik och regeljusteringar men knappast på den nivån artiklen ligger.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Anser du mitt tyckande att du bör starta en egen tråd i ämnet som censur? Vet du ens vad ordet betyder?

Jag tycker mest det är ickekonstruktivt att debattera genom att säga "skyll inte på oss det finns de som är värre".
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Håller med du.

Djurens rätt skulle göra mycket större nytta om de lärde sig vettig retorik och faktiskt höll sig till sak och inte la in en massa känslor i allt!

För mig är de flesta av deras artiklar för vinklade och med för många fel och generaliseringar för att jag ska kunna ta dem på allvar. Precis som de blandar äpplen päron och bananer, vilket retar många (inkl. mig).

Ja, många hästar far illa, många människor skulle inte få ha häst eller rida. Många skulle behöva lära sig rida på riktigt (jag själv inkluderad) och inte jobba med våld mot hästen. Många behöver få upp ögonen för hur deras hästar mår och hur tåliga hästarna faktiskt är för vad vi utsätter dem för. Nybörjare skulle behöva från början lära sig att hästar är levande varelser och inte maskiner (jag har sett hemska avarter på detta på ridskola).

/Lavinia, som tror mycket kan lösas med bättre utbildning, framför allt med nybörjarna.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

kl

Sen kan jag tycka att det inte räcker att skriva atrikel efter artikel och gorma, gör något vettigt istället! pressa på att göra en översyn av tävlingsreglementet - kanske är det dags att damma av gamla regler som i dagens hästsport känns daterad och olämplig? ta bort krav på sporrar, nosgrimmor och kandar (om det är dessa som verkligen är det stora problemet, jag vet inte)

Hårdare bedömningar på ridstilen i hoppningen, här kan jag som är relativt oinsatt tycka att ridningen ofta ser för bedrövlig ut och det är en faslig massa slitande och dragande hos vissa ryttare, jobba på detta - som ofta sägs bettet är inte skarpare än handen som håller i tygeln. Det finns en poäng i detta.

Lägg lite fokus på ridskolorna, in med mer teori och hästkunskap, låt det få ta tid och se till att grunden verkligen sitter, vettigt utbildade instruktörer och bra hästar att lära sig på, har blivit minst sagt mörkrädd ibland när jag tittat på ridlektioner ibland, och känner att det är inte konstigt att folk rider som dom gör ibland.

det jag menar är alltså att istället för att skriva artikel efter artikel med faktafel så kämpa för att förändra på andra plan som leder fram till en bättre hästhållning och hästsport.

Vill nog bara hålla med här.
Förbjud saker som sporrar. Begränsa eller förbjud även spöanvändningen (inte minst på juniornovå). Sätt hårdare krav på vilka bett som får användas. Med begränsade hjälpmedel krävs det mer av ryttaren för rida hästen på rätt sätt. Lär ryttaren anpassa sig efter hästen istället för tvärtom.

I förlängningen sätter det krav på aveln och vilka blodlinjer som används. Man skapar ridbarare hästar som inte behöver hårt åtsnörda nosgrimmor, skarpa bett och hårt spödrivanda ryttare för att ridas på ett riktigt sätt. Något som leder till att fler blir vinnare i långa loppet. Inte minst p ridskolorna. Tror alla vill se ryttare som kan rida sina hästar med balans och små hjälper utan inspänningar, hjälptyglar och allt vad man kan hitta på...
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Men vad har det att göra med öht ? Om barn svälter i Biafra så var Bosnien värre ? Typ ????

Ja precis! Eller inte.

Min huvudpoäng var att drar man upp eliten som den smutsiga och plågsamma delen av sporten är det lika bra att lägga ner hela grejen.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Men ingen har dragit upp eliten som det som är värst, menar du att man för att berättiga kritik mot eliten måste dra upp all annan kritik mot sporten för att det ska vara berättigat att kritisera?

Det är ungefär som om man skriver en artikel om svälten i Afrika så måste man ta upp alla andra områden med svält annars är det bara att lägga ner hela grejen, menar du så eller? Eller är det möjligen så att man faktiskt kan kritisera att område utan att ta upp alla närliggande? Vad hjälper det egentligen tävlingshästarna att skogsmullarnas problem adresseras ungefär lika mycket som barnen i Afrika blir mätta av riset som delas ut i Asien skulle jag tro.
 
Senast ändrad:
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Än har jag inte sett ngt konstruktivt inlägg från dig.

Du menar på fullaste allvar att de inte ska bemötas. Varför har de fått sdn makt o sitter med JB o beslutar?
De utbildar sig till etologer för att få mer makt o anser att de kan allt om häst/ djurhållning. Självklart behövs det en opposition där kunnigt gärna prominent folk svarar utan större diplomati- sätter ner Foten.

Annars har vi snart inte rätten att hålla djur. Varken privat eller i djurparker.

Det är väl ganska solklart att när man lever i en annan värld av Köping där alla ryttare har fötterna hängande nedanför buken o mest bara rider rakt fram så kan sporrar te sig onödigt.
I dressyr är de med i en del av att vara tydlig i kommunikationen o används som finlir. Även hästens sidor kontrolleras!

Jag anser btw att isisar ska ha en mkt lägre viktgräns .- ponny som den är med tunna ben.
 
Senast ändrad:
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jag vet mycket väl att man kan påverka TR. Menar du att Lobelia har åstadkommit den förbättring du nämner när det gäller islandshästar?

Jag menar att hon och många, många fler gjorde det ja. Önskemålet fanns under en oerhört lång tid från ryttare av alla kategorier, så det handlade inte enbart om tävlingsryttare.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

http://debatt.svt.se/2013/04/29/tortyrredskap-tvingar-tavlingshastar-att-hoppa/

Så glad att någon äntligen öppnat ögonen och ställer sig på hästarnas sida. Nu finns det ju självklart lika många ryttare i denna nivån som behandlar sina hästar på ett humant sätt, som de som behandlar helt orealistiskt och rent utav elakt.
Men ja! Ridsportens medel behöver verkligen tas fram i dagsljuset.

Däremot börjar detta redan som nybörjare på ridskolan. Själv har jag så svårt att sitta och titta på en ridlektion på ridskola. Hästar som vägrar och blir bestraffade med ett antal piskslag, trots att det var ryttarens fel från början och ridläraren säger. ''Bra. Det där var bara rena dumheter ifrån hästen.''
Sådant där får mig att börja gråta inombords.

Där ser jag ryttare som sliter och drar hästen i munnen för att de inte har någon balans, ryttare utan balans som skumpar som tennisbollar på hästarnas stackars ryggar, thidemantygel som gör att hästen inte kan sträcka ut på nacken när den behöver och både sporrar och spön på allt för tidig nivå.
Sporrar och spön gör man sig förtjänt utav och inget man sätter på sig bara för att hästen inte vill gå.
Varför får ens nybörjare (och även folk i högre klasser) utan balans ens rida med bett i munnen?

Jag tycker att denna grupp av människor är väldigt selektiva när gäller vad deras åsikter står för, å ena sidan tycker man att hjälptyglar, bett, spön osv är av ondo för att i nästa sekund anse att barfota enligt vissa modeller som visat är ren djurplågeri vara helt ok.

Så för mig är detta inte trovärdigt, artikeln ligger till grund av andra orsaker som inte tydligt framgår och man borde granska hela hästeriet och inte enbart ge sig på tävlingsryttare. Men här får man den bästa speglingen, så det faller sig säkert naturligt. För mig vore det mer naturligt om man gick ut i olika stallar och studerade hur hästen i verkligheten lever/mår hos vanliga Svensssons.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jag har inte ens nämnt dig i mitt inlägg, det är väl upp till dig om du tar åt dig eller inte. Syftar jag på någon speciell så skriver jag det. Nu mindes jag inte vem som skrev vad och orkade inte kolla därav det allmänna "många" och "flera". Vill du diskutera eller mucka gräl?

Nej, gräla vill jag inte. Vill du?
Däremot ställer jag mig väldigt undrande till din taktik att dra in vad du kritiserat mig för att tycka i en annan tråd. Och det i ett svar till just mig. Samtidigt som du, när jag reagerar, påstår att du inte aaaalls vänt dig till mig.
Detta är dock helt OT och stör bara tråden och därför lägger jag ned (igen).
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Kl
Hur många hobbyhästar kontrolleras i munnen flera gånger i mån. ? Är under Luppen?
Idag var det återigen ett djurskyddsfall av för magra hästar.

Om DRH la mer energi på hästar som VERKLIGEN far illa skulle jag överse med subjektiviteten om tävlingsridning.

Ja, precis. Visserligen rättfärdigar det inte dålig ridning på högre nivå, men hobbyhästar och tävlingshästar på medelnivå utgör trots allt den stora massan. Vilket väl inte minst syns på försäkringspremierna...
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Mycket av ditt inlägg är inte värt någon kommentar, men jag undrar lite smått på vad grund du anser att jag menar att man inte ska bemöta kritiken från DRH? Det jag gjort är att kritisera den strutsmentalitet bland annat du har när man istället för att bemöta kritiken gräver ner huvudet i sanden och säger att "Titta där - de är värre, kritisera dem i stället".
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jag menar att hon och många, många fler gjorde det ja. Önskemålet fanns under en oerhört lång tid från ryttare av alla kategorier, så det handlade inte enbart om tävlingsryttare.

Det är ju jättebra att det gick att få igenom. Hur lång tid tog en sådan process?
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Nej, gräla vill jag inte. Vill du?
Däremot ställer jag mig väldigt undrande till din taktik att dra in vad du kritiserat mig för att tycka i en annan tråd. Och det i ett svar till just mig. Samtidigt som du, när jag reagerar, påstår att du inte aaaalls vänt dig till mig.
Detta är dock helt OT och stör bara tråden och därför lägger jag ned (igen).

Som sagt, jag drog inte in någon över huvudtaget utan kommenterade vad jag hört från flera håll utan att närmre reflektera vem som skrivit det.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Det är ju jättebra att det gick att få igenom. Hur lång tid tog en sådan process?

Ca två år innan ändringen gjordes i tillämpat TR, men kontrollerna ökade innan och även konsekvenserna. Samtidigt gjordes en revidering av vilka bett och nosgrimmor som fick användas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp