KL
Har läst hela tråden och förvånas över hur många som går efter devisen "eliten vet nog vad dom håller på med eftersom de tävlar på så hög nivå!" "Proffsryttare lär ju inte göra nåt som är dåligt för hästen då skulle den inte prestera så bra" eller "man kan ju inte ifrågasätta de som lever på att tävla för de har ju gjort det så länge"
Jag har själv jobbat i 5 olika tävlingsstallar med både hopp och dressyrryttare på hög internationell nivå som lever på sitt tävlande, försäljning av topphästar och tillridning inför alla möjliga tester, breeders, uppvisningar och allt vad det heter. Och jag kan ju bara gå efter mina erfarenheter men som jag tycker har en tillräckligt god spridning för att kunna ses som relevant, och jag kan ju bara säga att ingenstans där jag jobbade kom hästens välbefinnande i första hand!
Bakom stängda dörrar, alltså inte på tävling eller när ägare och sponsorer var i närheten, så användes alla möjliga sorters inspänningar, anordningar och uppfinningar för att på alla vis förkorta tiden som krävdes för att nå resultaten som efterfrågades. Och visst de blev klara för 2, 3-års tester, breeders, försäljning, falsterbo, globen och resten av världen men det som händer på tävlingsbanan eller uppvisningen är bara en sekundbild, ett axplock av hur hästen egentligen mår och varför den presterar som den gör. Det vi ser på tv eller från läktaren är bara slutmålet, vi ser aldrig hur resan dit sett ut.
Och ni som säger att hästar som mår dåligt aldrig skulle kunna prestera på topp? Jag har jobbat med hästar som haft så stort hjärta och en sån vilja att vara till lags att det inte spelar nån roll att ryttaren hade för vana att dra omkull hästar som lättar på rutin för att få dem att acceptera illa sittande sadlar för "det är billigare att rida in alla med samma, de ska ju ändå vidare sen!" Som rider "bråkiga" ston med så hårda inspänningar att de knappt kan andas och filade sporrar tills de blöder eller bryter ihop trots att anledningen senare visar sig vara brister på saker som selen i kroppen, inte jävelskap. Jag har jobbat med hästar som presterar bra på tävlingsbanorna för att de slipper de metoder som används på hemmaplan och förberetts med barrering och olika sorters "teknikskydd". Så, nej bra resultat är sannerligen inget kvitto på bra hästhållning..
Det handlar (ofta) om pengar. Ju fortare resultaten kommer ju mer inkomst, ju fler tävlingar och ju bättre resultat-ju mer utdelning-fler sponsorer osv. Många kanske startar med bra inställning men jag har sett hur pengar får människor att tumma på vad som är moraliskt rätt, hästens bästa, långsiktigt hållbart. När man inser de pengar som finns att tjäna på topptoppnivå med allt vad det innebär så skiftar fokus, man börjar rättfärdiga metoder och utrustning som man annars inte hade övervägt.
Och visst det här inte alla, absolut inte, det finns säkert många elitryttare som behandlar sina hästar jättebra men försök komma ihåg att det vi ser på tv och på läktaren inte berättar hela historien, det visar bara vad som händer just nu. Det säger inget om hur ekipaget kommit dit de är. Jag undrar om alla här som försvarar elitryttare som grupp och anser de ofelbara i sin hantering och ridning, hur många av er har jobbat i proffstall? Och fler än 1?
Vill avsluta med att jag absolut har träffat elitryttare som haft trevlig inställning till sitt jobb och sina hästar, jag säger inte att alla är samma skrot och korn men för varje vettig jag har träffat har jag jobbat för 3 lika motbjudande.