Svts debatt om tortyrredskap

Sv: Svts debatt om tortyrredskap

att tillåta tränsbett på högre nivå i dressyren eller förbjuda spön på framridning/tävlingsbanan är knappast omöjligt.

Att tillåta tränsbett i svår klass skulle säkert ses positivt, men här kommer FEI in. Jag vet inte vad som görs eller om något görs alls på den fronten för att ändra några bettregler.

När det gäller att förbjuda spö så undrar jag om det egentligen vore så klokt. Jag är inte insatt i hoppning eller fälttävlan men jag kan tänka mig att spö ibland kan vara ett medel för att undvika allvarliga olyckor. Hellre en dask i rumpan än en bruten rygg/nacke.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jo jag är medveten om att TR revideras då och då för de olika inriktningarna (trav, island, "vanlig", western..). Nu var det inte meningen att snöa in på exakta ändringar man önskar eller vem som kan genomföra ändringarna utan mer principen att det fungerar dåligt med en bred frontalattack och mena på att all tävling är tortyr. Vill man arbeta seriöst för att förändra villkoren på tävlingsbanorna så bör man snarare vara konstruktiv och dessutom vända sig till rätt instans.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Bra fråga, jag har valt distansen som min gren och där får man inte driva hästarna för hårt, sporrar och spö är förbjudet och likaså alla hjälptyglar utom martingal med löpande ringar så jag är inte ett dugg insatt i dressyr- och hopp-regler. Min personliga åsikt är att den typen av utrustningskrav är ganska fjantiga och tränsen jag använder är ofta väldigt enkla. Kombi-träns (grimma med hakar för bett) och vanligt 3-delat bett på ena hästen och ett utan nosgrimma som jag "sabbat" med ett hack. Hade säkert kunnat använda sidepull eller nåt men vill ha att ta i om det blir tjafs nära bilvägarna. Rider i ofta med slaka tyglar i alla gångarter.

Dressyr är en bedömningssport, förmodligen vill de inte riskera orättvis bedömning pga utrustningen. Hopp kan jag inte riktigt komma på en anledning till. Att det är publiksport kanske?
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Dressyren ser lugnare ut ja, men fortfarande kan ryttaren vara alldeles för hård i handen och en nosgrimma där det vanliga måttet är två fingrar emellan, är faktiskt alldeles för hårt. Om hästen försöker gapa, så bildas det ett tryck över nosryggen vilket visar sig genom att hästen får en inbuktning där över. Jag ser denna missformning på alltför många hästar.

Det här var nog ett av det dummaste påhitten jag läst i mitt liv.:banghead: Min ena häst har en tydligen buktning på nosryggen - och han har inte haft en nosgrimma på sig i hela sitt liv! Nå, om man inte räknar med grimman då, men inte fasiken ger den skador på nosryggen! :rofl:
Jösses...
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Det du plockar fram är saker som behöver tas fram i ljuset. Artikeln däremot kändes inte alls så. Visst finns det folk som spänner nosgrimmorna för hårt men var de och ryckte i nosgrimmorna där och vet att det var så? För nosgrimma är väl krav på dressyrtävlingar? Man får dessutom spänna dem bra hårt om de inte ska kunna gapa är min erfarenhet. Kollade de i munnen på alla hästarna också? En gissning är dock att dressyrhästarna har mindre märken efter bett än hopphästarna, om det är så att de har bettskador. Dressyren ser överhuvudtaget lugnare ut.

Hjälpte en dressyrtränare vid tandkontroll av nio dressyrhästar på melan fyra och nio år. Samtliga hästar hade någon form av defekt i munnen på grund av hårt dragna nosgrimmor. Det säger sig självt att en häst efter ett tag får någon slags ärrbildning om den rids varje dag med hårt åtdragen nosgrimma i ett antal år. Så det handlar inte bara om bettproblem.

De galopphästar jag sett har inte varit i närheten av att få någon ärrbildning på insidan av kinderna som de dressyrhästarna fått. Men så är det heller inte ovanligt att man rider utan nosgrimma inom galoppen. Och använder man nosgrimma är den i allmänhet löst spänd...
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jag menade snarare att Djurens rätt säkert kan ha en del opinion att vinna på att uttrycka sig på det sättet de gör. Bland hästfolk så verkar det ju ofta leda till att dessa försöker slå ifrån sig, "mina hästar älskar minsann att tävla" osv. Men deras argument kan säkert bita på de som antingen fortfarande står med en fot i båda läger, eller som inte är lika inne i hästvärlden. Och resten kommer inte ändra på sig oavsett argument.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Det är klart att dressyrryttare på den nivån klarar av att rida utan sporrar och spö, något annat vore ju konstigt. Det jag menar med grundläggande fel är att själva tänket i ridningen, går ut på ett indirekt hot om våld, (även om det givetvis är fullt möjligt att använda dessa på ett relativt smärtfritt sätt). Det går ju dock inte att komma ifrån att om hästen inte lyssnar = fysiskt "straff", med ett redskap som skulle kunna orsaka smärta hos hästen. Det är ju fullt möjligt även utan bett och sporrar också, allt kan ju missbrukas tyvärr.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Djurens rätt lever inte i verkligheten ens. Den dag de börjar komma med realistiska tankar och åsikter, DÅ ska jag ta dem på allvar. Nu kan jag inte se dem som annat än väldigt oseriösa.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

KL
Jag har inte läst artikeln och tänker inte göra det då jag bara blir arg och frustrerad eftersom deras debatteknik är så vinklad och falsk. Om man ska göra en liknelse till hur de debatterar så kan man göra följande exempel.
Man tar en bild på en bilolycka med flera skadade (gärna med närbild på de skadade) sen talar man om att olyckan beror på rattfylla. Därefter drar man direkt paralellen till alla andra bilförare genom att säga att folk som kör bil är fyllerister och att man därmed ska förbjuda all bilkörning :banghead:
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

När jag började rida fick vi rida med täthäst så att alla andra hästar följde denna. Vi slapp styra och hålla tempo och kunde koncentrera oss på balans och följsamhet i sadeln. Vi fick heller inte hålla tyglarna på vanligt sätt utan det var knut på tygeln som gällde och då höll vi yttre handen på knuten och innerhanden i framvaltet. Sen när vi klarade av det fick vi släppa handen i sadeln och inte förrän vi hade en tillräckligt balanserad sits fick vi rida med riktig tygelfattning. Likaså vända över spåret. Det fick vi börja med när vi var redo. Innan dess var det bara att rida på led efter täthästen. Detta var kalasbra och jag tycker det är synd att det inte ser så ut på ridskolorna nu för tiden. (jag började 1976). En bra grund är guld värd.

Jag slutade visserligen instruera för 10 år sedan, men precis så som du beskriver det gjorde jag med mina nybörjargrupper. Både vuxna och barn. Det var vad jag fick lära mig på instruktörsutbildningen på Strömsholm. Jag hoppas att det fortfarande är kutym bland ridskolor runt om i landet.

Allmänt:
Det som blir så missriktat i debatten är angreppet på eliten. Där är inslagen av våld förhållandevis få - även om det kan finnas andra saker att anmärka på hos många, t.ex. bristen på tillräcklig utevistelse. Det är istället i mellanskiktet med "halvduktiga" där spö, sporrar och bett missbrukas. Och ja(!) det förekommer! Det är en stor sorg varje gång jag ser barn och ungdomar som får lära sig att man kan komma någonstans med våld. Det är något som borde diskuteras i distrikten tycker jag.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jag har inte läst artikeln och tänker inte göra det då jag bara blir arg och frustrerad eftersom deras debatteknik är så vinklad och falsk. Om man ska göra en liknelse till hur de debatterar så kan man göra följande exempel.
Man tar en bild på en bilolycka med flera skadade (gärna med närbild på de skadade) sen talar man om att olyckan beror på rattfylla. Därefter drar man direkt paralellen till alla andra bilförare genom att säga att folk som kör bil är fyllerister och att man därmed ska förbjuda all bilkörning :banghead:

+1.
Inte heller jag tar Djurens Rätt seriöst inom något område. Jag tycker förvisso att det behövs mer kritiska röster även i hästsporten, men då ska det vara konstruktiv och sansad kritik, inga vinklade argument och debattekniker från en åsiktsextremistisk organisation.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Tyvärr så verkar spö och sporrar vara vanligt även för barn som är nybörjare.
Om man lär ut på tv hette det ponnyakuten att det är ok att en nybörjare som inte kan styra rätt mot ett hinder att hacka in sporrarna i sidorna på hästen och sen få höra att nu gick det bättre.
Ett oavbrutet hackande i hästkraken under " lektionen" av en obalanserad ryttare.
Vad ger det för signaler till barn/ungdomar, okunniga föräldrar, känd hoppryttare tycker att det är bra och helt rätt träning???
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jag tycker det är jättebra att man funderar kring vad vi håller på med med hästarna och varför. Att man inte bara gör saker för att "man ska/har alltid gjort/etc".
Men ska man kritisera något måste man ha kunskap om det man kritiserar. Man måste också förstå att allt inte är svart eller vitt.

Djurens rätt kan jag inte ta på allvar. De har för lite kunskap. Det lyser tydligt igenom, tyvärr.

Annars håller jag med om att nosgrimmor ofta dras för hårt, hjälptyglar är shit, man har för stort tryck i handen ofta. Och sporrar/spö/skara bett ska man inte använda förrän man klarar av det.
Och jag tycker det är ledsamt när man tror att man kan utbilda hästar genom våld. Utbildning är skolning, förklara vad de ska göra. Man kan inte bli arg på någon som inte vet. Och de flesta hästar vet faktiskt inte, för folk har inte utbildat dem vare sig i ridning eller annat.

Men jag tror tyvärr att när man argumenterar med så svartvitt tänk och med så lite kunskap så förstör man egentligen bara för hästarna. För man får folk att gå i försvar istället för att verkligen tänka till.

Jag som tom håller med i en del i artikeln i form av det jag skrivit ovan(och själv jobbar med att få människor att bli mer medvetna med sina hästar) och inte personligen känner mig träffad tänker tom "jävla idiotartikel" innan jag läst den. Just för att jag ser att Djurens rätt skrivit den.
Det är synd att man ska göra bort sig så när man eg vill hjälpa djuren.
Nu får det tyvärr förmodligen motsatt effekt.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Visst finns det saker som säkerligen kan förbättras inom hästsporten och tävlingarna, men överlag kändes det som om skribenten är rätt okunnig.
Det som slog mig mest var kommentaren

vinkla öronen bakåt
(för att hästen mår dåligt tydligen).
Förmodligen för att lyssna på sin ryttare kanske.
 
Senast ändrad:
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jag tror det blir så mycket fokus på formgivning med dressyren och att man hört att disharmoni döms ner att man i den där mellannivån kanske gärna drar nosgrimman hårdare. För man lyckas inte riktigt med formgivningen, blir lite mkt i handen och hästen är inte loss i kroppen och därmed oroligare i truten.

Jag tror det är lite av ett problem med att man ska tävla tidigt, lättklass, i dressyr.
Förr var det träningsklasser, inte tävling.

Idag ska man tävla tidigt. Och då måste man rida så nära idealet redan i början. Det är inte det optimala för att utbilda en dressyrhäst och få den genomsläpplig och därmed mjuk och avspänd i kropp och mun.
En häst som arbetar korrekt genom kroppen i balans och är genomsläpplig är inte orolig i munnen. De varken gnisslar eller gapar eller tuggar hysteriskt.
För det måste ryttaren kunna hålla sin balans själv och inte i tyglarna.

Rider man utan kontakt i tygeln måste man iaf lära sig sitta själv.

Sen kan man diskutera vilken ridning som rent fysiskt är nyttigast för hästkroppen i längden.
Ska man rida på bana och inte i rejäl terräng bör man lära sig kunna sätta hästen i balans för att den ska hålla. I terräng måste hästen balansera sig själv och man får lite gratis.

Men ja, även många proffsryttare har mkt i handen.
Då skiter sig piaffen. Så den är ett ganska bra kvitto på hur bra balans hästen är i, hur lätt kontakt man kan rida med utan att hästen tappar balansen etc.
Idag kan man köpa hästar med sån satans mekanik och bra ridbarhet att man kan rida dem ngt ur balans och ändå klara byten i serier etc.
Men att "det går inte att rida den och den rörelsen om inte hästen är i perfekt balans" lever fortfarande kvar hos många. Det går på dagens bra hästmaterial!
DET tror jag märks i truten på hästarna.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jag tror det blir så mycket fokus på formgivning med dressyren och att man hört att disharmoni döms ner att man i den där mellannivån kanske gärna drar nosgrimman hårdare. För man lyckas inte riktigt med formgivningen, blir lite mkt i handen och hästen är inte loss i kroppen och därmed oroligare i truten.

Jag tror det är lite av ett problem med att man ska tävla tidigt, lättklass, i dressyr.
Förr var det träningsklasser, inte tävling.

Idag ska man tävla tidigt. Och då måste man rida så nära idealet redan i början. Det är inte det optimala för att utbilda en dressyrhäst och få den genomsläpplig och därmed mjuk och avspänd i kropp och mun.
En häst som arbetar korrekt genom kroppen i balans och är genomsläpplig är inte orolig i munnen. De varken gnisslar eller gapar eller tuggar hysteriskt.
För det måste ryttaren kunna hålla sin balans själv och inte i tyglarna.

Rider man utan kontakt i tygeln måste man iaf lära sig sitta själv.

Sen kan man diskutera vilken ridning som rent fysiskt är nyttigast för hästkroppen i längden.
Ska man rida på bana och inte i rejäl terräng bör man lära sig kunna sätta hästen i balans för att den ska hålla. I terräng måste hästen balansera sig själv och man får lite gratis.

Men ja, även många proffsryttare har mkt i handen.
Då skiter sig piaffen. Så den är ett ganska bra kvitto på hur bra balans hästen är i, hur lätt kontakt man kan rida med utan att hästen tappar balansen etc.
Idag kan man köpa hästar med sån satans mekanik och bra ridbarhet att man kan rida dem ngt ur balans och ändå klara byten i serier etc.
Men att "det går inte att rida den och den rörelsen om inte hästen är i perfekt balans" lever fortfarande kvar hos många. Det går på dagens bra hästmaterial!
DET tror jag märks i truten på hästarna
.

Väldigt klokt skrivit!
Själv tycker jag att ämnet är viktigt att ta upp. Dock på ett annat sätt än så som Djurens Rätt framställer det hela, de saknar som många redan påpekat riktig kunskap och är inte insatta. Jag tror det är viktigt att vi som är aktiva vågar ifrågasätta och hela tiden ställer oss frågan om sättet vi gör saker på verkligen är det rätta. Är det verkligen de som presterar bäst och vinner mest som är de skickligaste hästmänniskorna och främsta förebilderna? Tyvärr känner jag inte alltid så när man ser vägen till resultatet. Om Djurens Rätt hade lyckats smita in träningarna innan wc-finalerna istället för att titta under själva tävlingen och offentliggjort det, då hade ridsporten haft riktiga problem...
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

kl

JAg tror på allt det som skrivs i debatt artikeln..

JAg tycker vi behandlar våra hästar allt som oftast som redskap.

Faktum är att skulle vi VERKLIGEN se till hästens bästa skulle vi inte göra mkt av det som görs idag.

MEN, jag är för egoistiskt så jag kommer fortsättningsvis tycka det är spännande att se på hoppning och dressyrtävlingar på Scandinavium.

Tyvärr är dte så. Att jag hellre rider på det vis jag anser vara hyggligast mot hästen, men med den vetskapen att jag faktiskt skulle kunna välja bort en hel del för att gör det så naturligt som möjligt för hästen.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Det finns mycket som sker i tävlingsvärldens topp som alla som är insatta vet om. Men som inte pratas om eller skrivs om.

Folk som rider med ngt så in i helsikes mycket tryck i tyglarna, drar åt nosgrimmor, sporrar a la hack och för att öppna upp ganashvinkeln som dras ihop av trycket man har i handen sätter man en toarulle i käkremmen. Ett litet exempel bara..
Det finns också tränare/hästhandlare som en del skickar hästar de är leds på och vill bli av med i vetskap att de där kommer spöas upp rejält tills de inte vågar annat än att lyda. Sen säljs hästen. Och lite senare ser man den till salu igen, när den vågat börja sätta emot igen.
Den har ont eller förstår inte..

Magica de hex:

Det gör vi nog många. Ridning är den största egotrippen som finns.
Jag försöker att rida så just mot hästen som jag kan.
Jag tror kanske inte att det man ser på banan är den mest uppbyggande(minst slitsamma) ridningen. Därför rider jag inte så till vardags. Jag lär också ut annat. Men vill man tävla måste man rida så. Jag har elever som tävlar. De får lära sig uppbyggande hemmaridning och en ridning som de kan plocka fram på banan för att få mer poäng. Men jag är tydlig med att den ridningen är slitage.
Det skiljer sig en aning om än det inte är totalt motsatt så måste man ändra lite.

Man kan inte träna häst om man anser sig vara jämnlik, samma rang, inte ledare etc. Man ska vara jäkligt på det klara med att vi så fort vi leder en häst tar ifrån den dess frihet och sätter oss över den.
Sen kan man vara en just chef eller en dålig. Men chef är man..
För mig är det hyckleri att hävda annat.
Dock ser inte jag att det måste vara negativt för hästen. De verkar tvärtom tycka det är ganska trevligt bara man är konsekvent och tydlig.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jag förstår hur du menar och är ju lite inne på samma linje.


Jag ville inte förkasta debattartikeln så fort då jag anser hon har en poäng.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jag tycker att den här artikeln inte var så bra. Lång väg skriker den okunskap. Ex. studien de skriver om har de nog inte ens läst själva.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp