Svts debatt om tortyrredskap

Sv: Svts debatt om tortyrredskap

kl.

Som vanligt när det blir en sådan här polariserad debatt ligger sanningen någonstans mittemellan.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Kl
När man sen läste kommentarerna så var skor lika illa o även att hästen domnade bort i ryggen efter 15 min. ridning.

Tja det blir bara värre o värre.

Ska vi ska sluta att ha hästar o då föda upp dem= hästlöst samhälle.

för mig känns D R lite "som man känner sig själv känner man andra".

Man kan inte få hästen att hoppa 1 m. o då beror det inte på ryttaren utan hästen har talat för alla hästar.

Jag lider mer med hästar som får stå ut med sina ägares ideologier o får gå halta i åratal o "bära upp" ryttaren på ett icke fysiologiskt hållbart sätt.

Dessa hästar är även de som "aldrig varit halta" för att man vägrar uppsöka Vet. o då kan klappa sig för bröstet.

De är också emot allt vad metall innebär, men kan ha vassa rep på nosen o rida på makadam barfota.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Nu är vi här igen, det är inte speciellt smart att försvara sporrar och bett på tävling med att vissa inte söker veterinärhjälp. Det finns problem med tävlingar, bett, hårt spända nosgrimmor och hästar som inte får vara hästar mm. Troligen skulle det inte få DRH nöjda med att åtgärda problemen, de kommer att klaga och anklaga hästfolk för tortyr mm så länge folk rider, men nog skulle det gynna hästarna om man fick bort en del av avarterna.

En grundlig kontroll av munhåla före och efter start där problem är diskvalificerande skulle både minimera risken att skada hästarnas munnar och ta udden av kritiken mot bett, förbjuda spö och sporrar under tävlingar ( och nej jag tror knappast att det medför större skaderisk för hästarna men okej man kan kanske göra undantag för fälttävlan och spö) tar definitivt bort udden i kritiken att piska hästarna och skador/ obehag av sporrarna. Varningar/uteslutning för grov ridning kan också utnyttjas flitigare ( och på vissa håll införas).

Tävling i sig är okej, men hästens välfärd kan prioriteras högre utan att på något vis kompromissa upplevelsen.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Vill man arbeta seriöst för att förändra villkoren på tävlingsbanorna så bör man snarare vara konstruktiv och dessutom vända sig till rätt instans.

Absolut, vilket också görs. Jag antar att du, utifrån vad du skriver, själv har försökt påverka på ett konstruktivt sätt?
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Absolut, vilket också görs. Jag antar att du, utifrån vad du skriver, själv har försökt påverka på ett konstruktivt sätt?

Inom flera discipliner har man just munehåle kontroll före tävling, men även i stickprovsform under tävlingen. I bla den disciplin Lobelia själv rider i, har hästen avvikelser vid kontroll så får den helt enkelt inte starta alls alternativt starta på bettlöst alternativ.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Påverka kan man göra antingen inifrån, politiskt ( lobbyism), genom diskussioner i olika forum, genom att välja en gren som prioriterar hästens välmående, välja snäll utrustning/använda utrustningen korrekt på/till sin häst (i den mån man har en) och försöka påverka omgivningen att göra det samma eller genom regelrätta protestaktioner. Förmodligen så gör jag lite mer än många här, flera tycks mest vara ute efter att påpeka att andra är värre och hästarna trivs och påpeka att man inte kan få bra resultat om hästarna inte har det optimalt.
 
Senast ändrad:
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Har inte hunnit läsa igenom allt, så jag vet inte om någon redan har skrivit detta, men en sak som jag reagerar på, och har gjort så länge jag kan minnas, även från riktigt liten, så är användningen av starka hjälpmedel i dressyr osv.
Jag imponeras nada, shit och ingenting av till exempel dagens dressyrmänniskor som man ser på tävlingarna, och har aldrig någonsin gjort heller. I mina ögon går tävlingarna bara baklänges och inte framåt.
Ge mig däremot en person som får hästen att göra allt detta utan vare sig, sadel, träns, sporrar och bett, så har ni en person som jag beundrar!
Att man kan få hästen att göra en massa ditt och datt med diverse "hjälpmedel" och kraftig utrustning m.m., är för mig ingenting som jag tycker är något att "se upp till" eller "imponeras" av. Få det däremot att fungera utan alla dessa grejer.... Där har ni vad jag kallar "äkta ridning".
Tycker att regler vid tävling skulle vara "med så lite & snälla grejer som möjligt" och inte "med så många och starka grejer som möjligt".
Ni förstår nog vad jag menar ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Det du plockar fram är saker som behöver tas fram i ljuset. Artikeln däremot kändes inte alls så. Visst finns det folk som spänner nosgrimmorna för hårt men var de och ryckte i nosgrimmorna där och vet att det var så? För nosgrimma är väl krav på dressyrtävlingar? Man får dessutom spänna dem bra hårt om de inte ska kunna gapa är min erfarenhet. Kollade de i munnen på alla hästarna också? En gissning är dock att dressyrhästarna har mindre märken efter bett än hopphästarna, om det är så att de har bettskador. Dressyren ser överhuvudtaget lugnare ut.

Både hopp och dressyr hästar kollas i munnen internationellt, både före och efter ritt-

Nosgrimmorna får inte spännas för hårt heller och även dessa kollas
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Dressyren ser lugnare ut ja, men fortfarande kan ryttaren vara alldeles för hård i handen och en nosgrimma där det vanliga måttet är två fingrar emellan, är faktiskt alldeles för hårt. Om hästen försöker gapa, så bildas det ett tryck över nosryggen vilket visar sig genom att hästen får en inbuktning där över. Jag ser denna missformning på alltför många hästar.

Jag ser många många hästar och har aldrig någonsin sett någon missformning på nosryggen.

Och varför det är krav på nosgrimma har jag aldrig förstått. Förstår att ryttare vill använda det eftersom man får avdrag för gapande mun. Varför gapar då hästen? Jo för att man är för hård i handen och den vill undkomma smärtan som bildas utav bettets tryck. Lär er rida istället.
Nosgrimman är enbart till för att dölja ryttarens bristande ridning, så kan någon svara mig varför det är krav på denna utrustning i tävling?
Skulle så gärna vilja veta hur tävlingsregementet resonerar kring denna regel.

Kanske läsa på lite om nosgrimmor!
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jag tävlar inte internationellt(kommer nog aldrig göra ;)) och har inte riktigt brytt mig i att kolla reglerna eller hur det här görs. Att de kollas vet jag.

Men man drar väl inte på munstege och genomför full koll?
Jag kan tänka mig att det kan vara svårt att se allt genom att bara känna runt och kika utan det?
Och var sätter man gränsen?

Ang nosgrimma håller jag med. Den kan fylla en funktion i att stabilisera tränset, spec på yngre hästar.
Och rätt anpassad med trevlig ridning ger den inga problem.

Jag kan faktiskt anta att Parzival tex inte känner behag inför bettet inne på banan. Nu behöver han inte ha munskador för det. Han ser ut att vara lite känsligare än en del andra. Men för mig räcker det att hästen visar att den inte trivs.
Visst kan jag tycka att man ibland måste ta i hästen. Men jag vill inte rida med sånt tryck som normalläge. Det ska ske kortare stund i korrigeringssyfte. Och det syftet är att få hästen att antingen bära sig hälsosammare och leva längre(inte få ont) eller ren säkerhet, att man kan bromsa eller svänga.
Men längre stunder för att få mer tryck i hästen eller komma upp i klasser - nej.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jag tävlar inte internationellt(kommer nog aldrig göra ;)) och har inte riktigt brytt mig i att kolla reglerna eller hur det här görs. Att de kollas vet jag.

Men man drar väl inte på munstege och genomför full koll?
Jag kan tänka mig att det kan vara svårt att se allt genom att bara känna runt och kika utan det?
Och var sätter man gränsen?

Tror faktiskt att alla som tävlar på den nivån kollar sina hästar i munnen väldigt regelbundet, man vill inte ha en massa munproblem.

På tävling så ser man ganska snart om hästen har skador av bett, eller ej godkänt bett och om nosgrimman är ok och inte sitter för hårt. Självklart drar de inte igenom hela munnen på hästen vid den kollen. Men den finns och de brukar vara grundliga.

Ang nosgrimma håller jag med. Den kan fylla en funktion i att stabilisera tränset, spec på yngre hästar.
Och rätt anpassad med trevlig ridning ger den inga problem.

Personligen så har jag inte sett att hästar på den nivån har några uttalade problem och det borde ju åldern visa på att de håller sig på elitnivå stor del av livet.

Problemen finns hemma där skogsmullar försöker att kopiera någon coolt bett de sett.

Jag kan faktiskt anta att Parzival tex inte känner behag inför bettet inne på banan. Nu behöver han inte ha munskador för det. Han ser ut att vara lite känsligare än en del andra. Men för mig räcker det att hästen visar att den inte trivs.
Visst kan jag tycka att man ibland måste ta i hästen. Men jag vill inte rida med sånt tryck som normalläge. Det ska ske kortare stund i korrigeringssyfte. Och det syftet är att få hästen att antingen bära sig hälsosammare och leva längre(inte få ont) eller ren säkerhet, att man kan bromsa eller svänga.
Men längre stunder för att få mer tryck i hästen eller komma upp i klasser - nej.

Tycker du att han inte ser ut att trivas?
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Fast seriöst nu drar du väl ändå lite stora växlar ? Du tävlar ju inte öht ens på novis nivå ? Och att döma att Parzival har min problem blir ju super konstigt ? Lär finnas tusen andra orsaker till varför ngn mun eller huvud eller vad det än må vara än just tänder . Håller med Ruby jag tror knappast man sparar in på minsta lilla gällande ständiga kontroller av en elit häst . Vet - skulle jag rentav våga säga .
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Har inte hunnit läsa igenom allt, så jag vet inte om någon redan har skrivit detta, men en sak som jag reagerar på, och har gjort så länge jag kan minnas, även från riktigt liten, så är användningen av starka hjälpmedel i dressyr osv.
Jag imponeras nada, shit och ingenting av till exempel dagens dressyrmänniskor som man ser på tävlingarna, och har aldrig någonsin gjort heller. I mina ögon går tävlingarna bara baklänges och inte framåt.
Ge mig däremot en person som får hästen att göra allt detta utan vare sig, sadel, träns, sporrar och bett, så har ni en person som jag beundrar!
Att man kan få hästen att göra en massa ditt och datt med diverse "hjälpmedel" och kraftig utrustning m.m., är för mig ingenting som jag tycker är något att "se upp till" eller "imponeras" av. Få det däremot att fungera utan alla dessa grejer.... Där har ni vad jag kallar "äkta ridning".
Tycker att regler vid tävling skulle vara "med så lite & snälla grejer som möjligt" och inte "med så många och starka grejer som möjligt".
Ni förstår nog vad jag menar ;)

Första inlägget i denna tråden visar när Isabell Werth rider utan sadel, bett, sporrar, träns. Inga problem alls, även om det inte kanske blir riktigt samma kvalitet i rörelserna som när exaktare hjälpmedel används.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1179115

Har svårt att tänka mig att inte de flesta i eliten skulle kunna detsamma. Det är inte utrustningen gör ryttaren, det är ryttaren som avgör hur utrustningen är för hästen.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jag har heller inte påstått att jag gör det. Så varför du tar upp vilken nivå jag tävlar på förstår jag inte.
Men det kanske är kul att försöka trycka till någon.

Däremot är jag ju inte ensam om att ha noterat att han ofta gapar och är spänd mentalt och att stången är konstant vinklad.
Och som jag skrev behöver han inte ha munproblem.
Däremot ser man ju att hästen inte har halsen ut ur manken.
Det hade däremot Helen Langeblahahas häst. Det kan de ha om man har mindre tryck i truten. Hon visade ju att det tydligen går att rida och tävla GP WC så.
Även om vi nu igen kan behöva framhålla att jag inte tävlar eller ens rider GP-program. Så ingen känner sig nödgad att behöva framhålla det kring just mig som person. För att det tillför så mycket i debatten menar jag.

Hästar med den känsligheten och mentaliteten kan man träffa på utan att tävla. Förmodligen inte med den mekaniken..
Rida med lätthet kan man göra utan att tävla. Förstå hur hästar funkar kan man göra utan att tävla.

Man kan också, som vi pratat om i rätt många trådar innan, skaffa sig kunskap om att tävla genom att ha elever som gör det, träna för de som gör det, rida program för domare och vara i tävlingssammanhang. Bara man kan förstå hästars och människors psyke är det inte rocketscience att förstå vad som sker annorlunda just inne på banan.

Munproblem behöver inte vara rena skador a la sår, blåmärken eller trasiga tänder.
Hästar visar ofta obehag innan det sker. Bla genom att gapa eller inte släppa ut halsen. Då anser jag att man har problem. Sen håller förmodligen de flesta inte med mig. Adelinde går det ju bra för..
Sen beror så klart inte det på felaktigheter i hästens mun. Det beror på ridningen.
Och jag tror Parzival som sagt är känsligare än många andra.

Att Adelinde rider bättre än mig ska väl förmodligen tilläggas så du inte igen blir upprörd över mitt storhetsvansinne.
Men jag vidhåller att det ser betydligt trevligare ut för Helens häst i truten. Och den släpper också ut halsen..
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Fast det var en mkt märklig kommentar . Att du inte rider internationellt . Likaså mun spekulationerna . Läser du det som personligt så är det ju väldigt synd . Eftersom inget jag skrev handlar om vad du försvarar dig med i din senaste kommentar .
Att ingen utom Helen öht red ut halsen på sin häst är ett faktum
Så varför P är fokus har jag svårt att förstå och Ffa diagnosen på munnen .
 
Senast ändrad:
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jämför man elitens hästar med amatörer så har elitens det givetvis(!) bättre!
Men även de bästa kan bli bättre.

Och även någon som är betydligt sämre på att rida kan faktiskt ha en poäng.
Nu menar jag inte just mig själv i det här fallet. Utan att en ryttare med 3 års vana kan säkert hitta något fel jag gör, precis som jag kan se brister och fel i mina tränare..
Ingen är felfri.. Varken Adelinde eller någon gammal mästare.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Vi pratar internationellt. Jag kommer aldrig komma dit. Däremot kan jag mycket väl börja tävla på annat vis. Så jag har koll på reglemente i de klasser jag någon gång kan tänkas starta.
Nationell GP/WC känns liksom inte ens värt att kolla.
Jag känner heller ingen som tävlar WC. Har aldrig varit med på sån tävling och sett hur allt går till.

Om man inte poängterar att man inte vet och inte kan på buke får man svar som ditt ovan. Man får inte ha åsikter om saker man inte redan gör bättre.
Iom att ingen av oss här rider WC-dressyr skulle det bli rätt tyst.. på diskussionsforumet.. där man ska diskutera..
Vilket för mig innebär att man argumentarar för sin sak. Man bemöter saker med argument.
Det blir lite löjligt när man inte kan göra det utan vill platta till någon genom att dra upp det man tycker är en svaghet eller kan svartmåla personen inför andra.

För DU vet mycket väl att jag inte tävlar. Det var inte för att du var osäker du frågade. Det var heller inte för att det fyllde någon funktion i ditt argument där du förklarar hur DU ser på saken eller kom med någon fakta.

Att P togs som exempel är en slump iom att jag inte hinner se dressyren så ofta. Men den hästen har jag sett live och på tv en del, lyckats pricka då de startar antar jag.
Och jag har inte sett henne rida så mycket annat, på annat vis.
Det blir också tydligt på en häst som är så känslig men så het.
Jag som ridit mycket heta och känsliga och arbetat just med halsen ut utan att de ska flänga iväg och gillar fuxfaror fastnar lite vid den.
Han påminner också enormt mycket om en kompis svårklasskusling som jag följt från start.
Men han är nog en som ofta utmärker sig med sitt gapande mer än många andra som också går med halsen inne. De är kanske inte lika heta och kanske inte lika känsliga i truten.

Att jag är så på om det här med tryck i truten är för att jag får möta många av de hästar som inte funkar på den ridningen. De som är lika P i känslighet, men inte lika bra exteriört. De som hamnar hos sämre ryttare än eliten.
Och även de hos eliten som funkar fint att rida runt på tom svårklass på. Men piaffen är kass. De kan också börja svara upp rejält i piaffarbetet just pga trycket i truten de är vana vid som låser bakbenen.
En del av de skickas på tillridning för att "sätta piaffen". Vilket eg innebär att man måste sätta om mycket annat.
Och en del av dem säljs. En del säljs utomlands. En del pryglar man satan så de lyder och säljer. En del slaktas efter några resor runt.
Jag är väldigt färgad av det!
Halsen ut, lätt i handen är en grundsten som jag ser hoppas över för många. Och som jag hör tränare säga "kommer så sen".

Så ja - jag kanske går igång mycket på P och andra i eliten.
Men kan de rida sina hästar med halsen inne och rida GP. Vad ska andra då göra? Var ska man hitta idealen?

Varför är halsen inne?
I min värld är det tryck i handen/obalans för det allra mesta. Även i WC.

Sen får man fundera kring varför jag inte tävlar. Jag tycker inte det man ser på banan är uppbyggande för det mesta.
Och jag är mest intresserad av det. Det som maximalt gynnar hästens uppbyggnad/inte är slitage.
Sen kan man tävla om man vill. Det håller hästar för om man rider annat med.
Men för mig är det dagliga, sunda jobbet iaf för stunden mer intressant.

Tävling är en läggning hos ryttaren. Inte något hästen drar nytta av.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Fast du missläser igen .
Jag har inga som helst problem med icke tävlande . Jag tävlar inte själv sen många år vilket du borde veta . Det blir oavsett mkt märkligt att skriva som du gör "jag tävlar inte internationellt " när du öht inte tävlat . Jag skulle aldrig i hela livet få för mig att skriva ngt sånt , särskilt inte med tanke på hur mkt du uttalar dig om allt på buke och hur du säljer din egen kompetens . Är det ngn slags reklam ? Fattar inte varför behovet att redogöra för sina egna "meriter" känns så prominent hos ngn riktigt ? Och nej - det har öht inte att görares ngn som person . Jag känner inte dig öht utan utgår från allt du delgett här. Sista året säljer du egna meriter och ditt yrke som
Vore det smör i Småland ?

Jag har inget fokus på analysen av P öht . Jag reagerade på din diagnos . Jag har redan konstaterat det jag skrev - ingen häst utom H's var lösgjord och reds halsen ut .
 
Senast ändrad:
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Tävlingsgrenen dressyr går ju ut på att visa upp det bästa man kan prestera just nu- och dö ingår ju att kompromissa... Adelinde vet säkert ? Att hästen är kort i halsen och gapar men just i det läget gäller det att visa upp- inte att träna.

Tycker oxå man kan känna sig lite frågande till grundridningen när man ser wc dressyr. Men förhoppningsvis är det brister som syns i protokollet. Ingen rider ju på 100 procent!
Jag håller även med lite att just tävlingsmomentet inte är för hästen, det blir ju inte den optimala träningen utan just en uppvisning. Men tävlingar är ändå något som gynnar branschen. Utan tävlingar skulle vi se mycket ridning som är ännu sämre tror jag!
Jag tycker man kan tävla med djur och jag tror inte de automatiskt far illa av det. Men diskussionen är ändå bra. Alla behöver vi tänka på om vi utsätter hästen för obehag och varför i så fall. Är det rätt att pressa sina barn i tävlingssammanhang? Är det rätt att pressa sina barn i skolarbetet så att de kan få ett bra liv och bra jobb framöver?
Det är ju moraliska frågor som man kan tycka himla olika om- men man bör kanske tänka och ta ställning några gånger under sitt liv? Vad tycker jag är rätt- innerst inne?

Synd som någon redan skrivit- att denna debatt blir så onyanserad och " löjlig" i media!
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Vi har ju tidigare pratat om hur jag formulerar mig och varför.
Jag orkar inte argumentera alltid och och blir som sagt leds på en del saker som folk tycker är sanning. Som jag inte tycker är sanning. Och som jag sen stöter på hela dagarna i vissa fall.

Jag har också märkt att människor lyssnar ngt så in i helsikes mycket mer på en om man bara säger att man arbetar som tränare(en del.. och ofta är de ju de som jag upplever har lite vanföreställningar).
Därför lyfter jag ibland fram att jag har en del erfarenhet. Och jag tror ju på det jag tror på. Jag tror som alla andra att jag har rätt i de frågor där jag uttalar mig.

Du kommer aldrig se mig på hopp, galopp, fälttävlan, körning etc. Jag kan inget om det. Därför uttalar jag mig inte.

Jag tror däremot att jag kan en del om rehab, problemlösning och dressyr. Så ja -där uttalar jag mig. Och på övriga forum om kost, psykologi, träning och hälsa. Det intresserar mig också och jag kan en del om det.
Och iom att jag i perioder är väldigt sjuk och hemma vid datorn hinner jag då skriva en del. Jag ser det som nedvarvning också innan sömn då jag är mindre dålig och orkar annat.

Och jag är ung nog att fortfarande brinna för de frågor jag tror på. Jag vill ge kunskap. Och det tycker jag att jag gör väldigt mycket - gratis här på forumet.
Jag ger väldigt ingående förklaringar av saker och ting enligt hur jag tror det funkar. Det behöver man inte betala en spänn för.
Hade jag velat tjäna pengar hade jag nog valt att utelämna betydligt mycket mer. Just för att bara få folk nyfikna och inte förklara hur man gör saker.
Vill man sälja ska man inte avslöja hemligheten.

Idag undviker jag bara att ge råd i de fall där jag anser att tränare bör vara på plats för att undvika trauma, skador etc.

BTW så har jag tävlat, för hundra år sedan och på låg nivå. Vilket jag inte ser hur det är relevant.
Om du tävlar eller ej minns jag inte och lägger ingen vikt vid.
Däremot lägger jag vikt vid förmåga att diskutera. Och behov av att komma med tillrättavisningar gentemot andra när de inte uppför sig som man själv tycker. Och det är något jag upplever att vissa användare har större behov av än andra. Också det i perioder.
Du har haft en lite lätt pissig ton(milt uttryckt) mot många som du inte delar åsikt med. Istället för att diskutera kring sakfrågan ska det hållas på så här.
Inte bara med mig.. Utan det ska dras upp saker som användare nämt i 100 trådar sen.. Diskutera kring sakfrågan istället.
Kom med egna argument och delge dig av din egen kunskap och tillför något vettigt till diskussionen!

Känner du inte att jag är helt inkompetent och inte har något att komma med i hästkunskap så är det liksom ingen som ber dig forma mig som person eller i min förmåga att diskutera här på forumet.

Jag håller god ton. Nog så kan jag tycka.
Jag säger inte till folk hur de bör skriva eller uppföra sig om de inte är jävla as rent ut sagt mot folk.

Är man nöjd med sig själv och sitt behöver man inte hålla på och larva sig så.
Då hoppar man bara över den man tycker är jobbig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp