Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vill man arbeta seriöst för att förändra villkoren på tävlingsbanorna så bör man snarare vara konstruktiv och dessutom vända sig till rätt instans.
Absolut, vilket också görs. Jag antar att du, utifrån vad du skriver, själv har försökt påverka på ett konstruktivt sätt?
Det du plockar fram är saker som behöver tas fram i ljuset. Artikeln däremot kändes inte alls så. Visst finns det folk som spänner nosgrimmorna för hårt men var de och ryckte i nosgrimmorna där och vet att det var så? För nosgrimma är väl krav på dressyrtävlingar? Man får dessutom spänna dem bra hårt om de inte ska kunna gapa är min erfarenhet. Kollade de i munnen på alla hästarna också? En gissning är dock att dressyrhästarna har mindre märken efter bett än hopphästarna, om det är så att de har bettskador. Dressyren ser överhuvudtaget lugnare ut.
Dressyren ser lugnare ut ja, men fortfarande kan ryttaren vara alldeles för hård i handen och en nosgrimma där det vanliga måttet är två fingrar emellan, är faktiskt alldeles för hårt. Om hästen försöker gapa, så bildas det ett tryck över nosryggen vilket visar sig genom att hästen får en inbuktning där över. Jag ser denna missformning på alltför många hästar.
Och varför det är krav på nosgrimma har jag aldrig förstått. Förstår att ryttare vill använda det eftersom man får avdrag för gapande mun. Varför gapar då hästen? Jo för att man är för hård i handen och den vill undkomma smärtan som bildas utav bettets tryck. Lär er rida istället.
Nosgrimman är enbart till för att dölja ryttarens bristande ridning, så kan någon svara mig varför det är krav på denna utrustning i tävling?
Skulle så gärna vilja veta hur tävlingsregementet resonerar kring denna regel.
Jag tävlar inte internationellt(kommer nog aldrig göra ) och har inte riktigt brytt mig i att kolla reglerna eller hur det här görs. Att de kollas vet jag.
Men man drar väl inte på munstege och genomför full koll?
Jag kan tänka mig att det kan vara svårt att se allt genom att bara känna runt och kika utan det?
Och var sätter man gränsen?
Ang nosgrimma håller jag med. Den kan fylla en funktion i att stabilisera tränset, spec på yngre hästar.
Och rätt anpassad med trevlig ridning ger den inga problem.
Jag kan faktiskt anta att Parzival tex inte känner behag inför bettet inne på banan. Nu behöver han inte ha munskador för det. Han ser ut att vara lite känsligare än en del andra. Men för mig räcker det att hästen visar att den inte trivs.
Visst kan jag tycka att man ibland måste ta i hästen. Men jag vill inte rida med sånt tryck som normalläge. Det ska ske kortare stund i korrigeringssyfte. Och det syftet är att få hästen att antingen bära sig hälsosammare och leva längre(inte få ont) eller ren säkerhet, att man kan bromsa eller svänga.
Men längre stunder för att få mer tryck i hästen eller komma upp i klasser - nej.
Har inte hunnit läsa igenom allt, så jag vet inte om någon redan har skrivit detta, men en sak som jag reagerar på, och har gjort så länge jag kan minnas, även från riktigt liten, så är användningen av starka hjälpmedel i dressyr osv.
Jag imponeras nada, shit och ingenting av till exempel dagens dressyrmänniskor som man ser på tävlingarna, och har aldrig någonsin gjort heller. I mina ögon går tävlingarna bara baklänges och inte framåt.
Ge mig däremot en person som får hästen att göra allt detta utan vare sig, sadel, träns, sporrar och bett, så har ni en person som jag beundrar!
Att man kan få hästen att göra en massa ditt och datt med diverse "hjälpmedel" och kraftig utrustning m.m., är för mig ingenting som jag tycker är något att "se upp till" eller "imponeras" av. Få det däremot att fungera utan alla dessa grejer.... Där har ni vad jag kallar "äkta ridning".
Tycker att regler vid tävling skulle vara "med så lite & snälla grejer som möjligt" och inte "med så många och starka grejer som möjligt".
Ni förstår nog vad jag menar