Svts debatt om tortyrredskap

Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jag tycker tvärtom ;) tycker sällan du diskuterar sakfrågan och om ngn ifrågasätter det vilket är rätt få så anser du dem pissiga . Du har öht inte hållt dig till saken i sig i detta fallet . Du reagerar bara på att ngn ställer lite press när de frågar om din grund att analysera tex parzivals behov av tandkoll . Faktiskt .

Ang att tjäna pengar så vinner man ungefär tusen kunder på att just meritera sina meriter gratis på internet . Ang resten kanske låta bli att värdera folk utifrån dina bestämda åsikter om personen - dax för lite spegel ?
 
Senast ändrad:
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Det går att ifrågasätta på olika sätt.
Det finns tex användare här som kan tycka mitt argument är idiotiskt utan att behöva anmärka på hur jag skriver, tycker jag förgäves mig etc.
Som bara säger "men det där är ju idiotiskt".
Helt ok!
Ganska många håller inte med mig. De är inte pissiga för det.

De som däremot måste dra upp saker från andra trådar i en diskussion rörande annat, som måste tala om hur jag och andra användare får uttrycka oss och sen inte komma med något eget i diskussionen. De tycker jag är pissiga.
När de sen drar upp samma saker som redan avhandlats i andra trådar och jag har en dålig dag - ja då kan jag svara upp.
Men det dröjer rätt länge. Och det är adrig annat än vad man gör nu i tråden och om man gör samma i andra.
Och bara om man gör saker för att trycka till andra.
Jag hade aldrig börjat skriva saker till dig om hur du skriver om det inte vore för att du medvetet försöker trycka till folk. Det är inte bara i den här tråden. Det är andra du tyckt att jag förhäver mig.
Så vi har ju haft en diskussion kring det redan. Första gången så bad jag dig då hoppa över mina inlägg om du stördes så av hur jag uttrycker mig.


För att få kunder så ska det gå att få tag på en. Mitt namn nämns aldrig, om det gjorde det skulle man se att jag är olistad och utan hemsida, blogg, öppen FB eller så. Men namnet kommer inte nämnas. Och ingen länk finns.
således rätt dålig reklam.

Jag tycker jag fint höll mig till sakfrågan tills du börjar dra upp ovidkommande saker. IOM att jag är trött och leds så reagerar jag då jag tyckte du kunde tagga av. Och istället för att försöka trycka till andra diskutera det vi andra diskuterade.
Så istället för att "men du tävlar ju inte ens på novis-nivå" kunde du sagt: jag håller inte med om P för att jag tycker så eller så.
Det skulle tillfört något vettigt.
Tycker du inte själv det skulle varit viktigare i diskussionen?

Munkoll har jag inte sagt P behöver. Däremot ser han missnöjd ut och har för mkt tryck. Halsen inne.
Skrev att de visar obehag innanskador.
Och att han inte behöver ha munproblem i form av annat hän för mkt tryck i tygeln.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Påverka kan man göra antingen inifrån, politiskt ( lobbyism), genom diskussioner i olika forum, genom att välja en gren som prioriterar hästens välmående, välja snäll utrustning/använda utrustningen korrekt på/till sin häst (i den mån man har en) och försöka påverka omgivningen att göra det samma eller genom regelrätta protestaktioner. Förmodligen så gör jag lite mer än många här, flera tycks mest vara ute efter att påpeka att andra är värre och hästarna trivs och påpeka att man inte kan få bra resultat om hästarna inte har det optimalt.

Jag antar att du tog min fråga som kritik med tanke på ovanstående råsop. Tack för den. Det är tämligen inskränkt att inte kunna acceptera att man tycker olika, i synnerhet när man inte ens har läst och förstått vad andra skriver...

Att man kan påverka på olika sätt är väl ändå rätt självklart, men du skriver ofta att det bara är att påverka reglementets utformning och därför antog jag att du själv lyckats med det. Vilken del reagerade du på och lyckades åstadkomma en förändring? Hur gick du tillväga? Vilket reglemente är det egentligen du menar?
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Inom flera discipliner har man just munehåle kontroll före tävling, men även i stickprovsform under tävlingen. I bla den disciplin Lobelia själv rider i, har hästen avvikelser vid kontroll så får den helt enkelt inte starta alls alternativt starta på bettlöst alternativ.

På vilket vis var detta ett svar på min fråga?
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Tävlingsgrenen dressyr går ju ut på att visa upp det bästa man kan prestera just nu- och dö ingår ju att kompromissa... Adelinde vet säkert ? Att hästen är kort i halsen och gapar men just i det läget gäller det att visa upp- inte att träna.

Tycker oxå man kan känna sig lite frågande till grundridningen när man ser wc dressyr. Men förhoppningsvis är det brister som syns i protokollet. Ingen rider ju på 100 procent!

Precis, jag är övertgad om att Ps mun "syns" i protokollen. Det är väldigt hög kvalitet på det de visar upp och hade det inte dragits något alls för munnen så hade de förmodligen hamnat en bit över 90%, tror jag.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

På vilket vis var detta ett svar på min fråga?

Du efterfrågade hur man kan påverka, som ryttare kan du ställa krav/önskemål vilket gjordes från flera håll inom grenen Islandshäst. På så sätt ändrades det i bla tävlingreglementet.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Råsop, du verkar överkänslig, bäst att undvika diskussion med dig så jag inte oavsiktligt trampar dig på tårna igen. Boj har för övrigt svarat dig.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Du drar in vad som sagts i en annan tråd. Tycker du inte det blir rörigt? Fast jag antar att du gjorde det i syfte att förminska mig på något sätt. Men OK, du tror att man kan vinna OS på en häst som inte mår bra, vare sig fysiskt eller psykiskt. Jag tror inte att man kan det. That's it. Vad är problemet med att jag inte tycker detsamma som dig? Detta känns OT, men du drog upp det helt i syfte, märker jag, att slippa svara på den fråga jag ställde, och som inte var menat som kritik utan ren nyfikenhet då du uppmanar andra att påverka just tävlingsreglementet.

Men jag håller med, det är nog bäst att avsluta det hela med dig här eftersom jag är smått allergisk mot strategier likt dem du använder dig av nu.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Du efterfrågade hur man kan påverka, som ryttare kan du ställa krav/önskemål vilket gjordes från flera håll inom grenen Islandshäst. På så sätt ändrades det i bla tävlingreglementet.

Jag vet mycket väl att man kan påverka TR. Menar du att Lobelia har åstadkommit den förbättring du nämner när det gäller islandshästar?
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jag har inte ens nämnt dig i mitt inlägg, det är väl upp till dig om du tar åt dig eller inte. Syftar jag på någon speciell så skriver jag det. Nu mindes jag inte vem som skrev vad och orkade inte kolla därav det allmänna "många" och "flera". Vill du diskutera eller mucka gräl?
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Det är inte en enskild som får igenom ändringar, det handlar om opinionsbildning. När tillräckligt många vill något så blir det en förändring, åtminstone om den berörda parten är lyhörd för sin egen organisation.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

kl
utan att ha läst hela tråden så kommer mina reflektioner här

som vanligt kommer djurens rätt (vars egentliga syfte jag helt stödjer, det är utförandet jag har stora problem med tidvis) med en debattartikel som är så otroligt dåligt skriven att jag vill skämmas lite å deras vägnar.

Deraa argument vilar ytterst sällar på säkra källor eller ren fakta, mycket lösryckt tyckande som presenteras som någon slags fakta. Som någon skrev tidigare, har dom tittat i munnen på hästarna vid det tillfället, har dom undersökt och dokumenterat märkena efter sporrarna, har de kännt på nosgrimmorna? jag betvivlar detta.

Nu är jag mer insatt i trav och titt som tätt dyker det ju upp liknade artiklar om travsporten också där diverse utrsustning och sporten som sådant sågas vid fotknölarna med argument baserad på någon slags fakta som inte alls stämmer, gissar att ridsporten får stå ut med samma sak i liknande utsträckning?

sen kan jag tycka att det inte räcker att skriva atrikel efter artikel och gorma, gör något vettigt istället! pressa på att göra en översyn av tävlingsreglementet - kanske är det dags att damma av gamla regler som i dagens hästsport känns daterad och olämplig? ta bort krav på sporrar, nosgrimmor och kandar (om det är dessa som verkligen är det stora problemet, jag vet inte)

Hårdare bedömningar på ridstilen i hoppningen, här kan jag som är relativt oinsatt tycka att ridningen ofta ser för bedrövlig ut och det är en faslig massa slitande och dragande hos vissa ryttare, jobba på detta - som ofta sägs bettet är inte skarpare än handen som håller i tygeln. Det finns en poäng i detta.

Lägg lite fokus på ridskolorna, in med mer teori och hästkunskap, låt det få ta tid och se till att grunden verkligen sitter, vettigt utbildade instruktörer och bra hästar att lära sig på, har blivit minst sagt mörkrädd ibland när jag tittat på ridlektioner ibland, och känner att det är inte konstigt att folk rider som dom gör ibland.

det jag menar är alltså att istället för att skriva artikel efter artikel med faktafel så kämpa för att förändra på andra plan som leder fram till en bättre hästhållning och hästsport.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Hästar med den känsligheten och mentaliteten kan man träffa på utan att tävla. Förmodligen inte med den mekaniken..
Rida med lätthet kan man göra utan att tävla. Förstå hur hästar funkar kan man göra utan att tävla.
Man kan också, som vi pratat om i rätt många trådar innan, skaffa sig kunskap om att tävla genom att ha elever som gör det, träna för de som gör det, rida program för domare och vara i tävlingssammanhang. Bara man kan förstå hästars och människors psyke är det inte rocketscience att förstå vad som sker annorlunda just inne på banan.
Hmm...

Bara för att jag kan köra bil, har sett dragrace o formel 1 o är bekant med en som säljer nitrometan så kan jag nog förstå mig på hur det är O_o not!

Det är bara de som har ngn prestige IRL att förlora som måste uttrycka sig subtilt. Det har vi sett förut med annan användare som lät som en GP ryttare..... i teorin.

Kl
Hur många hobbyhästar kontrolleras i munnen flera gånger i mån. ? Är under Luppen?
Idag var det återigen ett djurskyddsfall av för magra hästar.

Om DRH la mer energi på hästar som VERKLIGEN far illa skulle jag överse med subjektiviteten om tävlingsridning.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Första inlägget i denna tråden visar när Isabell Werth rider utan sadel, bett, sporrar, träns. Inga problem alls, även om det inte kanske blir riktigt samma kvalitet i rörelserna som när exaktare hjälpmedel används.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1179115

Har svårt att tänka mig att inte de flesta i eliten skulle kunna detsamma. Det är inte utrustningen gör ryttaren, det är ryttaren som avgör hur utrustningen är för hästen.

Jaa, men det jag syftade på var att jag kan inte förstå VARFÖR denna utrustning ska vara ett "måste" på tävling? VARFÖR? I min värld så är samarbetet mellan häst och ryttare så "naket" som möjligt. Men i eliten (tävling) så ska det hängas på allt möjligt och kraftigt/starkt som tusan. För mig är det inget som helst att eftersträva, och att en häst piffar & puffar till höger & vänster med sporrar, spön, kandar m.m. är inte snyggt/något att se upp till överhuvudtaget i mina ögon. Om dessa ryttare är så bra så att de klarar sig utan utrustningen, varför ska det då behövas? Varför ska det behöva vara en massa onödigt skrammel hit och dit bara för att det är tävling?
Nej, en tävling där häst och ryttare klarar sig utan all skit, det är en riktig tävling, och då kan man börja jämföra hur bra häst + ryttare egentligen är.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Fast faktiskt så har du inte läst mig för det jag verkligen kommenterade vilket jag påpekade redan i din första respons på mitt inlägg. Jag kommenterade inte att "du tävlar ju inte ens" utan jag kommenterade att du skrev att du inte riktigt tävlar internationellt, med insiuering att du typ tävlar, och ganska högt, för det är ju så din text tolkas om man ser till hur du skrivit.

dessutom så tycker jag visst att du kommenterade att det ev. var fel på munstatus och att det mycket väl kunde vara så att det var det, eftersom det bara är ytlig koll och ingen tandveterinärbesiktning på tävlingarna. Så innan du drar iväg och börjar kalla mig diverse saker så är det på sin plats att inte dra ihop ngt sammanhang jag inte alls skrivit eller kommenterat.

du skrev såhär:


Jag tävlar inte internationellt(kommer nog aldrig göra ;)) och har inte riktigt brytt mig i att kolla reglerna eller hur det här görs. Att de kollas vet jag.

Men man drar väl inte på munstege och genomför full koll?
Jag kan tänka mig att det kan vara svårt att se allt genom att bara känna runt och kika utan det?
Och var sätter man gränsen?

.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Hmm...

Bara för att jag kan köra bil, har sett dragrace o formel 1 o är bekant med en som säljer nitrometan så kan jag nog förstå mig på hur det är O_o not!

Det är bara de som har ngn prestige IRL att förlora som måste uttrycka sig subtilt. Det har vi sett förut med annan användare som lät som en GP ryttare..... i teorin.

Kl
Hur många hobbyhästar kontrolleras i munnen flera gånger i mån. ? Är under Luppen?
Idag var det återigen ett djurskyddsfall av för magra hästar.

Om DRH la mer energi på hästar som VERKLIGEN far illa skulle jag överse med subjektiviteten om tävlingsridning.

Och återigen, detta är en del av problemet, att hänvisa till att andra har det sämre som kritik på att tävlingshästar far illa är definitivt inte att ta problemet på allvar. Det ena utesluter väl inte det andra eller? Risken för att hästar får ont av felaktig sporranvändning på tävling blir markant mycket lägre om sporrar förbjuds eller hur?

Om vi översätter det till människovärlden, ska vi strunta i barn misshandlas bara för att det är värre med våldtäkt?
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Nu är det så här.. att det är tävlingsh'ästarna allena som är i fokus!

De som inte är gömda mitt i obygden.

Har du någonsin hört DRH kritisera barfotaverkare?
Nej, det sker inte- det som är de närmast- allt av metall är usch o fy. Bett sporrar, skor oavsett om de används med vett.
Sektliknande- helt klart.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Starta då en tråd om att DRH inte kritiserar barfotaverkare eller något annat du tycker är fel eller skriv det som ett separat inlägg i tråden, men att försvara sporrar och skarpa bett med att andra är sämre känns absurt. Och tycker du att hanteringen kring tävlingshästar är optimal och inga fel begås så skriv det, det blir bara så fel om man sätter olika grupper mot varandra och pekar fingret och säger " men h*n gör ju så det är mer fel".
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Djurens rätt har givetvis en agenda förutom att vara på djurens sida. De måste skapa opinion och visa engagemang för att locka medlemmar och finans till sin verksamhet. Då kan man inte gå ut och säga att vissa kanske är lite hårda mot hästarna, vilket skulle på sin höjd bli en blänkare i lokalblaskan. De måste givetvis slå på stora trumman och vinkla det på ett för dom passande sätt för att skapa helsidor med krigsrubriker. Artikeln som länkas till i början av tråden skulle kosta enorma summor om Djurens Rätt skulle tvingas att köpa sidan för att förmedla sitt budskap. Nu fick de den sidan och debatter på forum gratis. Helt enligt deras plan skulle jag tro.

Artikelförfattaren är säkert inget dumhuvud. Hon vet vilka knappar hon ska trycka på för att få reaktion på sin artikel. Sporrar som lämnar blödande sår och livsfarliga bett är en klassiker att ta till i debatten. Reaktionerna bevisar att hon hade rätt, men det är lite synd att man går på dessa knep varje gång. Blir det en väldig storm sitter hon snart i ett debattprogram på Tv och får fortsätta med överdriva påståenden. För att locka medlemmar till kampen eller för att hon har hästarna väl bara och endast för sina ögon? Jag vet vad jag tror i den frågan i alla fall.

Fördelen med denna teknik är att DR hamnar i strålkastarskenet under en tid. De får chans att värva medlemmar och visa att de är på tårna och arbetar för vad de själva säger djurens rätt. Syns man inte, finns man inte som det heter. Nackdelen med artiklar som dessa är att de inte sällan är vinklade, överdrivna, eller innehåller påhittade fakta.

Motståndarna ges med denna teknik fritt utrymme att sabla ner de påståenden som Djurens Rätt med ganska enkla motfrågor och motbevis. Detta vinner ingen på. Fokus flyttas från osund hästhantering till vad som är sant och inte. Djurens Rätt riskerar att få en stämpel som en organisation man inte kan lita på eftersom de överdriver och fabricerar artiklar. Dessa artiklar bidrar till att fokus hamnar längre bort från grundproblemet vilket är att djuren i vissa situationer lider under den behandling de tvingas utstå.


Som vanligt är de största förlorarna hästarna i detta fall, eftersom debatter likt denna är så infekterad att hästarna väl lätt glöms bort när båda sidorna står på barrikaderna och slåss för sin uppfattning om vad som är lögn eller inte.

Jag har min ståndpunkt ganska klar i frågan och det är att det finns många djur som lider på grund av det människor utsätter dom för. Vissa rider sönder sina hästar på ganska utstuderade sätt. Andra låter sina hästar gå utan mat och vatten och några älskar ihjäl sina djur och förmänskligar sina överviktiga hästar. I samtliga fall är det människor som är boven i dramat och de som orsaker lidandet. I samtliga fall är det hästarna som är offer med taskiga försvarsadvokater.

Det finns rövhål inom alla discipliner som bevisar att de inte bör vara nära djur av någon sort så länge de lever. Jag har tyvärr sett hästar som blivit illa behandlade, både i Sverige som internationellt. Sett till alla hästar jag sett är det inte många alls, men varje häst som lider på grund av misshandel genom ridning eller injektioner för att motsvara mänskliga önskemål är en häst för mycket.

Att tvinga en häst till att lyda gör vi alla med start den dag en grimma sätts på hästen och den måste gå dit vi vill för att bindas upp i huvudet. Vi tvingar hästen att ett rovdjur (vi) klättrar upp på dess rygg. När de accepterat det så spänner vi fast huden av andra döda djur på ryggen på hästen och ber den att gå dit vi vill, så länge vi vill. Man kan vurma för barbackaridning utan huvudlag, med det är också ett tvång och utnyttjande av djuret. Hästar har aldrig någonsin önskat att bli ridna på.

Min personliga åsikt är att debatten kring detta måste vara nyanserad för att den överhuvudtaget vara värd att hålla. Sporrar och bett är inte farliga rätt hanterade. En brödkniv och korkskruv är inte heller farliga så länge de används med försiktighet och respekt. I fel händer/fötter kan de ställa till hemska skador både fysiskt och psykiskt hos hästarna, det vet vi alla. Det finns personer som går för långt i sin jakt på berömmelse. Dessa ska uppmärksammas och offentliggöras, men det gäller att inte hamna i kvällstidningsjournalist-facket och jaga sensationer med utvalda ögonblicksbilder vilka ska symbolisera ett ständigt våld.

Kan inte debatten hållas sansad och till sanningen finns det inte någon vinnare- men en förlorare- hästen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp