För dig övergår det till beställning men inte för branschen.
Jag tycker att
@Mabuse skrivit väldigt lättbegripliga och tydliga förklaringar på skillnaden.
Vad gäller trådens ursprungsfråga:
Det är "nog" välkänt att hästbranschen dräller av svarta jobb och jobb med dåliga förhållanden.
Det är dock en väldigt intressant fråga med skillnaden mellan praktik och att vara elev och att vara anställd.
Min hovslagare har då och då lärlingar. Jag är rätt nyfiken på hur det där fungerar: som jag uppfattar saken, "jobbar" lärligen gratis.
I början får lärlingen väldigt mycket utbildning och hjälp, mot slutet gör lärlingen själv mycket jobb - under handledning.
Menar du då att lärlingen ska anses vara anställd av den färdiga hovslagaren och ska få lön av denne?
Eller är det OK att lärlingen "jobbar gratis" i slutet eftersom den fått sin "belöning" i form av massor av undervisning?
Nu utgår jag från att det finns giltiga försäkringar i händelse att lärlingen skulle skadas av någon häst.
Motsvarande fråga kan ju gälla på en rid- eller travanläggning.
Om man inte har något anställningsavtal så har man antagligen (men inte helt säkert) ingen anställning utan är antagligen aktiv på anläggningen under någon annan form.
Förmodligen vore det mest korrekt om en elev de facto betalar marknadspris för de lektioner eleven får, exempelvis om den får förmånen att rida för instruktör på välutbildade hästar. Eller för förmånen att hyra en välutbildad häst att träna sin ridning på.
Det skulle då innebära en enorm kostnad om eleven vill/ska rida flera hästar varje dag för att utvecklas så mycket som möjligt.
Därefter skulle antgagligen ett anställningsförfarande finnas för det arbete som eleven lägger ner med att sköta hästar, mocka och så vidare.
Man kan bara i sitt stilla sinne fundera på vem som skulle gå mest "back" ekonomiskt. Jag misstänker att eleven i så fall, utifrån rimliga timersättningar, skulle bli skyldig sin lärare oerhört mycket pengar!
Jag försvarar inte svartarbete; jag funderar på vad som är en rimlig lösning om eleven vill lära sig av sin mentor, hur och hur stor ersättning som ska ges åt vilket håll.
Frågar man skatteverket så ska väl eleven få skäligt betalt för sin arbetsinsats och läraren ska få sin ersättning för sin arbetsinsats och för hyra av häst, och så ska båda parter betala ganska mycket skatt.