Jag funderar över varför du så ivrigt försvarar att det är okej med gratisarbete vid media? Varför brinner du för gratisarbete inom media? Visst sannolikheten att man får arbetsskador är långt lägre men det är fortfarande gratisarbete. Vad det är för policy eller vad man kallar artiklen är rimligen likgiltligt det är en journalist som blivit ombedd att utföra ett jobb utan ersättning. Om fakta stämmer så ville SVT beställa material men inte betala.
Som sagt om någon debatterar på eget initiativ eller får chansen att svara på en artikel som direkt berör dem så visst, det ser jag också som debatt. Men att en journalist blir ombedd att skriva en inlägg om ett ämne är för mig ett beställningsjobb.
En jämförelse i hästvärlden är att en duktig ryttare blir ombedd att rida en häst för att man vill ha något specifikt ridturen eller en oerfaren ryttare få chansen att rida runt lite.
Jag försöker förklara skillnaden mellan en fråga och en jobb-beställning. Dessutom försöker jag förklara logiken enligt vilken en debattsida fungerar. Om en redaktör för en debattsida frågar om du vill skriva ett inlägg, så är det inte en beställning på ett jobb. Alla frågor är inte beställningar av jobb. Om din stallkompis frågar dig om du kan se efter om hennes häst har vatten på kvällen, säger du ja, och skickar sen en faktura? Såklart inte. Varje gång en annan människa frågar en om något, så kan man inte med automatik anta att här fick jag en beställning på ett jobb. Även om du tror att en redaktör beställer och betalar för inläggen på debattsidor, så är det inte så. Ungefär som att ridskoleryttare inte får betalt för att tävla ridskolehäst, även om jag skulle tro att det är så.
I det här fallet fungerar det nämligen inte alls som i hästvärlden, att en duktig skribent får betalt för att skriva debattartiklar, medan en oskicklig får skriva gratis. Ingen får betalt för det, för debattsidor som beställer och betalar för debattartiklar skulle tappa all legitimitet. Oavsett om de som skriver inläggen råkar försörja sig som journalister, politiker eller bagare.
Det handlar inte om att jag försvarar gratisarbete i media, utan jag försöker förklara logiken i en debattsida. Som jag redan skrivit finns det en anledning till att man just inte beställer och betalar för inläggen där, eftersom det skulle göra att debatten framstod som fejkad och icke trovärdig. Och följaktligen ganska meningslös som debatt betraktad. Ungefär som om det kom fram att Gunnar betalade alla som skriver här på Buke för att argumentera mot varandra - då skulle ju hela forumet betraktas med lite andra ögon, och man skulle inte ta diskussionerna på allvar öht, eftersom man visste att alltihop var betald fejk.
Att ha en oförsäkrad, svartjobbande anställd, som inte ens vet om att det är det den är, är liksom inte på samma planet. Det är inte så att om man betalar en ryttare, så tappar ridningen legitimitet och blir meningslös. Det är inte så att alla vet att man aldrig betalar någon för att rida oavsett hur skickliga de är. En debattsida och en anställning som beridare/stallskötare är fundamentalt olika saker.