Enjoy! Återkom gärna med kommentarer.
Själv tycker jag hemskt synd om tjejen.
Min kompis här i tyskland arbetar svart 7 dagar i veckan och vart sparkad i ansiktet av en häst, hade hästen träffat några cm högre upp så undrar jag hur illa det hade gått.
Allt slutade bra, hon svullnade upp i halva ansiktet och gick blå i en vecka, men hade det träffat med mer kraft och högre upp så hade nog skallbenet gått sönder.
Ja, det är verkligen synd om tjejen. Men att hon blev skadad är ju tyvärr sånt som alltid kommer att hända någon gång ibland inom hästyrket, det är ju levande djur. Det är ju oftast ingens fel när något sådant händer, om inte den som hanterar hästen är mycket oaktsam.
Jag får intrycket av att det finns mycket mer till just den här historien som inte kommer fram. Tjejen verkar ju ha fått stallplats osv i utbyte mot stalljobb, men inga pengar i handen. Då tycker jag inte heller att det räknas som ett jobb, utan byteshandel, och stallägaren verkar ju ha varit snäll och betalat in avgifter och skrivit på papper i efterhand för att hjälpa tjejen när hon nu blev skadad. Får man inga pengar, har inte skrivit några papper etc kan man ju inte anse att man har ett jobb liksom.
Men programmet verkar ju väldigt säkra på att detta var ett jobb, eller snarare slavjobb, men ger inga större argument för det?
Jag förstår att tjejen i efterhand är sur för att hon blivit skadad, men att lägga allt ansvar på stallägaren verkar inte riktigt rättvist.
Eller tolkar du historien annorlunda?