Svettigt schabrak

Ewelina

Trådstartare
Är trött på att behöva byta schabrak efter att ha ridit med det ca 2-3ggr för att det har blivit "hårt och vass" av svett och stöv under, men jag vill inte heller att det skaver på hästen. Hur löser ni detta problemet? Det kan ju inte vara bara min häst som svettas när det är så varmt ute :angel:
Mvh Ewelina

Sv: Svettigt schabrak

Om det är bomull så blir det så. Har du provat en vojlock av fårull istället? Fungerar super. Transporterar bort svetten utmärkt och blir inte hårt.

Brukar tvätta mina schabrak efter två gångers användning, nu på sommaren använder jag det bara en gång innan det åker in i tvättmaskinen.

Vill man inte kasta dom i tvättmaskinen kan man ju borsta av dom eller spola av dom.

Jag erkänner att jag är en sån där dålig o ond männsika som änvänder samma schabrak i 1 vecka. Trots att hästen blev svettig efter dag 1. Men jag har heller aldrig upplevt att schabraken är blöta på utsidan lr att de blir stela o hårda.. Så läge de inte blir det går det bra till mitt känsliga halvblod.

Jag brukar spola av mina schabrak efter varje svettigt ridpass. Men passa på och spola av det innan svetten torkar så blir det lättare.

Senast ändrad:

Prova att rengöra det med en ryktsten och borsta sen bara av det med en vanlig borste - funkar jättebra.

Inom galoppen använder vi så kallade "viskasstycken" för att undvika att sprida tex utslag mellan hästarna eller behöva tvätta paddarna varje dag. Ett viskasstycke är bara ett tunt lager tyg som vi lägger närmast hästen. Mina är lika stora som mina polypads och av bävernylon men bomull fungerar lika bra. En vanlig frottehanduk går att klippa till i rätt storlek och fungerar också utmärkt. Som vid all sadling är det viktigt att se till att allt ligger slätt och fint under sadeln.

Vi använder bara ett viskastycke en gång innan det hamnar i tvättkorgen men visst kan man använda båda sidorna på det innan man tvättar.

Jag har en sån där gummiborste som man har när hästen fäller. Borstar och gnuggar med den (när svetten är torr) så blir det mjukt och fint igen! :)

tillräckligt, jag har ju tvättmaskin så det är inga bekymmer. Jag byter kläder varje dag, skulle inte vilja ta på mig en svettig tröja, så verför ska hästen behöva ha intorkade svettig grejer. Shabrak är förbrukningsvaror, när de börjar bli slitna slänger jag dem, gamla trasor är inget för mig.

Nej där har du klart en bra synpunkt. :) Fast byter du täcke varje dag också då? :confused:

Jo självklart lägger man inte på ett blött täcke på hästen :)

Men stöv, lite svett etc kan det bli väldigt fort. Ts undrade ju över hur man kan få bort intorkat stöv/svett. Det var alltså inte frågan om ett blött, äckligt schabrak.

Själv byter jag ofta men inte varje dag. Täcke som är blött invändigt läggs självklart inte på utan då byts det ut. Men jag byter inte ut det bara för att det blivit stöv etc på insidan däremot borstar jag av det invändigt varje dag. :)

är det bara lätt smutsigt så bortsar jag av det.

Man shabrak som blivit svettiga skulle jag aldrig lägga på hästen igen, de blir ju stela äckliga o allmänt usch!!

Är väldigt pedant öht, tar alltid av shabraket efter varje ridtur o är det smutsigt följer det med hem, är det fortfarande fint läggs det i lådan o jag tar ett nytt nästa dag iaf. Är mkt för att matcha oxå.

Lite tråkigt att tvätta ur färgen bara på ett schabrak när man måste tvätta det varje dag, men dom viskasstyckena glider inte dom? :crazy: Jag brukar borsta av varje dag så det hårda försvinner

men shabrak är ju förbrukningsvaror. Jag tvättar efter varje gång men sen tar jag ett annat shabrak så de tvättas inte mer än en gång i veckan. Satsa på bra shabrak så blir de inte fula efter flera tvättar.

Jag svampar min häst på ryggen efter varje pass och när hon är ren så blir schabraken svettiga efter ett pass men inte speciellt skitiga, jag använder schabraken flera pass innan jag tycker de är för äckliga. Jag använder bara ganska tunna bomullsschabrak på sommaren som torkar snabbare ger mindre svett än de tjockare.

På ridskolan har hästarna samma schabrak i 1 månad ungefär .. :S

Liknande trådar

Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
304
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: Kilauea
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
992
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka