Svettiga hästar

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag måste bara fråga en sak, ni skriver att ni klipper hästarna på sommaren för att dom blir svettiga! Vad spelar det för roll om hästen dryper av svett, eller blir lagom svettig? Man svampar av hästen efter att ha skrittat den lugn sen släpper man ut den i hagen, e det fel att göra så? Min ena häst blir ibland svettig under manen av att stå i hagen i solen, men vad gör det? jag blir också svettig på sommaren. Så min enkla fråga är, varför e det så farligt med att hästen blir svettig nu på sommaren? Mvh Mycket nyfiken Tant

Sv: Svettiga hästar

det är väl ingen som har sagt att det är farligt eller :crazy:

men om vi säger så här - har du en häst som sätter väldigt lite vinterpäls så täcker du ju den när den blir kall för att det är hästägarens ansvar att göra så gott man kan för att hästen ska må så bra som möjligt under rådande omständigheter.

har du en häst som sätter för klimatet för tjock/tät sommarpäls så den blir för varm/svettig så klipper man lämpligen för att den inte ska få värmeslag. det finns många, framförallt ponnys som sätter en jäkla sommarpäls och är väldigt svettiga dagtid när det är varmt även utan arbete

kan inte förklara bättre än så :angel:

Tycker du förklarade det bra :)

Till TS. Min häst har kort fin päls på sommaren och svettas normalt. Svampar av och släpper ut. Men vissa ponnys har ju tjock päls även på sommaren då kanske det är skönt att slippa den.
Som vissa gamla hästar som knappt fäller vinterpälsen så kan det nog vara skönt att bli av med den med klippning.

Ok, visst finns det alltid extremfall där man både måste klippa och täcka hästen, jag fick intryck av att var och varannan människa klipper sina småsvettiga sommarhästar. Jag bara undrade om ngn kommit på att det av ngn konstig anledning blivit farligt med lite svett. jag är ju både gammal och förvirrad......;)

det är inte direkt något nytt ;) inte behöver det vara "extremfall" heller. så har jag skött mina hästar i 35 år ;)

det handlar inte om att "det är farligt med lite svett" utan om att man gör vad man kan för att hästen ska ha en så dräglig tillvaro som möjligt ;)

Man ska inte underskatta hästens päls på sommaren. Den hjälper även hästen att klara värmen genom att isolera mot solen. En klippt häst bör täckas för solskyddets skull...*bara en passus*;)

jo visst, men om man har tex. en ponny som svettas i hagen utan arbete (då är ju inte pälsen skyddande utan helt enkelt för tät för klimatet) så nog sjutton gör man den en tjänst genom att klippa den ;)

sedan behöver man ju inte "renraka" utan det går ju utmärkt att använda ett skär som inte klipper så kort att bara huden blir kvar :angel:

lite samma som att en häst med för klen vinterpäls kan behöva lite hjälp med ett täcke för att hålla temperaturen på "rätt" nivå.

det är ju inte direkt något "nytt" påfund ;)

Men hästar klara ju bra mycket mer värme än vi, även sådana som inte är vana utan tex åker på tävling till heta länder. Om en häst inte tappar sin vinterpäls borde det ju vara fel på hästen och jag har då aldrig sett en sommarklippt häst sedan 1974 så vanligt kan det väl inte vara. Det är alltså inte farligt med en svettig häst utan vi människor för som vanligt över våra känslor på våra djur som vanligt?

Jag måste bara fråga en sak, ni skriver att ni klipper hästarna på sommaren för att dom blir svettiga! Vad spelar det för roll om hästen dryper av svett, eller blir lagom svettig? Man svampar av hästen efter att ha skrittat den lugn sen släpper man ut den i hagen, e det fel att göra så? Min ena häst blir ibland svettig under manen av att stå i hagen i solen, men vad gör det? jag blir också svettig på sommaren. Så min enkla fråga är, varför e det så farligt med att hästen blir svettig nu på sommaren? Mvh Mycket nyfiken Tant

Värmeslag, trött häst, hudproblem av att ständigt vara fuktig tänker jag på bl a. Det viktigast för mig är dock att min ponny blir så mkt piggare när jag klipper henne = dvs mår mkt bättre.

Och nej hon är inte frisk. Utan hon har tätare päls pga Cushing. Men jag skulle inte tveka att klippa en frisk häst heller på sommaren om det behövdes.

Du kan ju välja om du vill ha lite eller mkt kläder på dig. Det kan ju inte hästen. :p

OM jag hade en häst/ponny med mycket sommarpäls som väldigt lätt blev svettig och trött så skulle jag utan att tveka klippa halsen och bogen. Ev "spårklippning" eller va det nu heter. Aja, jag skulle iaf klippa ponnyns mest svettbenägna ställen! För ponnyns bästa :)

nej, det är inte nödvändigtvis så att man överför männskligt tänkande till hästen (dom finns säkert dom med, det har det gjort i alla tider). att inte fälla av vinterpälsen är inte samma sak som att ha en pålle som sätter kort men tät tät SOMMARPÄLS ;) antagligen har du sett fler sommarklippta hästar än vad du varit medveten om ;)

där rör du ihop ett och annat.

det är inte FARLIGT att låta hästen stå och svettas i hagen eller låta den "drypa" efter ett hårdare ridpass men frågan är hur vänligt det är när det finns andra alternativ som inte gör annat än att underlätta för djuret. tävlingshästar klipps ofta året runt ;)

man får ju anpassa sin djurhållning efter individens behov.

hur vanligt det är kanske beror på vilka man varit i kontakt med och på vilken nivå man sysslat med hästar.

Så om jag har fattar det rätt så klipper man hästen för att den blir svettig, på vintern lägger man sedan täcke på den för att den inte ska frysa och på sommaren lägger man täcke på den för att skydda den mot insekter och sol. Jag tror jag ska börja sälja häst täcken, det verkar vara en lönande branch:idea::rofl::rofl:

Mitt halvblods sto med cushing klipper jag 3 gånger om året.
En gång på våren, en gång mitt i sommaren då hon har satt vinterpäls.. och sista gången runt oktober.

Och det fungerar för mig.

Jag har tre hästar med väldigt kort sommarpäls, de svettas när jag rider dem i varmt väder. Jag duschar dem efter ridturen. När det är riktigt varmt duschar jag dem i hagen också. Inte för att det är nödvändigt, men för att de gillar det jättemycket. I sommar har vi en beteshäst här, ett ett-årigt ponnysto. Hon har jättetjock sommarpäls, kan tänka mig hur hon skulle se ut efter en ridtur. Dock ser jag inte att hon svettas mer eller mindre än de andra när hon går i hagen. Hon gillar också att bli duschad dock :)

Sen att jämföra hästar med människor, hästar har ett unikt system för att reglera värme/kyla vilket vi människor inte har.

på sommaren kan man behöva klippa för att hästen inte ska behöva stå konstant svettig vid vackert väder ja. insektstäcke är ju dessutom väldigt snällt även till oklippta hästar med känslighet mot insekter

vintertid om man har en häst som rids och svettas så behöver man ibland klippa för att DEN SKA TORKA snabbt och därmed inte behöva frysa/bli sjuk av den anledningen eller få svamp. men då bör man givetvis täcka efter väder och vind

väldigt mycket handlar ju om vad vi människor vill göra med våra hästar och utefter det se till att hästarna har det så bra som möjligt.

inget konstigt alls. jag skulle lätt kunna ställa en motfråga om varför en hästägare inte skulle ha ambitionen att underlätta för sin häst när det finns så mkt. att tillgå för att just underlätta för hästen ;)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 351
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2