Svettig på bogen, farligt ?

Sv: Svettig på bogen, farligt ?

Sen kan jag aldrig förstå hur man kan ställa ut en blöt häst, oavsett om den är täckad eller inte. En blöt häst ska stå inne och torka.

okej, det där vet jag itne om du menar till mig lr inte, men min häst blir svettig när jag rider jag lägger på täcke och släpper ut hon, så det är ingen fara att jag skiter i det har både tjockare och tunnare vintertäcke beroende på väder och vind, brukar även lägga ett ull/fleece täcke under :)
så jag släpper aldrig ut utan täcke, det ända som kan va blött när jag släpper ut hon är halsen, den är inte täckad, har provat täcke med hals på hon men hon verkar ha fel passform, kort och väldigt grov, sen tror jag hon tycker det är obehagligt många täckan har blivit sönder slitna "/ hon går och kliar sig mot träd så att halsen ska lossna, (jag har en väldigt smart häst)

men min häst står med en häst som bliv väldigt upprörd om han blir själv, ställer jag in han i stallet för att han ska vänta på att hon ska torka så river han allt, när jag far på träning/tävlingar och så har han hätt sönder boxen, och massa, vad jag vet, han brukar även rymma och fara och tippa ut allt vetekli :(
så för att han inte ska skada sig så måste silja ut i hagen, han klaara inte att stå i hagen själv heller, så fort man tagit in hon i stallet måste man hela tiden ha koll på han, och när man rider ut få rman hoppas på att det inte kommer en förvirrad häst springande efter en på vägen, så att lämna hon inne i stallet för att torka går inte...

Kan inte den hästen stå inne en stund då tillsammans med henne? Hästar dör ju inte av att stå inne en timme eller två på dagen. Bättre det än att den ska göra sig illa där ute.

Klipp upp vid bogen så slipper hon svampen + att hon fölrmodligen inte ens kommer att bli svettig och då behöver du inte heller täcka.

Sen kan jag aldrig förstå hur man kan ställa ut en blöt häst, oavsett om den är täckad eller inte. En blöt häst ska stå inne och torka.

En av mina ridinstruktörer har 35 varmblod som han använder i sin verksamhet, dessa täckas i princip aldrig, går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder och de är bland de friskaste hästar jag vet iallafall.

En annan tjej jag känner har två nordisar som inte heller täckas även om de är svettiga efter ridtur och de håller sig också friska..
Visserligen, det är upp till varje individ men jag personligen skulle aldrig stänga in min häst i en box för att han är svettig och ska torka. Det är ju trots allt hästar vi pratar om, inte spädbarn... Det daltas på tok för mycket med dagens hästar.
Kan ju tillägga att jag inte heller använder täcken annat än när equiterapeuten varit ut behandlat min häst..(min häst går på lösdrift)

Hej, jag har en ponny antagligen blandning arab/irich cob med mycket päls på vintern...:D
efter varje ritt är hon genom blöt av svett så jag lägger på vintertcäke för att hon inte ska frysa, men på bogen blir pälsen "fet" och "äcklig" finns det då någon risk för att hon skulle kunna få svamp lr något ?:confused: pälsen torskar aldrig riktigt än fast jag har på täcke, och jag fick inte täcka hon för att hon skulle få mindre och får inte heller klippa hon, så undrade om det är farligt och vad jag isåna fall kan göra, bor uppe i norrland brukar ha kalla "långa" vintar =)

Givetvis är det inte bra med ständig fukt och päls som inte torkar. Det är därför man klipper hästar. De mår så mycket bättre när man gör det och behöver inte svettas då de kyls lagom ändå, när de har hårfri hals och bog. Sedan får man givetvis täcka.

Hälsning Maja

En av mina ridinstruktörer har 35 varmblod som han använder i sin verksamhet, dessa täckas i princip aldrig, går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder och de är bland de friskaste hästar jag vet iallafall.

En annan tjej jag känner har två nordisar som inte heller täckas även om de är svettiga efter ridtur och de håller sig också friska..
Visserligen, det är upp till varje individ men jag personligen skulle aldrig stänga in min häst i en box för att han är svettig och ska torka. Det är ju trots allt hästar vi pratar om, inte spädbarn... Det daltas på tok för mycket med dagens hästar.
Kan ju tillägga att jag inte heller använder täcken annat än när equiterapeuten varit ut behandlat min häst..(min häst går på lösdrift)

Vad behandlar du den för då?

Vad behandlar du den för då?

Jag köpte honom i juni och då var han sned bak på korset samt hade stora problem att gå på volt främst höger varv, många låsningar som löstes upp.. Sen hade han problem med bakkärran också och inflammation i muskeln vid manken.
E.T var ut onsdag förra veckan och bortsett från att han var lite öm i höger sena fram (förmodligen brallat i hagen då vi bara någon dag tidigare släppt in två nya hästar) så var hon grymt imponerad av förbättringen, det var tydligen inte väntat på så kort tid. Han såg fin ut på volten och var betydligt jämnare bak. Hon sa att hon i det närmaste friskförklarade honom bortsett från senan då. Det var grymt roligt att höra att det går åt rätt håll! :) Mycket skit som ska ut ur den kroppen..

Kan inte den hästen stå inne en stund då tillsammans med henne? Hästar dör ju inte av att stå inne en timme eller två på dagen. Bättre det än att den ska göra sig illa där ute.

ne han blir nervös då med...

håller med, men jag täckar min häst då hon är jätte känslig i ryggen, hon kan inte va utan täcke när det är kallt eller något, då hon i sommar stod utan täcke i 2 dagar i ösregn (jag va borta så en skulle titta till men sket i det) så hon blev jätte stel i bakbenen och kunde inte gå ordentligt på några dagar och sen blev hon ju sjuk... ( + trasig hov) så 3 verckors vila vill jag inte va med om igen...

så om det blir kallt och sånt nu blir hon stel, så måste täcka hon när hon är svettig om jag vill att hon ska kunna röra sig dagen efter.. :)

men har man nordsvensk som ska va en jätte tålig ras så kanske man inte riktigt bryr sig, men man får ju tänka på att en varm sadel som tas bort måste ju ersättas av något ?

hästar som springer sig svettig av sig själv tar man ju inte av något, men en sadel plockar man ju av ;)

En häst med tjock päls som är varm och svettig och får täcke på sig är ungefär som när man har regnjacka på sig på sommaren, du stänger in fukten och värmen och det blir jättekliigt, inte skönt för hästen och definitivt inte bra för hästens hud! Värmen måste få dunsta bort, en otäckad häst "ställer" pälsen så att värmen kan försvinna och "lägger" den igen när det är färdigt. Om hästen absolut måste ha täcke på sig tycker jag det är bättre att den får gå ut utan täcke och lufta av sig någon halvtimme med mat och sedan få ett bra andastäcke med någon form av fukttransporterande foder. Fungerar alldeles utmärkt även om hästen rullar sig i snön under tiden.

Utifrån din beskrivning visar hästen tydligt att den tycker det är för varmt med täcke. Att hästen kliar sig så att den får sår är inte normalt och är inte god hästhållning. Om du är säker på att det inte är värmen som är problemet får du kolla om den har löss eller annan ohyra.

men har man nordsvensk som ska va en jätte tålig ras så kanske man inte riktigt bryr sig, men man får ju tänka på att en varm sadel som tas bort måste ju ersättas av något ?

hästar som springer sig svettig av sig själv tar man ju inte av något, men en sadel plockar man ju av ;)

Nu tror jag faktiskt att det är ditt människotänk som faller in :) den varma sadeln som tas bort, den ersätter hästen med sin fulla vintermundering, det är ingenting som människan behöver ersätta..
som sagt, dessa 35 varmblod (sen har de även sina instrukörshästar fullblod och fullblodskorsningar) klarar sig galant utan täcke i -20, trots att dessa raser anses vara frusna av sig.. Det handlar nog ganska mycket om att vänja djuren (vid att vara just djur).
Om du nödvändigtvis anser att din häst måste ha täcke så skulle jag rekommendera något som andas, fleece är bra på att transportera bort fukt.

Har du provat släppa hästen utan täcke med fri tillgång på grovfoder? Fryser hästen då också så att du själv ser att den skakar? Vi har både fullblod, arab, tinker, varmblod och nordis (vi bor högt uppe i norr) på våran lösdrift och de behöver sällan täcke. Fullblodet kan frysa ibland just då hon druckit, men såfort hon går och ställer sig vid balen så slutar hon frysa ganska direkt. Du skulle väl kunna testa, stå vid hagen och bevaka henne hela tiden och börjar hon frysa trots att hon får stå och äta får du lägga på ett tunt andastäcke och se om det blir någon skillnad.. Men i regel så brukar inte en frisk häst frysa när de har fri tillgång på grovfoder.

Har ditt täcke andasfunktion? Jag lägger alltid på regntäcke som andas på min häst efter motionen, med fleecefilt under om hon är väldigt svettig. (Regntäcket har fleecefoder och det räcker om hon bara är lite fuktig.) Att stänga in svetten med täcken som inte andas är inte bra, då är det bättre att inte ha någon täcke alls.

Om det är din häst så är det du som bestämmer, inte stallägaren eller någon annan. Vill du klippa hästen så är det din ensak. ;)

Och ja, jag släpper alltid ut mina hästar i hagen även om de är svettiga efter motionen, men med de täcken som jag skrev ovan. Varför ska man stänga in dem i stallet i en timme eller två för? Det torkar de knappast fortare av ändå i de flesta stall. (Eftersom få stall är särskilt mycket varmare inne än utetempen.) Hellre släppa ut dem så de får röra på sig efter motionen och slippa bli stela och kalla.

Låter inte så kul att ha häst hos en sån stallägare... Kan du inte halvklippa då och ha ett tunnare täcke som inte stallägaren behöver ta på och av när hästen går in? Vi har samma täcken inne som ute hos oss, och det går finemang så länge ingen lägger på något alldeles för tjockt.

Och ja, jag släpper alltid ut mina hästar i hagen även om de är svettiga efter motionen, men med de täcken som jag skrev ovan. Varför ska man stänga in dem i stallet i en timme eller två för? Det torkar de knappast fortare av ändå i de flesta stall. (Eftersom få stall är särskilt mycket varmare inne än utetempen.) Hellre släppa ut dem så de får röra på sig efter motionen och slippa bli stela och kalla.

:bow: Så gör jag också. Senast idag, efter entimmasrundan i skogen när hästarna blev rejält svettiga. Hemma fick de ulltäcke plus regntäcke (med andasfunktion) och så var det marsch ut i hagen direkt. Det var omkring två minusgrader just då.
Vi har kallstall (samma temperatur inne som ute), så det finns ingen som helst anledning att ställa hästarna där - de torkar lika snabbt ute.

Utifrån din beskrivning visar hästen tydligt att den tycker det är för varmt med täcke. Att hästen kliar sig så att den får sår är inte normalt och är inte god hästhållning. Om du är säker på att det inte är värmen som är problemet får du kolla om den har löss eller annan ohyra.

jag har ett sto och under brunsten brukar hon klia sig väldigt mcyekt... ston kliar sig oftast vid brunst... hon har itne mask det är kollat.

jo täckena jag har andas, men anledning till att jag täckar är att varje gång jag rider blir min häst svettig över hela kroppen, jag lägger på täcket men bogen vill inte torka och halsen, resten av kroppen torkar så vrf gör inte allt det ? (fleece under lr itne gör ingen skillnad..)
stänga in i stall är onödigt "elakt mot hästen" dom vill ju ut och äta iaf min, hon har fri tillgång men blir lätt stel så stretchar hon varje dag, sen blir hon stel om hon står utan täcke och går ibland inte rida, och särskilt inte när det blåser/snöar...

jag har ett sto och under brunsten brukar hon klia sig väldigt mcyekt... ston kliar sig oftast vid brunst... hon har itne mask det är kollat.

Jag har i hela mitt hästägarliv alltid haft ston. Nuvarande ridhäst är vallack men har ett pensionerat sto också. Det står två till ston i stallet. Mina föräldrar höll p åmed avel när jag växte upp. Jag känner en hel del avelsfolk.

Jag kan ärligt säga att jag aldrig någonsin hört att ston kliar sig mycket när de brunstar.

Jag tippar på att din häst redan har svampinfektion i huden.

Jag tycker också att du absolut skall byta stall. Din stallägare äger stallet men inte din häst. Den äger du (eller kanske dina föräldrar). Du behöver komma till ett stall med fler stallkompisar och tillgång till tränare och kompetent hjälp. Som det är nu har du ingen bakom din rygg alls.

jo täckena jag har andas, men anledning till att jag täckar är att varje gång jag rider blir min häst svettig över hela kroppen, jag lägger på täcket men bogen vill inte torka och halsen, resten av kroppen torkar så vrf gör inte allt det ? (fleece under lr itne gör ingen skillnad..)
stänga in i stall är onödigt "elakt mot hästen" dom vill ju ut och äta iaf min, hon har fri tillgång men blir lätt stel så stretchar hon varje dag, sen blir hon stel om hon står utan täcke och går ibland inte rida, och särskilt inte när det blåser/snöar...

Jag har en häst som toksvettas och jag klipper honom (du vet skillnaden mellan han, hon, honom, henne ;) ) på vintern. Sommaren har han kort päls men svettas som en galning då med.

Jag har som mål att en häst skall återvända till stallet torr. Oavsett om den gått ett hårt pass eller inte. Alltså skrittas mina hästar av MYCKET i slutet. Sista biten hem så går jag ofta bredvid själv. Har jag varit riktigt duktig har jag kunnat rida hästen trött utan att den svettats en droppe. Och trots det varit i skogen två timmar.

Det är inte alltid jag lyckas med ovanstående. Speciellt inte om jag drar till ridhus då min vallack svettas som en galning i transporten och har lätt att eftersvettas. Så mycket därför som jag helklipper honom.

Och som jag sa i en annan tråd. Tuffa till dig och stampa med foten. Hästen är din, inte din stallägares. Jag blir tokig på stallägare som tror att inackorderingar lyder under stallägarens bestämmanderätt.

Tänkte också skriva lite av hur jag ser på det du funderar över, men kom på att jag redan skrivit en grej om det.
Kolla in här http://viggartorp.blogg.se/
Lär dig hur en frisk hästs pälstäcke fungerar och fatta dina beslut efter det.
Lycka till!

Klipp! Det räcker att göra det på halsen och bogen, och så tex fleecefodrat regntäcke på efter ridningen! Det går ju itne att ha det sådär, att hästen blir stel och har ont i musklerna när den stått blöt och kall ute. Du har ju häst för att det är roligt, inte för att gå óch oroa dig för att komma ut till en sjuk häst för att din stallägare inte vill låta dig sköta hästen som du anser vara bäst. Du ser ju hur hästen mår, då måste du gära ditt bästa för att hålla den pigg och glad. :)

Jättebra beskrivningar på hur pälsen funkar!:bow:

Men: två av tre av mina hästar skulle inte må så bra om jag inte klippte. En av dem svettas jättemkt bara av en skrittur och blir helt genomblöt. Inifrån och ut= vääldigt nerkyld när den torkar. Och lägg det på att musklerna är nyligen ansträngda och varma= stel som ett paket fryst torsk nästa dag med ömma muskler. Så två av mina hästar klipper jag på vintrarna och får gå med täcke, den sista lägger knappt någon vinterpäls och kan arbeta utan att bli blöt. Så hästens nerkylningssystem är inte riktigt anpassat för den snabba svängningen mellan arbete, då den måste kyla allt den kan, och vila när den måste värma sig igen. För svetten tar ett tag att bli av med.. Och det är inte bara det att vätskan leder ut värmen (som den ju ska när hästen arbetar), utan det krävs enorma mängder värmeenergi för att förånga vattnet när hästen torkar.

Liknande trådar

Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 136
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 294
Senast: Korven
·
Hästvård Om tråden ligger fel, får moderator gärna flytta den rätt...:laugh: Har lite funderingar över klippning av mina hästar. Klippte...
Svar
4
· Visningar
942
Senast: Domino_s
·
A
Hästvård Hej:) Jag äger en lite shettis pojke som jag har inhyrd i ett stall en bit ifrån där jag själv bor. Han har väldigt go och har tjock...
Svar
8
· Visningar
3 070
Senast: Royal_724
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka