Svettig på bogen, farligt ?

Sv: Svettig på bogen, farligt ?

Inte behöver du säga "men", jag har stor respekt för andras beslut, framförallt när de i mina öron är välgrundade. När jag skrev den där lilla historien för något år sedan var jag angelägen om att inte ta ställning för eller emot det ena eller andra, utan mer berätta om hur jag tror att hästens eget täcke fungerar.
En åsikt kan jag vädra; om du vill ha din friska häst oklippt.
Efter svettigt arbete, skritta av minst 15 minuter, lägg på ett mycket lätt ylle- eller fleecetäcke (som inte trycker ner pälsen men håller varma muskler mjuka) , ut i hagen(så att hästen kan fortsätta att röra på sig och därmed bli av med mera fukt från djupet av pälsen, fortfarande mjuka varma muskler), ta av täcket efter någon timme. Då är hästen torr närmast huden, men blöt vid ytan och det har ingen betydelse för det kyler inte hästen.

Okej:) Jo det låter som något som skulle kunna fungera, men hon är extremt.. aktiv i sin skritt. Så den avskrittningen kan räcka som enda orsak till svettnignarna. Samma sak om någon av hagkompisarna tas in, då kan hon själv knåpa ihop ett träningspass som heter duga åt sig själv. (Och vi stoppar inte i henne nåt kraftfoder alls, hon bara är en vildvittra i sig själv:o)Sedan är det ju inte många som har äran att ha hästarna hemma hos sig(även om jag skulle vilja:love:), utan har några kilometer att åka och ingen möjlighet att stanna kvar flera timmar efter passet. Så jag klipper även av logistiska skäl. :) Men lämnar oftast rygg och länd pälsklädd så jag slipper täcka tjockt. Det är den perfekta kompromissen för vår del. Inga ländtäcken behövs men hästarna håller sig torra och rena.

du kan lägga på ett fleecetäcke och låta hästen stå inne ett tag, ge lite halm eller hö för när de äter torkar de snabbare! ;)

Är det din häst? Om inte, så be ägaren om råd.

Är det din häst? Om inte, så be ägaren om råd.
om det är mig som skrev tråden till så är det MIN häst...

till alla andra jag skrittar av min häst ungefär 20 minuter beror på hur hårt passet var, jag har långt till stallet så kan inte stanna där i någon timme för att sedan ta av täcket. och lägga på fleecetäcke för att sedan släppa i hagen är enligt mig dumt! (snön fastnar och värmen från hästen smälter den och då är ju bara det där täcket onödigt) sen är det inge bra heller att använda fleecetäcke(beror på hästens päls) på vissa glider det så att det drar åt så hästen knappt kan andas/äta. bättre med ull och allt vad det finns i täckesmaterial. jag använder itne ländtäcke när jag rider mer än ett reflextäcke vid mörker och ahr ingen mjlighet att klippa hästen, det jag undrade mest var ju om det var farlig och det har jag ju bitvis fått mina svar på så jag har kunnat dragit mina beslut, ston som brunstar har en förmåga att vilja klia sig, ingen som visste det :confused:
det kanske är olika mellan raser men jag har sett en hel del ston, sen vet jag inte vid vilka tillfällen dom kan göra det, nervös/glad/kär? ja anledning vet jag inte.
men det är en hel del som gör det, men tusen tack till er som skrivit ni är guld värd enligt mig:D:D:bow::bow:

jag slipper ju sitta och vara orolig hela tiden nu, kan slappna av mer ;)

Nej faktiskt. Aldrig vare sig hört eller sett att ston kliar sig när de brunstar. Och då har jag sett en hel del ston samt (glömde säga det förut) även jobbat på stuteri.

Att de däremot kan stå och trycka rumpan mot vad som helst och sätta på tallar, granar, staketstolpar är en annan grej. Men aldrig varesig sett eller hört att ston som brunstar kliar sig. Ingen av våra tidigare ston eller nuvarande tre ston (varav två just nu brunstar) har gjort eller gör detta.

Att de däremot kan stå och trycka rumpan mot vad som helst och sätta på tallar, granar, staketstolpar är en annan grej.

Haha, det är det där med trycka rumpan mot vad som helst som jag kallar klia xD jag kanske ska formulera mig mer med vad jag menar så att ni förstår, men när man har det amn sak skriva i huvudet så är det som om man tror att alla ska fatta, jag får ursäkta mig att jag iten utryckt mig ordentligt, men jag tycker det är klia sig och trycka mot rumpan mot vad som helst är samma sak fast jag kanske itne skulle ha skrivit kli :confused:

Jag hade fattat det som att det var på bogarna hästen hade sår av kliande? Svansen/rumpan är ju inte under täcket så om det är där hästen kliar sig har det ju inget alls med täcket/bogen att göra :confused:?

Anledning till att hästen inte torkar framtill under täcket är att täcket sitter så hårt att ingen luft kommer in och kan transportera bort fukten. Det är inte bra om det förekommer dagligen, risken för svamp och skavsår på bogen ökar drastiskt. Ett täcke med bogveck blir luftigare.

Jag hade fattat det som att det var på bogarna hästen hade sår av kliande? Svansen/rumpan är ju inte under täcket så om det är där hästen kliar sig har det ju inget alls med täcket/bogen att göra :confused:?

jo det är på bogen/halsen hon får sår/tappar päls. men hon "kliar" även sin svans vid brunst.
asså, jag ahr ju ett täcke som ska andas, men det är ju det att bogen+halsen där det är en virvel inte torkar resten torkar och där får hon fin päls, asså jag fattar itne varför just den där virveln ska va blöt:confused:

Liknande trådar

Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 136
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 294
Senast: Korven
·
Hästvård Om tråden ligger fel, får moderator gärna flytta den rätt...:laugh: Har lite funderingar över klippning av mina hästar. Klippte...
Svar
4
· Visningar
942
Senast: Domino_s
·
A
Hästvård Hej:) Jag äger en lite shettis pojke som jag har inhyrd i ett stall en bit ifrån där jag själv bor. Han har väldigt go och har tjock...
Svar
8
· Visningar
3 070
Senast: Royal_724
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka