Svettig på bogen, farligt ?

M

Mazuqvikama

Hej, jag har en ponny antagligen blandning arab/irich cob med mycket päls på vintern...:D
efter varje ritt är hon genom blöt av svett så jag lägger på vintertcäke för att hon inte ska frysa, men på bogen blir pälsen "fet" och "äcklig" finns det då någon risk för att hon skulle kunna få svamp lr något ?:confused: pälsen torskar aldrig riktigt än fast jag har på täcke, och jag fick inte täcka hon för att hon skulle få mindre och får inte heller klippa hon, så undrade om det är farligt och vad jag isåna fall kan göra, bor uppe i norrland brukar ha kalla "långa" vintar =)

Sv: Svettig på bogen, farligt ?

Snälla svara fort måste veta innan i morron..

jag tror inte det är farligt men om pälsen blir ful kan du ju lägga en fleecefilt runt halsen och ett fleecetäcke kanske. och kanske låta henne va inne en stund då tills pälsen torkat :)

okej, men hon brukar klia väldigt mycket och jag får dock inte lämna hon inne, hon står med en unghäst (7år) som stressar upp sig så mkt så det går inte =(
förra vintern kliade hon upp på boggen så hon fick blodiga sår men dom sa att det inte var något... "/ men tack ändå :D

okej, men hon brukar klia väldigt mycket .....
förra vintern kliade hon upp på boggen så hon fick blodiga sår men dom sa att det inte var något... "/ men tack ändå :D

Låter inte så bra. Vad berodde det på att hon kliade sig så mycket förra året?
Hade nån av mina hästar kliat sig så det blev sår hade jag verkligen kollat upp det.:eek:

de sa att det va svamp, hon blir ju väldigt svettig och så "/
Det är dock min stallägare som bestämmer vad jag får göra med min ponny för att hon ska få stå kvar så kan inte göra något mer :S

Hej, jag har en ponny antagligen blandning arab/irich cob med mycket päls på vintern...:D
efter varje ritt är hon genom blöt av svett så jag lägger på vintertcäke för att hon inte ska frysa, men på bogen blir pälsen "fet" och "äcklig" finns det då någon risk för att hon skulle kunna få svamp lr något ?:confused: pälsen torskar aldrig riktigt än fast jag har på täcke, och jag fick inte täcka hon för att hon skulle få mindre och får inte heller klippa hon, så undrade om det är farligt och vad jag isåna fall kan göra, bor uppe i norrland brukar ha kalla "långa" vintar =)

Behöver hon täcke då? Många hästar klarar sig och torkar lättare utan täcke även på vintern, bara de har något att äta. En vän till mig täckar aldrig sina två nordisar med björnpäls (går på lösdrift) även om dom är svettiga efter ridpass, hon ger dem bara grovfoder, de torkar på 40 minuter och har inte blivit sjuka.
Du kan ju testa iallafall.

Klipp upp runt bog och hals av hygieniska skäl, svamp orsakar klåda och i sämsta fall sår som kan bli svårläkta. En klippt häst torkar fortare, och då kan man klippa där hästen blir mycket svettig vilket oftast hals och bog blir.

Jo, men hon har vanligt täcke som inte täcker hals och den blir dock lika dan, men hon fryser en hel del, hon hade teckeen på början till korsförlamning i sommar då hon är en känslig dam. Men tack :D

Jo det är det jag vill, men då behöver hon ju täcke och det problemet är att stallägaren inte lägger på täcke, hon säger att hon inte har tid.. :(

har man ett för tätt täcke så torkar inte pälsen, ett luftigt ulltäcke inte för kompakt brukar fungera.
lägg på ett flecce som hon får ånga av det mesta i och byt sedan till ull.
står hon utan täcke och ångar av så lägger sig all fukten längst ut på hårstråna speciellt på hästar med mycket päls.
klipp en lusrand mellan frambenen och upp på halsen.

De flesta hästar brukar klara av att vara klipptapå bogen och en "fartrand" under halsen utan att täckas. Det är ju ställen som täcken ändå inte täcker.

Jag är nästan helt säker på att din häst kan gå utan täcke även om du klipper henne över bog/hals. Hästen förlorar nämligen ytterst lite värme från de delarna. Islandshästarna här går nakna, och de är klippta i en triangel från strupe till bogarna.

okej, men hon brukar klia väldigt mycket och jag får dock inte lämna hon inne, hon står med en unghäst (7år) som stressar upp sig så mkt så det går inte =(

Klipp lite på halsen och bogen. En sån liten klippning behöver du inte täcka för.

Och en häst på 7 år är ingen unghäst. ;)

svar på de senaste, jo klippa upp på bogen och lite på halsen skulle funka om inget täcke behövs :) Tackar :D

de sa att det va svamp, hon blir ju väldigt svettig och så "/
Det är dock min stallägare som bestämmer vad jag får göra med min ponny för att hon ska få stå kvar så kan inte göra något mer :S

:confused:
Stallägaren kan väl inte bestämma hur du ska göra med din ponny?

Klipp upp vid bogen så slipper hon svampen + att hon fölrmodligen inte ens kommer att bli svettig och då behöver du inte heller täcka.

Sen kan jag aldrig förstå hur man kan ställa ut en blöt häst, oavsett om den är täckad eller inte. En blöt häst ska stå inne och torka.

Liknande trådar

Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 136
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 294
Senast: Korven
·
Hästvård Om tråden ligger fel, får moderator gärna flytta den rätt...:laugh: Har lite funderingar över klippning av mina hästar. Klippte...
Svar
4
· Visningar
942
Senast: Domino_s
·
A
Hästvård Hej:) Jag äger en lite shettis pojke som jag har inhyrd i ett stall en bit ifrån där jag själv bor. Han har väldigt go och har tjock...
Svar
8
· Visningar
3 070
Senast: Royal_724
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur