Svettig i boxen på morgonen?

Hogstorp

Trådstartare
Min mammas pålle har nu i tre mornar i rad varit svettig på bogen och bringan, när hon ska ta ut hästarna på morgonen.

Funderar på varför? Hon har ingen feber, hon äter, dricker, kissar och bajsar mkt bra/som vanligt.

Hon är inte anfådd och hon har inte strött omkring spånet i boxen.

Men något fel är det ändå?

inte ska en häst vara svettig utan att göra något ansträngande?

Hon har inga täcken på sig och det är inte varmt inne.

Någon som har tips på vad det kan bero på? Börjar bli lite orolig nu.....:crazy:

Sv: Svettig i boxen på morgonen?

lite lagom kanske? är en Islandshäst, har täcke på sig om det regnar mycket eller är allmänt dåligt väder.

hon är inte svettig då vi tar in henne på kvällen.... då har hon ändå sprungit omkring i hagen hela dagen....

För varm helt enkelt, tog in vårt sto på stall för att hennes avkomma skulle chippas, hon svettades floder när hon stod i stallet under ca 2 timmar.

Om hon ska stå inne nattetid, klipp upp över bog och hals för att underlätta för hästen.

Ett annat alternativ kan ju vara att öppna upp så att det kommer in luft i stallet...många stall är alldeles för varma för att passa hästens behov, de är mer anpassade till oss människor.

kan tillägga att hon stått på stall nattetid sedan i oktober och aldrig varit svettig förrän nu denna veckan... det är inte varmare ute nu än vad det har varit förut... fortfarande samma regn ute...

hon står i boxen längst ut, hon har ett stort fönster med luckor som vi inte stänger samt att hon har stalldörren i sin box. det blir nästan som en utebox eftersom vi inte stänger....

hon står just nu på vintervila sedan 2 veckor, kan det påverka på något sätt?

svettning utan orsak kan vara tecken på smärta eller sjukdom. hur gammal är hon?

jag bor lite längre norrut än du, och här har det varit milt nu dom sista dagarna, även på natten. så om hon har satt massa vinterpäls så kan det helt enkelt vara så att hon blir för varm.

hon är 11 år...

funderar på om det helt enkelt varit varmt ute bara... men känns konstigt eftersom det inte varit varmare nu än förut nu i höst/vinter.... samt att hon står med öppna fönster... de andra hästarna har inte varit svettiga...

får avvakta lite och se... tar tempen på henne 2ggr/dag för säkerhets skull.... suck.. tur det inte är min häst utan mammas, men ändå....

Min islandshäst var alltid svettig på morgonen, det var helt enkelt för varmt och framförallt fuktigt i stallet. Han hade (såklart) inget täcke, men ventilationen var för dålig. Även om vi inte tycker det e så varmt så e det ju varmt för våra kusar. Stalltemp ska ligga på 8 grader, dvs lika mycket som i våra kylskåp.
Nu går hästen ute året om o slipper svettas...

hon är 11 år...

funderar på om det helt enkelt varit varmt ute bara... men känns konstigt eftersom det inte varit varmare nu än förut nu i höst/vinter.... samt att hon står med öppna fönster... de andra hästarna har inte varit svettiga...

får avvakta lite och se... tar tempen på henne 2ggr/dag för säkerhets skull.... suck.. tur det inte är min häst utan mammas, men ändå....

Fast även om det inte är varmare nu så har hon antagligen mer päls nu än hon hade innan. Min ponny fick klippas för hon svettades inne på nätterna (islandskorsning). Min andra häst var osvettig.

En av mina, ett kallblodstravarsto på 16 år, började plötsligt svettas på nätterna för bortåt tre veckor sedan. Vi har kallstall, med i stort sett samma temperatur som ute, öppna fönster och dörrar i olika konstellationer när hästarna står inne.

Vissa morgnar var hon så svettig att det ångade om henne :crazy: När hon kom in på kvällen och fått av sig täcket kliade hon sig hysteriskt mot väggarna och beordrade boxgrannarna att putsa på henne.

Jag blev orolig och tempade, men tempen var fullständigt normal. Stoet var fullständigt normalt i övrigt, kanske något piggare än vanligt i ridningen. Hon åt bra, drack bra, fungerade bra i flocken.

Det tog några dagar innan jag slutligen bestämde mig för vad det var med henne: vinterpälsen hade anfallit med full kraft. Man ser inte på henne att hon satt vinterpäls, men man känner tydligt om man kör med fingrarna mothårs: hon har päls som en labrador :D

De kan tydligen göra så när de överhettas, och kan också ske långt efteråt.

Jag är oerhört sparsam med täcke nu, endast vid riktigt skitväder och låg temp annars får de götta sig i leran, den är så där lite lagom seg så det blir såna lerklumpar som hänger lite här och där.

Jag undviker också täcken, men där jag bor har det regnat konstant sedan i höstas. Hästarna har regntäcken, eller om det är kallt fleecefodrade regntäcken. Aldrig tjockare täcken, och alltid nakna i stallet.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
344
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 162
Senast: cf234k
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Upptäckte tidigare idag att min valack är extremt svullen vid skapet. Det är riktigt spänt och hårt. Ringde vet som tyckte att jag...
2
Svar
20
· Visningar
3 027
Senast: Dull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset