Svettig häst

Tecoto

Trådstartare
Min häst står rakt upp och ned och svettas utan att röra på sig. Är det fler som har hästar som pälsat på sig för mycket trots det milda vädret? Vill helst inte klippa ..

Tyvärr har ju hästens tjocklek på päls mer att göra med anlag än faktiskt temperatur. (även pälssättning/fällning styrs av ljus, inte temperatur) så har man en häst med en genetisk inklination för mkt päls... då får man mycket päls.

Klippning är, för hästens skull, enklaste sättet att lösa det. Speciellt om hästen blir svettig utan att röra på sig.

Jag får ju klippa min häst året runt men hon har PPID och sätter en extremt tät päls. Enda problemet med klippning är att det är så förbannat tråkigt. :angel:

Tyvärr har ju hästens tjocklek på päls mer att göra med anlag än faktiskt temperatur. (även pälssättning/fällning styrs av ljus, inte temperatur) så har man en häst med en genetisk inklination för mkt päls... då får man mycket päls.

Klippning är, för hästens skull, enklaste sättet att lösa det. Speciellt om hästen blir svettig utan att röra på sig.

Jo det har du ju rätt i. Nordsvenskar har ju mycket päls, men har inte varit med om att det blivit så svettigt som nu iår. Går ju inte att få hästen torr. Undrar om det ens går att klippa nu. Torkade upp bra nu när vi hade några dagar minus men nu är det plus igen och svettigt värre..

Det kan räcka med att du klipper utmed nedre delen av och undersidan av halsen - en sk bib clip för att hästen ska kunna svalka sig lite lagom.

Jag klipper min shettis, trots att han inte gör så mycket och är typ halvtidspensionär. Just för att han svettas av att bara stå i hage eller i boxen. Klippte i höstas undersida hals och bog. Det räckte för att han ska få luftcirkulation i pälsen och torka upp mot huden.
Igår klippte jag igen och då tog jag mer, mellan ljumske-manke och huvud.

Så även om du inte vill klippa är det det bästa för hästen. När de är fuktiga inmot huden förlänge kan det bli både regnskållor och annat otrevligt.
Har tyvärr erfarenhet av fukt i tät päls som blev till otäcka regnskållor. Tog lång tid innan pålle blev bra.

Jo det har du ju rätt i. Nordsvenskar har ju mycket päls, men har inte varit med om att det blivit så svettigt som nu iår. Går ju inte att få hästen torr. Undrar om det ens går att klippa nu. Torkade upp bra nu när vi hade några dagar minus men nu är det plus igen och svettigt värre..

Jag hade absolut halvklippt häst som har sån päls att den svettas i vila . Som flera klokt redan kommenterat räcker det ofta jättebra att klippa halvt så luftar den och slutar bli övervarm . Det är en utmärkt tid på året att klippa nu eftersom pällsättningen är klar och den inte sätter ny sommarpäls/fäller sin vinterpäls .

Mitt seniorruss behöver klippas vissa år för att inte svettas.

Börjar alltid med lite på halsen och sedan testar jag fram till lagom nivå. Något år fick hon klippas överallt utom på rygg, rumpa och halv mage för att må bra. Behövde inte täckas för det.

Klipper min shettis (han har även PPID), han blir jättesvettig nu i plusgrader :( Funderar på att klippa ännu mer faktiskt.

Nöjd kille, kliar gott att bli av med päls :love:
15179203_10154718410964648_3738417463583725997_n.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: annikarun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama