svettig häst

pimpim

Trådstartare
när börjar ni tvätta av era svettiga hästar innan ni släpper ut dom igen i hagen? Med eller utan täcke?

Sv: svettig häst

Beror alldeles på vädret, hur varm det är. Ca när jag själv kan gå i kortärmat en hel dag utan att frysa. Tvättar inte föräns det är så varmt så att man släppa ut utan täcke, annars är det ingen ide tycker jag, vill ju ha så¨torrt som möjligt om täcket ska på igen.

Senast ändrad:

Brukar borsta av svetten tills det torkar . Bra väder=Utan täcke. Dåligt väder=täcke (dock inte på sommaren då går de alltid utan täcke)

Spolar av dem och låter de få stå med dubbla flecce täcken inne tills de torkar sen släpper vi ut dem om det e typ 5-6 + grader med täcke på.
De kan gå ut nakna typ när de är runt 10 +

Jag som har en lurvig halvklippt islänning med en hel del vinterpäls kvar fick svampa av halsen och bogen idag när vi hade soligt och varmt. Släppte ut henne utan något, hon skulle svettats som en galning med täcke på. En kompis hade mätt det till 28 grader i solen, riktigt så varmt var det nog inte egentligen, men gott och väl 15. :love:

På vintern ser jag till att ha klippa tillräcklit mycket för att de ska kunna torka på en rimlig tid med fleecetäcke (förra hästen tog 4 timmar att torka som oklippt, inte precis så att man hinner vänta på att de ska torka innan man åker hem från stallet).

Skulle dock inte tvätta hela hästen i det vädret vi har nu, det vänder väldigt snabbt. Ett par timmar senare var det dimma, råkallt och vinterjacka igen. Tvätta hela gör jag när jag kan gå utan jacka.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
972
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka