Svettig/blöt på vintern, hur ska jag göra?

S

ssandraah

Hej alla därute!
Jag är nybliven ponnyägare och är lite orolig inför vintern hur jag ska få min lille kille torr ifall han blir blöt av regn el blötsnö/svettig. Enligt tidigare ägare sätter han inte så mycket päls på vintern, och jag tror nog inte jag kommer att klippa honom. Vill göra det bästa för att undvika förkylning/nerkylning mm. och tar gärna emot alla svar som ges! :)

MVH Sandra

Sv: Svettig/blöt på vintern, hur ska jag göra?

efter ridning eller om de kommer in blöta låter jag dom stå med ett svettäcke någon timma eller så medans jag fixar bort mina saker m.m. (smörjer, rullar lindor o.s.v.) och sedan ryktar och fixar jag hästen för natten sas.
på hösten blir det ett fleecetäcke och om vintern använder jag lapeltäcke eller yllefilt.

Sv: Svettig/blöt på vintern, hur ska jag göra?

Hej alla därute!
Jag är nybliven ponnyägare och är lite orolig inför vintern hur jag ska få min lille kille torr ifall han blir blöt av regn el blötsnö/svettig. Enligt tidigare ägare sätter han inte så mycket päls på vintern, och jag tror nog inte jag kommer att klippa honom. Vill göra det bästa för att undvika förkylning/nerkylning mm. och tar gärna emot alla svar som ges! :)

MVH Sandra

Det bästa är om man klipper hästen/ponnyn. Då behöver de inte bli kalla och då slipper man att de ska behöva stå med fuktiga täcken, ev. Det finns många olika sätt att klippa på.

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 300
Senast: Korven
·
Islandshäst Hej! Vi har en islandshäst som är oklippt och går utan täcke. Han hatar att ha täcke på sig och klarar sig bra utan täcke i.o.m den...
2
Svar
34
· Visningar
5 323
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30