Svettas olika på höger/vänster sida

Piffpuffen

Trådstartare
Har aldrig sett detta tidigare, eller iaf inte tänkt på det på någon annan häst. Men mitt sto svettas olika mycket på höger & vänster sida.

Tror ju knappast att det är nåt farligt men vad kan det bero på?

Någon som har sett detta förut?

Sv: Svettas olika på höger/vänster sida

Har inget svar på varför, men min häst är likadan. Det är ingen stor skillnad alls, men han blir i regel alltid lite lite svettigare på höger sida. Antar att det beror på att han ej jobbar helt rakt, utan jobbar mer med höger sida? Hopas ngn vet lite mer, för jag är också nyfiken =)

min förra häst var likadan...fast i hennes fall berodde det på att hon försökte avlasta och därmed arbetade mer med ena sidan.....

så är min tjej med. mycket knepigt. ;)

Spännande:D

Jag skulle också kunna tänka mig att det beror på at dom jobbar olika.
Men inget jag är säker på:confused:

Har aldrig sett detta tidigare, eller iaf inte tänkt på det på någon annan häst. Men mitt sto svettas olika mycket på höger & vänster sida.

Tror ju knappast att det är nåt farligt men vad kan det bero på?

Någon som har sett detta förut?

Jo flera gånger,, många gånger efter ett arbetspass kan man t.o.m. finna en liten punkt på en del av kroppen som är märkbart mer svettig än resten av kroppen. Detta är inget konstigt utan tyder enbart på att just vid en ökad cirkulation har skett i det området.. Oftast har det senare visat sig att individen besitter en skada i just det området. Man kan oxå förklara det med att den mer svettiga delen påvisar en större överansträngning än resterande kropp,, kort sagt den är av en eller annan orsak inte liksidig vilket även kan bero på ryttarens inverkan.

Hur farligt det är beror väl på ryttarens kunskap,, bra vill jag absolut inte påstå att det är utan en signal från individen om att ngt inte står rätt till.. Läs din häst och analysera så kommer du komma mkt långt.

Ahh:idea:

Då var jag inte helt fel ute. Men det stämmer ju rätt bra med hur man känner/och ser att hon är stelare i ena sidan.

Då är det ju en bra "måttstock" på hur liksidig hästen är och man bord eäven kunnase förbättringar. Även om man nu känner förbättringarna så är ju det ett intressant sätt att lägga märket till dom.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 472
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka