Svettas katter?

Trissa

Trådstartare
Och hur i så fall? Genom trampdynorna som hundar? Jag kan inte komma ihåg att jag sett min katt flåsa någongång, men hon kanske bara har vett att hålla sig stilla i skuggan... :smirk:

Sv: Svettas katter?

Stressade katter flåsar och får trampdynesvett. Har dock aldrig sett en katt flåsa (som en hund) när den har sprungit, har nog aldrig sett en anfådd katt överhuvudtaget. Är det för att de sover så mycket? :D :confused:

Det har jag och det ser för kul ut. Vår kisse Mimmi som nu övertagits av hästskötaren, kommer inte överens med sin syster. Därför har Mimmi blivit till 90% innekatt och det trivs hon med. Var även tidigare en riktig soffpotatis.

Eftersom hästskötaren gillar att ge Mimmi god mat och Mimmi dessutom är matglad, behöver kissen motion. Katten följer sin nya matte som en hund och de är ofta ute och går promenad runt hela stora sommarhagen.

Det ser bara för kul ut när de två kommer tillbaks från promenaden, Mimmi är ibland så trött att hon verkligen flåsar som en hund med lilla rosa tungan hängandes utanför. :love: :D

Här är dom på promenad.
JennyMimmiprom.jpg

Mimmi har en egen sida på vår hemsida där man kan se hur bra hon fått det trots att hon numera inte kan springa ut och in som hon vill. *LÄNK*

Jag har sett mina katter flåsa (eller hässja, som det väl heter?) några gånger. Dels när det varit väldigt varmt, och så ett par gånger när vi åkt bil och det varit lite varmt (Sammi gillar inte att åka bil, så hon blev lite stressad...)

Min katt flåsar när han har varit igång och lekt med bollen lite för mycket. Jag trodde inte mina ögon första gången jag såg det!!

Alla mina flåsar när dom åker bil. Utom Abbie kanske, hon hinner inte flåsa eftersom hon skriker hela tiden :crazy:

Dessutom kan jag se Fia flåsa när det är väldigt varmt ute. Hon är svart och väldigt tjockpälsad.

Katter kan bli svettiga på trampdynorna så att det blir "svettspår" efter dem.
Jag tror att de främst svettas när de blir stressade, tex vid bilåkning om de inte gillar det, veterinärbesök o dyl.
De kan bli anfådda av att springa/ gå långt och då flåsar de som en hund, hässjar med tungan utanför munnen.
Min förra katt Elvis, som var en Main Coon, gick ofta med oss på promenad och då kunde han bli så trött att han flåsade. Katter är ju annars ganska bekväma av sig och går väl aldrig längre än de har lust med, så en längre promenad avviker från deras normala aktivitet.

Jag såg en stressad kisse på utställning en gång, den svettades även ovanpå nosen, pälsen blev mörk och blöt.......

Liknande trådar

Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
457
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 763
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 823
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka