Svett som inte försvunnit!

Sv: Svett som inte försvunnit!

*KL*

Jag menar mest att det inte är hela världen OM man svampar av hästen....;)
Är den redan dyngsur av svett spelar det väl ingen roll om man svampar av den...... eller?

Vad borde jag göra då?
Har en klippt häst som gillar att "studsa" runt och laja när man är ute på skrittur...svetten rinner till och med om huvudet när man kommer in igen...då har vi alltså varit ute och BARA skrittat i en timme... (Ja han är i kondition)
Han svettas lätt helt enkelt...men jag kan ju inte strunta i att rida på vintern för det. :smirk:

Nu svampar inte jag min häst på vintern heller.
Han får på sig fleecetäcke en stund för att torka någorlunda, sedan sitt vanliga vintertäcke och ut. Svetten får borstas bort dagen efter helt enkelt.

// M

Om nu Froggy som gjorde tråden glömde av att skriva att hon svampat hästen efter, så är det inget fel med det man får faktiskt missa något. Men jag gillar inte att folk hugger på en så fort man skrivit eller gjort något fel!!! lägg av!!! Och man ska få fråga vad man vill tillomed vad en borste är utan att folk tittar ner på en och tror att man är dum i huvudet som inte kan nåt. Men det kan även vara folk som är mer erfarna som också undrar och ställer frågor och det är ju buke till för. så svara bara ,med ett vänligt svar utan att hugga, för annars kan ni lika väl låta bli och skicka inlägg. Och man kan faktiskt fråga den personen jag tar dig som gjorde denna tråd som ett ex. Man kan faktiskt fråga henne om hon har svampat hästen eller inte. för då kommer hon på att hon gömt att skriva det!

Jag tycker att du ska bara borsta bort det froggy:D:d Och du e inte dum för att du glömt att skriva till vissa grejor så glöm inte det!:cool: Be cool:bow:

Skrittar av hästen tills den slutat svettas eller ställer in den med svett täcke så gör jag!
Eller låter bli att rida den svettig...

Jag rider väldigt sällan min häst svettig på vintern... fast hon är en häst som svettas väldigt lite överlag..

Skulle hon mot förmodan bli svettig så skrittar jag henne torr och borstar bort saltet ur pälsen på henne... morsan "gnuggar" hästen torr alá gamla tekniken med halm, funkar helt ok.

Alla har ju olika sätt.. men e d varmt så tar jag varje ursäkt till att spola av henne (hon e ju "vit".. eller ska iaf föreställa det..:angel: )

Det viktigaste är i mina ögon att hästen inte slängs in blöt utan svettäcke i en box.. Men det e oavsett om det är svett, regn, snöblask eller dyl. nu när det är kallt.. :)

Var det där till mig?
Jag hoppas inte det :mad:

Jag tar ju TS i försvar ju!!! :crazy:

// M

*KL*

Ett litet tillägg...

Jag tycker att det är skillnad på hur hästen blir blöt.
Svett kommer inifrån så då är hästen redan blöt inifrån och ut...då spelar det ju ingen roll om nån vill svampa av...

En häst som det i stället har regnat på är sällan helt genomblöt hela vägen in till skinnet (i alla fall inte om den är långhårig) inte ens om den stått i hällregn en hel dag... Känn efter om ni inte tror mig...längst inne är de oftast torra.

// M

jag spolar och schamponerar långhåriga kallblodsben även på vintern .när hästarna är svettiga tar jag en hink med ljummet vatten doppar och vrider ur en frottehanduk som jag torkar hästarna på de ställen där de är svettiga sedan på med fleecetäckena och så ut i hagen igen. de är ej klippta och har mycket päls det tar etttag innan de torkar men fryser det gör dom inte även om det är kallt.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp